4 603 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Värmebeständig kabel?
Nu har projektet kommit så långt att det är dags att placera ut spottarna i det sänkta taket (bara reglat, inget gips på ännu).
Det kommer att bli 230 v, jag har kommit fram till att jag tycker det passar bäst. Frågan är vad jag använder för kabel mellan spottarna? Elektrikern tycker jag kunde fixa materialet om jag hade lust, han sade att han ändå inte kan fixa några bra priser...
Jag har sett kabeln på elbutik.se som man måste dra i VP-rör men som inte får installeras fast. Hur ansluter man en sådan då? Om man inte får installera den fast kan den ju inte gå till en dosa, och hur ska man då koppla in den? Jag känner mig lite förvirrad på den punkten (oxå...)
Kan någon ge mig lite bra råd kring detta?
Det kommer att bli 230 v, jag har kommit fram till att jag tycker det passar bäst. Frågan är vad jag använder för kabel mellan spottarna? Elektrikern tycker jag kunde fixa materialet om jag hade lust, han sade att han ändå inte kan fixa några bra priser...
Jag har sett kabeln på elbutik.se som man måste dra i VP-rör men som inte får installeras fast. Hur ansluter man en sådan då? Om man inte får installera den fast kan den ju inte gå till en dosa, och hur ska man då koppla in den? Jag känner mig lite förvirrad på den punkten (oxå...)
Kan någon ge mig lite bra råd kring detta?
Moderator
· Stockholm
· 57 861 inlägg
Jag tror (med betoning på tror, och jag är inte behörig) att man med den formuleringen menar att den får inte klamras fast, den måste alltså gå i rör. Dvs det handlar inte om inkopplingen utan förläggningen.
ok, i så fall är det ju inga problem, då drar man bara den till närmsta dosa och kopplar in den där, det låter som en bra tolkning, den köper jag
Skämt åsido får jag ringa elektrikern, men det var en tolkning jag tror är bra. Jag hade inte ens funderat i de banorna, jag hade bara elsäkerhetsverkets tolkning av fast i huvudet, och där betyder ju fast något annat...
Skämt åsido får jag ringa elektrikern, men det var en tolkning jag tror är bra. Jag hade inte ens funderat i de banorna, jag hade bara elsäkerhetsverkets tolkning av fast i huvudet, och där betyder ju fast något annat...
Lite tips ang. värmebeständig kabel i denna tåd (scrolla ner):
http://www.byggahus.se/forum/el/65114-seriekoppling-av-230v-spots.html
http://www.byggahus.se/forum/el/65114-seriekoppling-av-230v-spots.html
Klicka här för att svara