10 248 läst ·
8 svar
10k läst
8 svar
Värmekurva ECL Comfort 100M
Hej på er.
Jag har i min FJ central en ECL Comfort 100M med den vanliga utegivaren + en innegivare som jag installerade i höstas.
Har även satt en trådlös utegivare på elementens stigledning inuti centralen, denna utegivare har jag dragit isolering runt för att på så vis minska felavläsningar.
Mottagaren till tempgivaren har jag i köket (mycket smidigt) och den sparar max/min värden.
Nu när det har varit mycket nära -30 grader ute så kan jag se att max temp ut på elementslingan har varit 60,5 grader vid en inomhustemperatur på ~20 grader.
Kollar jag i bruksanvisningen till ECL;n så ser jag att en kurvlutning på 0.7 borde ge ~60 grader till elementen vid -30 ute samtidigt som min central är inställd på 1.2 vilket är en kvarleva sen förut.
Frågan blir då, har jag nått att vinna på att justera ner kurvan till 0.7 när jag använder en inomhusgivare? Ekonomiskt lär jag ju inte vinna nått då huset fortfarande kräver samma effekt men kanske kan centralen göra ett mer exakt jobb?
Värt att notera för mig själv är att jag idag ställde ner cirk pumpen från 2 till 1, det kommer antagligen göra så att stigtempen till elementen måste öka lite för att kompensera avkylningen i elementen.
Huset jag bor i är ifrån 1960 och har en boarea på 86m2 + biarea på 48m2 som håller något lägre temp (~10-15 grader)
Jag har i min FJ central en ECL Comfort 100M med den vanliga utegivaren + en innegivare som jag installerade i höstas.
Har även satt en trådlös utegivare på elementens stigledning inuti centralen, denna utegivare har jag dragit isolering runt för att på så vis minska felavläsningar.
Mottagaren till tempgivaren har jag i köket (mycket smidigt) och den sparar max/min värden.
Nu när det har varit mycket nära -30 grader ute så kan jag se att max temp ut på elementslingan har varit 60,5 grader vid en inomhustemperatur på ~20 grader.
Kollar jag i bruksanvisningen till ECL;n så ser jag att en kurvlutning på 0.7 borde ge ~60 grader till elementen vid -30 ute samtidigt som min central är inställd på 1.2 vilket är en kvarleva sen förut.
Frågan blir då, har jag nått att vinna på att justera ner kurvan till 0.7 när jag använder en inomhusgivare? Ekonomiskt lär jag ju inte vinna nått då huset fortfarande kräver samma effekt men kanske kan centralen göra ett mer exakt jobb?
Värt att notera för mig själv är att jag idag ställde ner cirk pumpen från 2 till 1, det kommer antagligen göra så att stigtempen till elementen måste öka lite för att kompensera avkylningen i elementen.
Huset jag bor i är ifrån 1960 och har en boarea på 86m2 + biarea på 48m2 som håller något lägre temp (~10-15 grader)
Precis som du säger så blir det lite lättare för regulatorn om du har rätt kurvlutning, eftersom den då hamnar rätt bara genom att läsa av utetemperaturen och det inte behöver bli ett litet temperaturfel som den läser av med innegivaren och måste kompensera för. Om temperaturen inne svänger kan du göra en besparing på att justera bättre så du inte har onödigt varmt inne ibland, men om den redan lyckas få temperaturen inne stabil har du egentligen inget att vinna rent ekonomiskt.
Nu är kurvan justerad till 0.7, inom 1 minut så gick jag från över 4kW;s förbrukning till 0 samtidigt som element stigen sjönk flera grader så nu finns det risk för kallras från fönstren i bodelen och en kall bidel.
22.8 grader nära innegivaren och börvärdet är ~20 grader.
Vad jag glömde nämna i första posten är att jag har en kamin och när jag eldar i den så stiger tempen utan att fjärrvärmen slår ifrån och därmed blir det för varmt inne.
Jag misstänker att ECL Comfort 100M inte har möjligheter att reglera (paralellförskjuta kurvan) i all oändlighet, maximal sänkning av framtemp från kurvan verkar i mitt fall vara 30 Grader.
22.8 grader nära innegivaren och börvärdet är ~20 grader.
Vad jag glömde nämna i första posten är att jag har en kamin och när jag eldar i den så stiger tempen utan att fjärrvärmen slår ifrån och därmed blir det för varmt inne.
Jag misstänker att ECL Comfort 100M inte har möjligheter att reglera (paralellförskjuta kurvan) i all oändlighet, maximal sänkning av framtemp från kurvan verkar i mitt fall vara 30 Grader.
