1 156 läst ·
11 svar
1k läst
11 svar
Värme tidvis i större ekonomibyggnad
Hej
Så vad säger forumet om ämnet, förutsättningar nedan.
Har för en tid sedan blivit ägare av en jordbruksfastighet där det finns en snickeri/verkstadslokal i en fd ladugårdsbyggnad.
Tidvis kommer jag framöver önska kunna varmhålla detta utrymme även vintertid, isoleringen är en smula sådär med 25-30 cm tjocka betongväggar, golvet likaså medan taket är hyggligt bra isolerat med 3 dm kutterspån.
Område SE1
Jag lutar åt följande alternativ:
1: Köpa en begagnad oljepanna med tillhörande kringutrustning samt ett par ordentliga aerotemprar, alternativt ett gäng radiatorer.
2: Vedpanna enligt ovan samt förmodligen en ackumulatortank. Här blir bränslet billigare då jag har obegränsat med ved, men det blir tämligen kostsamt att köpa flera fat glykol för att frostskydda anläggningen då jag inte är där på heltid.
3: Köpa en 30-40 kW dieselkanon med skorsten och sätta in, då kan jag starta den en liten stund innan jag ska vara där och jobba några timmar.
4: Köpa en begagnad pelletsanläggning med panna och pelletsförråd, övrigt likt punkt 1.
Bergvärme samt luftluftvärmepump går bort, likaså direktverkande el och luft/vatten värmepump. Har ingen större lust att säkra upp fastigheten till 35A eller mer.
I dagsläget ligger 1 och 3 på delad förstaplats, med 4 snubblande nära.
Tankar?
Mvh
Stefan
Har för en tid sedan blivit ägare av en jordbruksfastighet där det finns en snickeri/verkstadslokal i en fd ladugårdsbyggnad.
Tidvis kommer jag framöver önska kunna varmhålla detta utrymme även vintertid, isoleringen är en smula sådär med 25-30 cm tjocka betongväggar, golvet likaså medan taket är hyggligt bra isolerat med 3 dm kutterspån.
Område SE1
1: Köpa en begagnad oljepanna med tillhörande kringutrustning samt ett par ordentliga aerotemprar, alternativt ett gäng radiatorer.
2: Vedpanna enligt ovan samt förmodligen en ackumulatortank. Här blir bränslet billigare då jag har obegränsat med ved, men det blir tämligen kostsamt att köpa flera fat glykol för att frostskydda anläggningen då jag inte är där på heltid.
3: Köpa en 30-40 kW dieselkanon med skorsten och sätta in, då kan jag starta den en liten stund innan jag ska vara där och jobba några timmar.
4: Köpa en begagnad pelletsanläggning med panna och pelletsförråd, övrigt likt punkt 1.
Bergvärme samt luftluftvärmepump går bort, likaså direktverkande el och luft/vatten värmepump. Har ingen större lust att säkra upp fastigheten till 35A eller mer.
Tankar?
Mvh
Stefan
En större kamin är nog inte heller en realistisk lösning då jag helt enkelt behöver för mycket effekt för att kunna värma upp utrymmet till tolererbar temp på rimlig tid (de är helt enkelt för effektsvaga för vad jag behöver).S Stefan.o skrev:Hej
Område SE1
Tankar?
Mvh
Stefan
Har själv funderat på saken. För en 4-5 år sedan pratade jag med en jag hade lite affärer med om just den saken och han körde dieselkanon i sin verkstad/uthus. Han tyckte det inte var något att tveka på att skaffa en. Billig, enkel, effektiv. Han drog väl igång den någon timme innan han skulle jobba.
Å andra sidan. Hur stor är lokalen och hur är din ekonomi?
Gratis ved är visserligen ved du istället kan sälja och köpa pellets/diesel/el för. Men det finns ju kaminer som kan trycka ut upp mot 30kWh om det är så. https://www.eldkraft.se/produkt/BULLERJAN-KAMIN-FF18-TYPE-04---30-KW-
Borde finnas några billigare alternativ. Design är ju en högst sekundär faktor misstänker jag.
