Vi håller på att projektera ett av badrummen.
Vi vill gärna ha komfortvärme i golvet men då vi har vattenburet tvårörssystem i huset med vanliga radiatorer matat från en ctc panna med värmepump så glider tankarna åt att sätta upp en kombinerad vatten/el handdukstork/radiator tillsammans med elvärme i golvet som man slår på vid behov alt timer.
Ytan på rummet är ung 6m2.

Tar jättegärna emot råd och tips runt detta.

En vattenburen golvvärme och en elgolvvärme när man ändå håller på..

Enk Projektet skrev:
En vattenburen golvvärme och en elgolvvärme när man ändå håller på..
Hur menar du då?
Ska jag lägga dubbla slingor?

En kompis till mej gjorde det för några år sedan och är jätte nöjd, då behöver man inte köra ut värme från pannan under stora delar av året...beroende på var i landet man bor naturligtvis.....

Om jag förstått saken rätt så borde LK's shunt i kombination med deras komfortvärmare vara idealisk. Komforvärmaren kopplas direkt på shunten och kan värma slingan då man ej har varmt vatten som cirkulerar i systemet.

Menar du att man har en separat elpatron som man kör på sommaren?

Just så. Man monterar värmaren på shunten. Är förberett för värmare på LKs M60.
I nästa vecka kopplar vvs:aren in vår golvvärme så. Då får man se om det blir bra...

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Låter intressant, är elpatronen termostatstyrd mot rumstemperaturen eller på vattentempen? Det senare vore väl bättre för att alltid ha fisljummet golv då husets temp styrs via pannan.....?

Det är termostatstyrt.
Vi har en rumsgivare, men allt är inte inkopplat än.
LK heater 350 heter värmaren om du vill läsa mer om den.

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Jag nöjde mig med att ha vattenburen golvvärme utan elpatron och vattenburen handdukstork med elpatron. Jag tycker inte att behovet av komfortvärme under sommaren är särskilt stort, men det är naturligtvis inget fel att ha en elpatron för golvet också. Det kostar bara litet mer.

Men om man ser till hela renoveringskostnaden så blir ju inte elpatronen avgörande, vidare så slipper man ju även handdukstorken då mitt syfte att ev ha den var att den även skulle agera som element för rummet och en bonusfunktion för handdukar.

Jag körde varmvattnet till en snygg handdukstork utan elpatron och la elslingor i golvet. Den enklaste varianten...

Vi har vattenburen golvvärme i 2 badrum, golvet känns inte kallt på sommaren när värmen inte är igång. I rummen finns även en eldriven handdukstork, men med ganska låg effekt, ca 100w.

Stringfellow Hawke skrev:
Jag körde varmvattnet till en snygg handdukstork utan elpatron och la elslingor i golvet. Den enklaste varianten...
Samma råd fick jag just av firman som var här o tittade.

Får man göra så nu för tiden, VV i handdukstorken? Har för mig att jag läste någonstans att man ändrat regler/rekomendationer men kan inte minnas var jag läste det...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.