Håller på att planerar ett nytt projekt där jag tänkte bygga en egen tork till vantarna då utrymmet den skall vara i är litet och speciellt så passar ingen variant som finns på marknaden idag.

Min grund tanke är att ta linda värmekabel på en "pinne" och klä det med ett kopparrör x 6 st styra allt med en termostat och matta allt via en brytare och stickkontakt

Så till frågan, finns det någon värmekabel som kan klippas till änskad längd och styras med termostat och via 12v eller 230v??

Det finns flera som går att klippa, men då det ska vara änd och anslutningsdon till det och blir nog lite klumpigt, tar en del plats. Sen att mixtra med detta själv är inte riktigt bra , då säkerheten ska vara total.. Köp en skotork , bygg en låda med pinnar på överkant , som vantar hänges över. Kommer att fungera bra

E
Skulle det inte vara enklare att pressa ihop rördelar och skruva dit en elpatron för handdukstork?

E Emil_K skrev:
Skulle det inte vara enklare att pressa ihop rördelar och skruva dit en elpatron för handdukstork?
Den tanken slog mig idag också faktiskt, då är det väll kortfattat bara att bocka, pressa rördelar fylla med vatten och i med elpatron?

Och kroma den , vatten/fukt på koppar så missfärgas det , samt blir nog en del skit på vantarna med som avfällning från kopparn.

E
Ja, precis. Se till att få dit någon typ av luftningsventil också.

Ska inte fyllas helt då kan den spricka, alla separata H-torkan med patron och vatten ska ha ca 3 cm luft upptill så vattnet kan exspandera ytterst lite men luft kan tryckas ihop.

Löda funkar bra. Sedan kan man måla med elementfärg om man inte vill ha ren koppar.

A Andreas Ludde Lundell skrev:
Håller på att planerar ett nytt projekt där jag tänkte bygga en egen tork till vantarna då utrymmet den skall vara i är litet och speciellt så passar ingen variant som finns på marknaden idag.

Min grund tanke är att ta linda värmekabel på en "pinne" och klä det med ett kopparrör x 6 st styra allt med en termostat och matta allt via en brytare och stickkontakt

Så till frågan, finns det någon värmekabel som kan klippas till änskad längd och styras med termostat och via 12v eller 230v??
Jag håller med vad någon sagt ovan, att pyssla med detta själv är inte helt riskfritt. Du bygger ju i praktiken en pryl som inte är CE godkänd osv. Ingen raketforskning såklart, men jag hade avstått.

Jag tror på idén med patron för vattenburen handdukstork. Jag vet att för några år sedan så byggde Ernst på TV nån egendesignad handdukstork och standardiserade rördelar. Får du bara ordning på gängor för patronen osv så kan du ju välja form och material väldigt fritt så det förhoppningsvis passar dina behov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.