Gratis ved är visserligen ved du istället kan sälja och köpa pellets/diesel/el för. Men det finns ju kaminer som kan trycka ut upp mot 30kWh om det är så. https://www.eldkraft.se/produkt/BULLERJAN-KAMIN-FF18-TYPE-04---30-KW-
Borde finnas några billigare alternativ. Design är ju en högst sekundär faktor misstänker jag.
1 Olja dyrt, samma som diesel och kommer inte bli billigare Går bort
2 Inte fel, då det finns ved. Alltid billigast, stora pannor och tankar billigt på nätet.
Tar ett bra tag att få upp värmen om det har svalnat ner. Kallstart på pannan
3 Dieselkanon blir mycket fukt av, men snabb värmning i luften, men inte inredning verktyg
4 Svar nej, men går.
1 ,2 , 4 är vatten system och frysrisk finns, det med glycol beror på hur många element som behövs,
Det bör nog vara en stor volym på tankar .
Finns s,k varmluftpannor som går på rökgaserna och blåser luften, inget vatten.
4 Pellets kan hålla varmt långa tider om magasinet är stort. men stoppar den så finns frysrisken
Det är lite att tänka på för dig
2 Inte fel, då det finns ved. Alltid billigast, stora pannor och tankar billigt på nätet.
3 Dieselkanon blir mycket fukt av, men snabb värmning i luften, men inte inredning verktyg
4 Svar nej, men går.
1 ,2 , 4 är vatten system och frysrisk finns, det med glycol beror på hur många element som behövs,
4 Pellets kan hålla varmt långa tider om magasinet är stort. men stoppar den så finns frysrisken
Mjo, som sagt det finns en del att tänka på.tensiden skrev:
Å andra sidan. Hur stor är lokalen och hur är din ekonomi?
Gratis ved är visserligen ved du istället kan sälja och köpa pellets/diesel/el för. Men det finns ju kaminer som kan trycka ut upp mot 30kWh om det är så. [länk]
Lokalen är väl på 150-200 m2 cirka.
Ved behöver jag hursomhelst då huset är försett med panncentral och allt vad det innebär, samt den blir framställd iom röjning i skogen etc. Hade jag bott där på heltid så jag hade haft större tid och möjlighet att sälja ved hade det onekligen varit en god idé!
Ekonomin är väl inga större bekymmer egentligen, men jag är ändå ”sugen” på en hyfsat prisvärd uppvärmningsmöjlighet som även är kraftfull.
Det lockande med oljeeldning är att det är ett väldigt energitätt bränsle som tar lite plats i anspråk, och dessutom ett bränsle jag behöver hursomhelst i traktor etc.
Anläggningarna blir inte så stora heller, vilket är ganska lockande!
Pelletspanna av fullt modernt slag med tillbehör i form av silo osv får man ofta för mindre än 10000kr på blocket och det är ju även ”miljövänligt”! Å andra sidan kan man köpa några dukar HVO 100 och minska sitt dåliga samvete om man eldar olja.
Som sagt, mycket att tänka på!
Jo, som sagt finns det en hel del att tänka på.J jonaserik skrev:1 Olja dyrt, samma som diesel och kommer inte bli billigare Går bort
4 Svar nej, men går.
Den variant av dieselkanon jag är intresserad av släpper dock ut rökgaserna utomhus vilket inte bör innebära något större fukttillskott inomhus. Varianten med direktutsläpp i lokalen känner jag en viss olust för då såväl CO som CO2 i för stora mängder är mindre bra, (samt även annat i rökgaserna).
Det som talar mest mot ett ett vattenburet system är att det måste frysskyddas då jag inte är på plats varje vecka, samt påfrestningen det blir på pannor (av alla slag) att startas från helt kallställt läge. Man brukar rekommendera mellan 30-50 gr/timme i uppeldningshastighet vilket är svårt att klara av att hålla. Materialspänningar mm blir inte att leka med….
Framförallt skulle ackumulatorstorleken styra glykolmängden, men man får nog räkna med minst 30-40% vilket blir hyfsade mängder på en systemvolym över 1000 liter.
Rent generellt är jag tveksam till anordningar som släpper ut rökgaserna i lokalerna, oavsett om det är oljebrännare / gasol / oljedrivna infravärmare osv.
