3 315 läst ·
25 svar
3k läst
25 svar
Värme till badrummet
Sida 1 av 2
Vi håller på att projektera ett av badrummen.
Vi vill gärna ha komfortvärme i golvet men då vi har vattenburet tvårörssystem i huset med vanliga radiatorer matat från en ctc panna med värmepump så glider tankarna åt att sätta upp en kombinerad vatten/el handdukstork/radiator tillsammans med elvärme i golvet som man slår på vid behov alt timer.
Ytan på rummet är ung 6m2.
Tar jättegärna emot råd och tips runt detta.
Vi vill gärna ha komfortvärme i golvet men då vi har vattenburet tvårörssystem i huset med vanliga radiatorer matat från en ctc panna med värmepump så glider tankarna åt att sätta upp en kombinerad vatten/el handdukstork/radiator tillsammans med elvärme i golvet som man slår på vid behov alt timer.
Ytan på rummet är ung 6m2.
Tar jättegärna emot råd och tips runt detta.
En vattenburen golvvärme och en elgolvvärme när man ändå håller på..
En kompis till mej gjorde det för några år sedan och är jätte nöjd, då behöver man inte köra ut värme från pannan under stora delar av året...beroende på var i landet man bor naturligtvis.....
Om jag förstått saken rätt så borde LK's shunt i kombination med deras komfortvärmare vara idealisk. Komforvärmaren kopplas direkt på shunten och kan värma slingan då man ej har varmt vatten som cirkulerar i systemet.
Jag nöjde mig med att ha vattenburen golvvärme utan elpatron och vattenburen handdukstork med elpatron. Jag tycker inte att behovet av komfortvärme under sommaren är särskilt stort, men det är naturligtvis inget fel att ha en elpatron för golvet också. Det kostar bara litet mer.
Men om man ser till hela renoveringskostnaden så blir ju inte elpatronen avgörande, vidare så slipper man ju även handdukstorken då mitt syfte att ev ha den var att den även skulle agera som element för rummet och en bonusfunktion för handdukar.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Jag körde varmvattnet till en snygg handdukstork utan elpatron och la elslingor i golvet. Den enklaste varianten...
Moderator
· Stockholm
· 57 875 inlägg
Vi har vattenburen golvvärme i 2 badrum, golvet känns inte kallt på sommaren när värmen inte är igång. I rummen finns även en eldriven handdukstork, men med ganska låg effekt, ca 100w.