Jag har ett litet ombyggnadsprojekt i källaren eftersom pannrummet frigjorts då fjärrvärme installerades. Jag har en andra, oanvänd, utgång för radiatorkrets från FVC osm jag tänkte använda för att koppla radiatorer i pannrummet och angränsande tvättstuga.

Frågan är vad man bäst har för radiatorer i en tvättstuga. Jag föreställer mig att man skall ha någon som fläktar runt luften lite? Och hur får man värme i denna krets även på sommaren så att tvätten torkar? Då är ju husets radiatorkrets avstängd, det är bara en cirkpump i centralen.

Ventilationen i tvättstugan är just nu näst intill obefintlig. Jag tror jag skall låta skorstenen självdra så länge tills jag eventuellt installerar FTX i hela huset.

Med denna bakgrund, någon som kan ge mig lite råd?

/Peter

Köp en fläcktkonvektor 6 koppla på en egen krets, sen kan du sommartid stäna av husetskrets, men låta tvätstuge kretsen gå, då får du värme där

Peter R skrev:
Frågan är vad man bäst har för radiatorer i en tvättstuga. Jag föreställer mig att man skall ha någon som fläktar runt luften lite? Och hur får man värme i denna krets även på sommaren så att tvätten torkar? Då är ju husets radiatorkrets avstängd, det är bara en cirkpump i centralen.
/Peter
Jag skulle föreslå en avfuktare till tvättstugan då behöver du inte fläkta luften och kan ha en vanlig radiator för vintervärme. Sprider man fuktig luft i källaren då hittar den till slut kalla ytor att kondensera på fex i skorstenen som blir ju kall sommar som vinter eller kallvattenrör, eller fönsterrutor och kakel som det var här hemma. Sommaren var värst när jag försökte torka tvätt i källaren under alla dom regniga sommardagar. Tvätten ville aldrig torka hos oss tills jag ställde in en avfuktare. Efter att själv ha upplevt förbättringen rekommenderar jag den lösningen. Den ersätter inte en radiator på vintern men oersättlig under den fuktiga sommarperioden utan uppvärmning :).
gaia

Tack för inläggen, även om de till viss del talar emot varandra.

Först; Fläktkonvektor 6, är det någon speciell typ som avses här, eller är det bara ett skrivfel? Annars, någon bra länk till fläktkonvektorer? jag tyckte det var svårt att hitta något vettigt.

När det gäller avfuktare så håller jag med. Jag har idag en billig liten avfuktare som jag köpte på OBS, det funkar bra. Men nu har jag ju å andra sidan ingen luftväxling/frånluft i tvättstugan som det ser ut idag. Avfuktare och frånluftsfläkt kan väl inte vara någon effektiv lösning? Då kommer det ju in ny luft att avfukta hela tiden, eller? Särskilt nu under fuktig sommar måste det ju ses som besvärligt att avfukta hela jordens luft...

Och då blir väl slutsatsen, antingen:
- Ingen mekaniskt luftväxling + avfuktare + vanlig radiator för vintern
eller
- Till- och frånluft, ingen avfuktare och likaledes vanlig radiator. Men torkar det på sommaren då, med fuktig tilluft?

Klurigt, det här...

Peter R skrev:
Tack för inläggen, även om de till viss del talar emot varandra.

Först; Fläktkonvektor 6, är det någon speciell typ som avses här, eller är det bara ett skrivfel? Annars, någon bra länk till fläktkonvektorer? jag tyckte det var svårt att hitta något vettigt.
Håller man inn Chift tangenten för koststund när man sak skriva Och så blir det en &:a :-[

Hej!

Jag är i precis samma situation som dig , installerade fjärrvärme i förra veckan ,
har monterat 7st. vanliga radiatorer( rinkaby rör) i källaren , prisol15 enkelkrets,
anslutna till nedre uttag på fjv.central , övre huskrets har jag strypt med framlednings-ventilen på översidan på fjv.central , kör lite värme i källaren och det funkar utmärkt,
har också en liten billig avfuktare från COOP i tvättstugan.

mvh/s-å

Vi tumlar allt i princip och har värmen på minimum eftersom tvättstugan
ligger i en fastighet bredvid huset "stugan"

Det håller frostfritt och till det kör vi med en fuktstyrd fläkt i stocken från
Clas Ohlson för 500:-

Tumlaren genererar en del fukt när det inte är så varmt i tvättstugan

:D

Jag gissar att vi talar kondenstumlare här. Den värmer väl upp rummet rätt rejält när den går? Fattade jag det rätt som jag läste någon annan stans att man inte skall skicka luft från t ex en frånluftstumlare till ett FTX-agregat?
/P

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.