Fördelen med såväl oljeeldning som pellets är att man har ett hyfsat bränslelager som räcker en stund. Veden å andra sidan är gratis och den har jag / kommer ha.
Det finns mycket att fundera på vid värmning av större lokaler, olja pellets värme fort och det finns inget som kan mäta sig med olja, när det gäller att värma. Och som du säger, det med spänningar i panna och övrigt är inte bra för en panna. Dom ska värmas upp sakta för att inte spänningarna ska knäcka en panna. Plåtisar klara det bättre, men en gjutjärnspanna är det katastrof för, då sektionerna kan vrida sig och även spricka. det gäller att få igång panncirken vid cirka 40 - 50 C. Startar själv panncirken vid 45 C vid kallstart. Klart eldar man morgon och kväll är det inte kritiskt, pannan har då en startemp från början. Har inte blivit kall. Sen det sämsta med vedeldning är kallstarterna. Du får fundera lite på du gör.
Jäpp, ska fundera ordentligt och försöka tänka ut någonting som känns vettigt för mina behov.J jonaserik skrev:Det finns mycket att fundera på vid värmning av större lokaler, olja pellets värme fort och det finns inget som kan mäta sig med olja, när det gäller att värma. Och som du säger, det med spänningar i panna och övrigt är inte bra för en panna. Dom ska värmas upp sakta för att inte spänningarna ska knäcka en panna. Plåtisar klara det bättre, men en gjutjärnspanna är det katastrof för, då sektionerna kan vrida sig och även spricka. det gäller att få igång panncirken vid cirka 40 - 50 C. Startar själv panncirken vid 45 C vid kallstart. Klart eldar man morgon och kväll är det inte kritiskt, pannan har då en startemp från början. Har inte blivit kall. Sen det sämsta med vedeldning är kallstarterna. Du får fundera lite på du gör.
Vad jag är helt på det klara med är att jag vill inte ha för klent att köra med, då kommer det bara vara pengar i sjön. Då får utrustningen hellre vara för kraftig så den börjar reglera ner då den närmar sig inställt börvärde.
Appropå uppeldning av pannor har jag i mitt tidigare yrke ett antal gånger eldat upp pannor på flera tiotals MW från mer eller mindre kallt läge - i dessa fall iallafall över nollan, men i deras fall var det flera 100 gr under normala materialtemperatur. Vi hade speciella uppeldningsdiagram för anläggningarna där såväl brännareffekt som temperaturstegring var inlagt kopplat till olika tider i uppkörningen.
För en liten panna - fastighetspanna < låt säga 150 kW skulle det inte vara helt tokigt att kunna börja med elpatronen och tvinga igång laddpumpens cirkulation för att komma på banan innan man laddar in en mindre mängd ved / kör brännaren pulsvis (för att uppnå någon form av rimlig grundtemp).
Luftkaminer / varmluftpannor är lite mindre känsliga på det viset, men torde även de kräva uppstart med en viss ”andakt”.
Mvh
Stefan
Bara som en passus, du nämner 150 kW är nog för lite större villaområde med FJV. En vanlig villa lite större klarat sig med max 50 kW och acktankar. Sen allt från 100 kW och uppåt så blev installationen ca 40 kkr dyrare, då den explosiva delen ska skyddas.
För att vidga mina vyer gällande varmluftspannor drivna med antingen ved eller olja:
Är det någon här som kommit i kontakt med en dylik a’ låt säga 30-40 kW?
Erfarenheter, fabrikat etc skulle vara kul att få ta del av!
Har ni alloljepannor så är även det intressant att få ta del av era erfarenheter. Och innan någon säger: man får inte elda transformatorolja / motorolja så kan jag lugna alla - har inga sådana tankar / önskemål.
Är det någon här som kommit i kontakt med en dylik a’ låt säga 30-40 kW?
Erfarenheter, fabrikat etc skulle vara kul att få ta del av!
Har ni alloljepannor så är även det intressant att få ta del av era erfarenheter. Och innan någon säger: man får inte elda transformatorolja / motorolja så kan jag lugna alla - har inga sådana tankar / önskemål.
Klicka här för att svara