12 332 läst ·
82 svar
12k läst
82 svar
Värmesystem till nästan 200 kvm?
Sida 1 av 6
Funkar en Nibe fighter 360p?
Kan man koppla in en "fläktapparat" (den där som står på utsidan, kan ej korrekta termen...) till den?
Skall bygga nytt hus och har läst lite här och var om att pannan är underdimensionerad. Bor i Göteborg.
Kan man koppla in en "fläktapparat" (den där som står på utsidan, kan ej korrekta termen...) till den?
Skall bygga nytt hus och har läst lite här och var om att pannan är underdimensionerad. Bor i Göteborg.
Hej Snysop,
Du skall inte välja nibe 360 FLVP, ta en titt inne på Värmepump, värmepumpar, forum - värmepumpsforum! och leta upp comfortzone ce50 eller ce 65.
Själv har jag en ce 50 som är ca: 2 år gammal och bor i ett hus på 272 kvadrat och gör åt med 6000 kwh för värme och varmvatten. Visserligen eldar vi lite i öppna spisen när det är som riktigt kallast och uppskattar att vi kanske får 3000 kwh därifrån. Gör åt ca: 2-3 kubik ved eller något sådant.
Totalt gör vi åt 15000kwh/ år men bara 6000 kwh går till pumpen (som har egen elmätare)
Vi bor i närheten av Bollebygd.
Du skall inte välja nibe 360 FLVP, ta en titt inne på Värmepump, värmepumpar, forum - värmepumpsforum! och leta upp comfortzone ce50 eller ce 65.
Själv har jag en ce 50 som är ca: 2 år gammal och bor i ett hus på 272 kvadrat och gör åt med 6000 kwh för värme och varmvatten. Visserligen eldar vi lite i öppna spisen när det är som riktigt kallast och uppskattar att vi kanske får 3000 kwh därifrån. Gör åt ca: 2-3 kubik ved eller något sådant.
Totalt gör vi åt 15000kwh/ år men bara 6000 kwh går till pumpen (som har egen elmätare)
Vi bor i närheten av Bollebygd.
Tack för ditt svar!!
Illa är det då det är den enda pannan vi kan få iom vårat nybygge.
Är det värt att sälja av 360'n och installera annat värmesystem?
Har reggat mig på värmeforumet och väntar på aktiveringskod... Verkar inte dyka upp någon. :-/
Är det värt att sälja av 360'n och installera annat värmesystem?
Har reggat mig på värmeforumet och väntar på aktiveringskod... Verkar inte dyka upp någon. :-/
Jag har hört det där förut och Gunnar Hedlund på Comfortzone har säkert hört om det och kan säkert hjälpa dig med hur du skall tackla försäljaren angående det. Såvitt jag har förstått har de igentligen ingen rätt att hindra dig att välja en en annan pump, men de kan då också dra bort ventilationen i samma veva, men jag tror inte de får det. Som sagt jag är lite osäker på just detta, men har läst om det antingen någon stans här i forumet eller i det andra forumet.
De har gjort upp med olika leverantörer om leverans och får därigenom bra mycket lägre priser, detta gäller ju naturligtvis även upphandlingen med nibe, men jag skulle ju aldrig sätta in en värmepump som bara ger 2 kw i uppvärmning i ett hus på nästan 200 kvadrat. Comfortzones pumpar get antingen 5 eller 6.5 kwh (de har även scrollkompressorer i sina pumpar) ut och det är ju lite skillnad emot 2 kwh som Niben ger.
De har gjort upp med olika leverantörer om leverans och får därigenom bra mycket lägre priser, detta gäller ju naturligtvis även upphandlingen med nibe, men jag skulle ju aldrig sätta in en värmepump som bara ger 2 kw i uppvärmning i ett hus på nästan 200 kvadrat. Comfortzones pumpar get antingen 5 eller 6.5 kwh (de har även scrollkompressorer i sina pumpar) ut och det är ju lite skillnad emot 2 kwh som Niben ger.
Har du möjlighet att påverka vilken grund du skall ha och issolering i väggar och tak?
Vi har denna grunden med 30 cm issolering under plattan: Umin Grunden - Den energieffektiva grunden
Den kallas för Umingrund och har lägre U-värde än för L-element, mao L element och 30 cm issolering kan jämföras med en Umingrund med 20 cm.
Våran hemsida finner du på: Bilder på när Olof och Carina bygger hus
Vi har denna grunden med 30 cm issolering under plattan: Umin Grunden - Den energieffektiva grunden
Den kallas för Umingrund och har lägre U-värde än för L-element, mao L element och 30 cm issolering kan jämföras med en Umingrund med 20 cm.
Våran hemsida finner du på: Bilder på när Olof och Carina bygger hus
Ett såpass stort hus ligger i överkant av vad som rekommenderas med en 360p. Men om man tänkt komplettera med t.ex. en kamin för de kalla dagarna kan det fungera.
Brukar gå att välja bort värmepumpen men ofta ryker då som sagt även ventilationen. Och prisavdraget var i.a.f. i vårt fall löjligt lågt (täckte inte ens inköpspriset för pumpen).
