2 592 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Värmeflyttare
Fungerar det bra eller inte att flytta varm luft ifrån ett varmt rum till ett kallare med hjälp av spirorör och kanalfläkt typ t.ex Soliducts lösning.
Tanken är att suga in varm luft över braskaminen och sen blåsa in den i andra kallare rum.
Hittar inte mycket positivt om detta på nätet.
Det skrivs att det inte funkar bra, luft är inget bra medium att transportera värme osv.
Men när det kommer till FTX så är det tydligen oslagbart, då fungerar det tydligen mycket bra?
Vad är skillnaden på en FTX och att transportera varmluften med kanalfläkt?
Ja att FTX är en värmeväxlare förstår jag.
Men varför det plötsligt då fungerar att flytta varmluft i rör, är ju frågan.
Men det kanske inte är det man gör?
Många skriver om att istället transportera bort den kallare luften ifrån dom kallare rummen?
Tanken är att suga in varm luft över braskaminen och sen blåsa in den i andra kallare rum.
Hittar inte mycket positivt om detta på nätet.
Det skrivs att det inte funkar bra, luft är inget bra medium att transportera värme osv.
Men när det kommer till FTX så är det tydligen oslagbart, då fungerar det tydligen mycket bra?
Vad är skillnaden på en FTX och att transportera varmluften med kanalfläkt?
Ja att FTX är en värmeväxlare förstår jag.
Men varför det plötsligt då fungerar att flytta varmluft i rör, är ju frågan.
Men det kanske inte är det man gör?
Många skriver om att istället transportera bort den kallare luften ifrån dom kallare rummen?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
FTX är ett ventilationssystem med värmeåtervinning och förvärmd tilluft. Det är inte ett uppvärmningssystem. För det är luftflödet med FTX för litet och det behövs tre gånger så mycket tilluft som då delvis cirkulerar inne i huset. Det krävs alltså stora luftflöden för att vara värmeförflyttare från ett rum till ett annat.
Japp, det kan jag bekräfta. Jag hade en naiv tanke om att öppna upp mellan gillestugan (där vi har kassett i öppna spisen och lätt får temperaturen upp mot 30° om vi eldar hårt) och tvättstugan på andra sidan den tjocka bärande källarväggen). Gillestugan har bara en ganska smal dörröppning, så eldandet ger inte så mycket till övriga huset.J Josth skrev:
Jag tog upp ett hål, satte i ett spirorör och monterade den tystaste datorfläkten, som ändå hade ganska bra kapacitet, jag kunde hitta i tvättstugan. Denna styrs med en termostat på gillestugesidan som startar vid runt 25°. När fläkten gått i flera timmar så kanske temperaturen gått upp 0,5° i tvättstugan...så för värmeflyttning är det rätt värdelöst. Dock tror jag det hjälper lite med cirkulationen, så den får sitta kvar och jobba på när temperaturen överstiger inställt värde.
Klicka här för att svara