14 514 läst ·
37 svar
15k läst
37 svar
Värmekamera - ta reda på var värmen läcker ut
Tror alla (de vanliga) FLIR-kamerorna har den funktionen. Men den påverkar inte den termiska upplösningen så klart, det är bara för att man lättare skall kunna orientera sig.G glemmy skrev:
Missförstå mig rätt, det är inte så att 80x60 är oanvändbart. Bara man är med på att en "riktig" värmekamera har 64 x högre upplösning och vad det har för praktiska konsekvenser.
Jag är väldigt nöjd med min Seek Thermal CompactPRO som man pluggar in i smartphonen eller platta. Kostar drygt en femtusing. Finns att få billigare också men då är det ofta micro USB istället för USB C. Inte så roligt att sätta en OTG adapter mellan enhet och kamera såvida man inte har en äldre enhet med micro USB förstås. Observera också att det finns två varianter om du skulle vara intresserad, Iphone och Android.
Skaffade en Thermal Master P3 nu inför att kylan skulle komma. Syftet för mig är att hitta värmeläckor i husets skal men också att inspektera solcellsanläggningen och elinstallationer löpande.
Valde den utifrån tabellen på Reddit med billiga värmekameror. Den har USB-C-anslutning och ska fungera på både alla Android och iOS-enheter.
Modellen är extensivt recenserad på Youtube så jag tänker inte gå väldigt mycket in på den. Men några korta saker kan ändå nämnas:
Huset på ca 30 meters avstånd för att få den i helbild, inte så skarpt, på grund av få pixlar i sensorn
Fasad på cirka 10 meters håll, inte helt superskarpt men man ser enskilda reglar och bjälkar i väggarna
Fasad på närmare håll, osäker på om den blev helt i fokus. Temperaturerna är helt off, det var ca -10 ute just då.
Laserhunden
Valde den utifrån tabellen på Reddit med billiga värmekameror. Den har USB-C-anslutning och ska fungera på både alla Android och iOS-enheter.
Modellen är extensivt recenserad på Youtube så jag tänker inte gå väldigt mycket in på den. Men några korta saker kan ändå nämnas:
- Den fungerade inte på min Android av märket Fairphone, men fungerar fint på min iPad. Har inte efterforskat mer varför den inte fungerar på telefonen men ska kontakta supporten
- Upplever bilden som väldigt bra trots den skrattretande låga upplösningen på sensorn. Där det märks att det är låg upplösning är när man tar bilder på längre avstånd (10+ meter). Särskilt den manuella fokuseringen är svår att få rätt när bilden egentligen är oskarp hur man än gör p.g.a. få pixlar
- Appen är ganska bra och har många valmöjligheter för presentation, inspelning, foto, mätning och annat. Den visar dock konsekvent temperaturerna helt fel när jag är ute i vinterkylan, inomhus verkar de stämma annars. Även detta har jag bara låtit vara, så länge som färg-gradienten visar skillnaderna är det okej för mig, behöver inte ha reda på exakta gradtal
Huset på ca 30 meters avstånd för att få den i helbild, inte så skarpt, på grund av få pixlar i sensorn
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fasad på cirka 10 meters håll, inte helt superskarpt men man ser enskilda reglar och bjälkar i väggarna
Logga in
Skapa konto
Fasad på närmare håll, osäker på om den blev helt i fokus. Temperaturerna är helt off, det var ca -10 ute just då.
Logga in
Skapa konto
Laserhunden
Logga in
Skapa konto
Om jag hittat rätt info så är det 256x192? Det är en ganska normal upplösning för en IR-sensor. FLIR's bästa sensor har väl 640x480 om jag inte minns fel?T tompaah7503 skrev:
Den här för ~50 000:- har en upplösning på 320x200: https://yrkesbutiken.se/produkt/flir-e54-varmekamera-24-lins/
Sen skryter alla med en "fiktiv" upplösning som är mycket högre där man använder en vanlig kamera för att överlagra en bild på IR-bilden så det ser ut som att det är fler och skarpare detaljer.
Det stämmer, det är 256x192 som är sen digital interpolerad upp till något fejk-högre. Med skrattretande menar jag jämfört med vanliga kamerasensorer som utan vidare ligger på flera tusen pixlar i varje ledd.useless skrev:
Möjligt att appen till Thermal Master P3 kan göra det också, men inte med den inställning jag kört den på alls. Den skulle behöva använda mobilens/paddans kamera och har man den ansluten via en kort sladd så pekar de inte på samma motiv alls och kan därför inte användas för överlagring.useless skrev:
Att ha den sladdansluten istället för att ha den direkt inpluggad i USB-C-uttaget gör att jag känner mig lite tryggare med att inte knäcka kontakten av misstag.
Jag har värmekamera inbyggd i Telefonen, så det är lite enklare.
Här ser man konturerna på radiatorn som är överlagrat från den vanliga kameran:
Med den funktionen avstängd ser det ut så här:
Här ser man konturerna på radiatorn som är överlagrat från den vanliga kameran:
Logga in
Skapa konto
Med den funktionen avstängd ser det ut så här:
Logga in
Skapa konto
Köpte en Topdon TC001 för något år sedan, riktigt nöjd med den faktiskt. Enkel och lättanvänd app utan några onödiga finesser. Om jag har förstått det rätt så är det någon Kinesisk tillverkare som har lyckats tillverka 256x192 sensorer till lågt pris, vilket gör att där är mängder med hyfsat billiga kameror med den upplösningen från Kina. Bara tacka och ta emot 
Det som skiljer från de olika kameratillverkarna är hur de valt att integrera sensorn och deras appar. Tycker Topdon har lyckats där.
Bild från vår matplats mot yttervägg. Man kan tydligt se köldbryggorna där reglarna är, till och med varje skruvskalle som håller fast gipset syns.
Det som skiljer från de olika kameratillverkarna är hur de valt att integrera sensorn och deras appar. Tycker Topdon har lyckats där.
Bild från vår matplats mot yttervägg. Man kan tydligt se köldbryggorna där reglarna är, till och med varje skruvskalle som håller fast gipset syns.
Logga in
Skapa konto
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 421 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 421 inlägg
Undrar..hur kallt bör det vara när man mäter, för bästa resultat??T tompaah7503 skrev:Skaffade en Thermal Master P3 nu inför att kylan skulle komma. Syftet för mig är att hitta värmeläckor i husets skal men också att inspektera solcellsanläggningen och elinstallationer löpande.
Några inspirationsbilder
- Den fungerade inte på min Android av märket Fairphone, men fungerar fint på min iPad. Har inte efterforskat mer varför den inte fungerar på telefonen men ska kontakta supporten
- Upplever bilden som väldigt bra trots den skrattretande låga upplösningen på sensorn. Där det märks att det är låg upplösning är när man tar bilder på längre avstånd (10+ meter). Särskilt den manuella fokuseringen är svår att få rätt när bilden egentligen är oskarp hur man än gör p.g.a. få pixlar
- Appen är ganska bra och har många valmöjligheter för presentation, inspelning, foto, mätning och annat. Den visar dock konsekvent temperaturerna helt fel när jag är ute i vinterkylan, inomhus verkar de stämma annars. Även detta har jag bara låtit vara, så länge som färg-gradienten visar skillnaderna är det okej för mig, behöver inte ha reda på exakta gradtal
[bild]
[bild]
[bild]
Laserhunden
[bild]