Redigerat:
Ja, det måste få vara lite svalare än normalt inne ett tag nu så att återkopplingen från innegivaren upptäcker att den inte behöver sänka framledningstemperaturen så mycket längre. Du kan minska kurvlutningen i små steg under en längre tid om du inte gillar den stora störningen i innetemperaturen som blir av en snabb ändring.Mossfeldt skrev:
Verkar rimligt att det finns en begränsning där, så det är ju ytterligare ett skäl till att försöka ställa förstärkningen i framkopplingen (kurvlutningen) rätt.Mossfeldt skrev:
Redigerat:
Stabilisering av framledningstemp verkar inte ha varit ett problem, förbrukningen har gått upp och stabiliserat sig igen, framledningstempen har stabiliserats sig runt 35 verkar det som.mulpac skrev:Ja, det måste få vara lite svalare än normalt inne ett tag nu så att återkopplingen från innegivaren upptäcker att den inte behöver sänka framledningstemperaturen så mycket längre. Du kan minska kurvlutningen i små steg under en längre tid om du inte gillar den stora störningen i innetemperaturen som blir av en snabb ändring.
~ -25 grader kallt ute nu och en kurvlutning på 0.7 verkar ge ~35 grader i framledningstemp vid +5 så en begränsning på maximal kurvförskjutning av 30 grader verkar stämma.mulpac skrev:
Har just nu 23 grader inne trots att börvärdet ska va ~20
Edit : Ställde ner värmekurvan till 0.5. Med 25 minus ute och en maximal förskjutning av värmekurvan på 30 grader så borde det leda till att framledningstempen kan gå ner till ungefär 30 grader, fortsätter å elda som tusan för att testa.
Redigerat:
Med kurvan nere på 0.5 så har jag nu en framledningstemp på 27.2 grader vilket stämmer ganska bra med min Edit på förra posten.
OBS : tidpunkten för senaste edit på förra posten gäller inte det som står efter "Edit:" då det gjordes bara några min efter att jag skapade posten.
Kontentan verkar bli : har ni en ECL Comfort 100M med innegivare + annan värmekälla så ha koll på värmeförskjutningen ifall nu tycker att det blir för varmt.
Nu går jag ner till 0.2 i värmeförskjutning, lägre kommer jag inte.
Kaminen kommer jag fortsätta elda i tills jag somnar, sen så får vi helt enkelt se vilken temp jag vaknar upp till i morgon.
OBS : tidpunkten för senaste edit på förra posten gäller inte det som står efter "Edit:" då det gjordes bara några min efter att jag skapade posten.
Kontentan verkar bli : har ni en ECL Comfort 100M med innegivare + annan värmekälla så ha koll på värmeförskjutningen ifall nu tycker att det blir för varmt.
Nu går jag ner till 0.2 i värmeförskjutning, lägre kommer jag inte.
Kaminen kommer jag fortsätta elda i tills jag somnar, sen så får vi helt enkelt se vilken temp jag vaknar upp till i morgon.
Snart 2 timmar har gått med värmekurvan nedställd till 0.2 och jag eldar fortfarande.
Innetempen har sjunkit till 22.6 och framledningstempen är 23.3 grader.
Ifall mina observationer om att innegivaren endast klarar att förskjuta kurvan 30 grader i sidled när det är för varmt inne och samma sak råkar gälla åt andra hållet så kommer det vara riktigt kallt när jag vaknar i morgon. Men det är det faktiskt värt då jag inte har sett någon annan testa detta trots att många borde ha samma styrning som jag.
Håll tummarna för att det är riktigt kallt när jag vaknar i morrn så att vi verkligen får testa denna styrning.
Innetempen har sjunkit till 22.6 och framledningstempen är 23.3 grader.
Ifall mina observationer om att innegivaren endast klarar att förskjuta kurvan 30 grader i sidled när det är för varmt inne och samma sak råkar gälla åt andra hållet så kommer det vara riktigt kallt när jag vaknar i morgon. Men det är det faktiskt värt då jag inte har sett någon annan testa detta trots att många borde ha samma styrning som jag.
Håll tummarna för att det är riktigt kallt när jag vaknar i morrn så att vi verkligen får testa denna styrning.
Med kurvlutningen inställd på 0.2 så hade jag 15 grader inne när jag vaknade igår morse, inget vidare.
Ställde upp den till 0.7 så i morse var temperaturen bättre men den orkade inte riktigt upp till 20 så kanske att jag behöver ha en kurvlutning 0.8 och helt enkelt får acceptera att fjärrvärmen inte backar av så mycket som jag vill när jag eldar.
Ställde upp den till 0.7 så i morse var temperaturen bättre men den orkade inte riktigt upp till 20 så kanske att jag behöver ha en kurvlutning 0.8 och helt enkelt får acceptera att fjärrvärmen inte backar av så mycket som jag vill när jag eldar.
Det konstiga i att du har en inne och ute givare är att regulatorn ska skicka ut signaler till ventilerna så att värme dras på eller minskas så inställt värde bibehålls, alltså om du ställt in att du vill ha 20 grader i huset så ska den hålla det utan större svängningar då den jämför bör och är värde. Men om det ska funka så kanske man måste ha kurvan inställd på 0,8 i ditt fall så den kan skicka ut tillräckligt varmt vatten.
Klicka här för att svara