3 271 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Värmeanläggning i mindre hus
Har planer på att bygga 2 st mindre huskroppar, på platta, som skall placeras 4 meter från varandra. Det skall vara relativt hög villastandard i övrigt. Mellan husen skall en betongplatta gjutas för ett uteplats/framtida ihoppbyggnad
Det ena huset skall vara större ca 70 m2 och det mindre 30 m2. I det större skall jag ha en FTX-installation, tex IVT-490, samt kamin.
Nu till frågan, vill ha synpunkter, skall jag lägga kulvert, i mellanliggande plattan, till det mindre huset och ha kanalfläkt där. Eller skall jag satsa på elradiatorer, kanalfläkt och en mindre VVB?
Det ena huset skall vara större ca 70 m2 och det mindre 30 m2. I det större skall jag ha en FTX-installation, tex IVT-490, samt kamin.
Nu till frågan, vill ha synpunkter, skall jag lägga kulvert, i mellanliggande plattan, till det mindre huset och ha kanalfläkt där. Eller skall jag satsa på elradiatorer, kanalfläkt och en mindre VVB?
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Borde du inte lägga in golvvärme som drivs av IVT 490 på andra sidan kulverten?
Det är nog huvudalternativet att ha kulvert och golvärme/kanalfläkt i mindre huset. Men som sagt det är inte dumt med lite synpunkter.
Kan man förflytta varmluft från kaminen i ena huset till det andra huset? Någon som gjort det?
Kan man förflytta varmluft från kaminen i ena huset till det andra huset? Någon som gjort det?
Klicka här för att svara