Hej

Min svåger och svägerska har en sommarstuga i ett område där föreningen precis har dragit in åretrunt-vatten och avlopp. Föreningen betalade för dragning till tomgränsen och sedan fick man själv betala resten. För att hålla nere kostnaden vade de att inte spränga ner ledningarna på frostfritt djup. Nu hamnade de istället ca. 20 cm ner i marken. Ledningen är en plastslang, typ 30mm (32 mm PEM kanske?), ca 20 meter lång. Utanför tomten finns en avstängningsventil unter ett litet brunnslock men ingen möjlighet att tömma ledningen. Allt är igengrävt och klart och ledningarna kommer upp i krypgrunden (precis vid kanten).

Tanken var att använde en värmekabel för att undvika att saker och ting fryser sönder. Den finns inte ännu men "gubbarna" som gjorde jobbet sa att den går att blåsa in i efterhand. De finns i dagsläget inget behov av att kunna ha tillgång till vatten på vintern utan det viktiga är att inget går sönder.

Nu till frågorna:
* Om man inte lägger i värmekabel, räcker det då att stänga vattet vid tomtgränsen och koppla bort slangen från ledningarna i stugan? Fryser slangen sönder eller klarar den av att utvidgas?
* Om inte, hur tömmer man då slangen. Kan man använda en lite pump eller måste man gräva en brunn vid tomtgränsen och sätta dit en avtappningskran?
* Om man väljer att lägga i en värmekabel, kan man då trä i den från ena hållet eller måste gräva upp vid avstängningsventilen, koppla loss slangen och blåsa i en tråd med en dammsugare?
* Om man lägger en värmekabel, behöver man då en termostat. Kollade på Kima's hemsida och de säger att termostat är att föredra om det är en lång kabel. Hur lång är lång? Var sätter man termostatens känselkropp?
* Kima Grön drar 7,5W/m. Det blir 150W vilken innebär typ 500:- för 4 månader om den är på hela tiden. Kima Stick är självreglerande. Hur bra funkar det? Vad blir den faktiska förbrukningen?
* Hur gör man i krypgrunden. Gräver man ner ledningen där också fram till den punkt där den skall in i huset (ca. 3m) eller isolerar man den bara. Vad använder man lämpligen för isolering?

Många frågor blir det. Tacksam för all synpunkter och idéer.

/Niklas

Mmmm många frågor, jag kan svara på några av dem ...

Jag har lagt i en värmekabel i mitt 32 mm PEM rör till brunnen och det gick mycket lätt att föra in de ca 10 meter jag har. Min värmekabel är självreglerande men jag har ändå satt ett relä till kabeln som slår på spänningen när temperaturen ute går under noll.

Jag byggde en låda i grunden som isolerades med frigolit samt lecakulor runt röret. Det tillsammans med värmekabeln har fungerat bra hos mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.