3 315 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Värme till badrummet
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Precis, radiatorvatten, tvårörssystem.
Köpte detta märke med denna ventil: http://www.nordhem.se/Handdukstorkar/Tillbehör/Ventil/tabid/71/Default.aspx
Köpte detta märke med denna ventil: http://www.nordhem.se/Handdukstorkar/Tillbehör/Ventil/tabid/71/Default.aspx
Innan du spikar nått så kolla upp konstruktionerna med vattenburen golvvärme, bestäm dig för 1 märke och kör med det till allt, spackel fix tätskikt fog silicone och använd dig av det märkets tekniska support vid frågor.
Finns ju små cirkpumpar med inbyggd elpatron, med avst. ventiler till resten av radiatorsystemet, så kör man med pannan på vintern och stänger och kör elpatron på sommaren men det är ett rätt dyrt system.
Billigaste är nog elgolvvärme och vattenburet
Finns ju små cirkpumpar med inbyggd elpatron, med avst. ventiler till resten av radiatorsystemet, så kör man med pannan på vintern och stänger och kör elpatron på sommaren men det är ett rätt dyrt system.
Billigaste är nog elgolvvärme och vattenburet
LK har bra paket med med slang, shunt m.m.
http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=33_35
http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=33_35
Vi har vattenburen värme i hela huset med termostater i varje rum. Vill man ha värmen på i badrummet under sommaren så är det inga problem. Man får skruva upp termostaten ii badrummet en del, kanske uppåt 26-28 grader för att den ska gå igång på sommaren,annars inga problem. Att lägga in på vattenburen och elburen golvvärme känns som en rejäl överkurs.
I vår bastu/gäststuga har vi elburen golvvärme + kamin när man använder stugan. Den fungerar alldeles utmärkt, exakt likadant som med vår vattenburna golvvärme i bostadshuset. Dvs. man får sätta termostaten på den temperatur man vill ha. Och likadant på sommaren, vill man ha lite extra värme i toanfår man skruva upp termostaten.
I vår bastu/gäststuga har vi elburen golvvärme + kamin när man använder stugan. Den fungerar alldeles utmärkt, exakt likadant som med vår vattenburna golvvärme i bostadshuset. Dvs. man får sätta termostaten på den temperatur man vill ha. Och likadant på sommaren, vill man ha lite extra värme i toanfår man skruva upp termostaten.
Jo, men nu hade ju TS (om jag fattat rätt) en värmepump och den stänger av värmeproduktionen på sommaren så då lär det hjälpa föga att skruva upp termostaten tyvärr. Det brukar inte bli någon större skillnad i pris på att lägga in elslingor eller att ha en shunt med elpatron.
Varför behöver ni värme på sommaren i era golv?mexitegel skrev:
Behövs det på toan så behövs det ju i de andra rummen!
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Har du något/några rum intill som ligger på tur för renovering (golvvärme)?
I så fall kan du ju montera en större fördelare nu som du pluggar dom extra utgångarna på så är det "bara" att koppla på framtida slangar.
Om du bestämmer dig för vattenburet, vill säga.
I så fall kan du ju montera en större fördelare nu som du pluggar dom extra utgångarna på så är det "bara" att koppla på framtida slangar.
Om du bestämmer dig för vattenburet, vill säga.
Hej,
Har både vattenburen golvvärme och elvärme i vårat badrum-07. Elvärmen var på första året/åren innan jag fick ordning på vattenburna golvvärmen. Nu när det funkar så använder jag aldrig elgolvet, det är snarare skönt att ha svalt på sommaren, brukar lägga mig på det ibland när det är som varmast ute
På andra toan har jag el/vattenburen handdukstork på radiatorslingan i kombination med elgolv, elgolvet bara på under vinterhalvåret av samma orsak som ovan. Samtidigt kan man tycka det är en försumbar utgift när man ändå håller på, alla har vi olika behov, men detta var mina erfarenheter.
Mvh
Bambi
Har både vattenburen golvvärme och elvärme i vårat badrum-07. Elvärmen var på första året/åren innan jag fick ordning på vattenburna golvvärmen. Nu när det funkar så använder jag aldrig elgolvet, det är snarare skönt att ha svalt på sommaren, brukar lägga mig på det ibland när det är som varmast ute
På andra toan har jag el/vattenburen handdukstork på radiatorslingan i kombination med elgolv, elgolvet bara på under vinterhalvåret av samma orsak som ovan. Samtidigt kan man tycka det är en försumbar utgift när man ändå håller på, alla har vi olika behov, men detta var mina erfarenheter.
Mvh
Bambi
Klicka här för att svara