Antar att du med "fläktapparat" menar en luft-luft värmepump. Går inte att koppla en sådan till en frånluftsvärmepump. Däremot kan du köra en sådan värmepump vid sidan av luftvärmepumpen som komplement. Men det känns inte som en speciellt bra lösning i ett nybygge.
Brukar gå att välja bort värmepumpen men ofta ryker då som sagt även ventilationen. Och prisavdraget var i.a.f. i vårt fall löjligt lågt (täckte inte ens inköpspriset för pumpen).
Antar att du med "fläktapparat" menar en luft-luft värmepump. Går inte att koppla en sådan till en frånluftsvärmepump. Däremot kan du köra en sådan värmepump vid sidan av luftvärmepumpen som komplement. Men det känns inte som en speciellt bra lösning i ett nybygge.
Har sett lösningar där Nibes 360P har kombinerats med en luft/vatten-värmepump.
Men behövs en extra styrbox och om jag inte minns fel en extra ack-tank.
Kolla med Nibe, blir inget helt billig lösning om jag inte minns fel.
Men behövs en extra styrbox och om jag inte minns fel en extra ack-tank.
Kolla med Nibe, blir inget helt billig lösning om jag inte minns fel.
Sitter och väntar på att någon från Nibe skall ringa mig.
Just nu känns det lite deppigt. Om inte Smålandsvillan går med på att strunta i pannan så känns det som att vi får ge upp tomt och börja om från början. Tänker inte bygga ett hus och få skyhöga elräkningar.
Kommer iofs ha en Contura 560 i huset, men vill inte tvingas elda bara för att få ner elräkningarna........
Just nu känns det lite deppigt. Om inte Smålandsvillan går med på att strunta i pannan så känns det som att vi får ge upp tomt och börja om från början. Tänker inte bygga ett hus och få skyhöga elräkningar.
Kommer iofs ha en Contura 560 i huset, men vill inte tvingas elda bara för att få ner elräkningarna........
Varför skall du strunta i det? Klart ni skall bygga ert drömhus men med en annan värmekälla, Smålandsvillan kan ju inte tvinga er att ha en Nibe 360p i huset om ni inte vill detta, lyssna på Abuquir och kolla på t.ex Comfortzone istället. Vad ni skall göra är att få ett så bra pris som möjligt för att välja bort pumpen och ersätta den med något annat, läste precis på värmepumspforumet att en comfortzone 50 nu kostar c:a 60.000 mot Nibes riktpris på en 360:a som är c:a 45.000, nu köper ju säkert Smålandsvillan in pumpen med rabatter men 30-35.000 skall ni minst ha för den iallafall.
robban,
Anledningen till att SMV är billiga att bygga med är just för att det är väldigt klent på tillval och ändringsmöjligheter. Har inte fått svar från varken Nibe eller SMV ännu så än är det helt öppet. Men jag tror att det finns en stooor risk att man ej kan välja bort värmepumpen.
Men jag hoppas innerligt att det går och då skall jag kolla på CE 50'n eller 65'an. För de går väl att koppla in i bef. ventilationssystem som Niben egentligen skulle använda?
Anledningen till att SMV är billiga att bygga med är just för att det är väldigt klent på tillval och ändringsmöjligheter. Har inte fått svar från varken Nibe eller SMV ännu så än är det helt öppet. Men jag tror att det finns en stooor risk att man ej kan välja bort värmepumpen.
Men jag hoppas innerligt att det går och då skall jag kolla på CE 50'n eller 65'an. För de går väl att koppla in i bef. ventilationssystem som Niben egentligen skulle använda?
Värmepumpen är ju inte ett tillval utan varje husföretag har avtal med en värmepumpsleverantör i huvudsak Nibe eller IVT, i vårt fall har vi en IVT 490 i vårt enplanshus på 130 kvm, denna pump har ungefär samma prestanda som 360p.
Om ni vill välja bort värmepumpen, garderober, kök eller vad som helst kan ju inte Husföretaget hindra er ifrån. När det gäller vent.systemet är risken stor att den också försvinner om ni väljer bort pumpen, men ni skall ha c:a 15.000 för den biten också om dom tar bort det. Men om ni pratar med t.ex Comforzone om det så kan dom säkert rekommendera en installatör i ert närområde som kan installera både pump och vent. i ert hus, ritningarna finns ju redan och det är samma vent.system till båda pumparna.
Om ni vill välja bort värmepumpen, garderober, kök eller vad som helst kan ju inte Husföretaget hindra er ifrån. När det gäller vent.systemet är risken stor att den också försvinner om ni väljer bort pumpen, men ni skall ha c:a 15.000 för den biten också om dom tar bort det. Men om ni pratar med t.ex Comforzone om det så kan dom säkert rekommendera en installatör i ert närområde som kan installera både pump och vent. i ert hus, ritningarna finns ju redan och det är samma vent.system till båda pumparna.
Hmm.... Tack Robban för ovärderliga tips och åsikter! Väntar spänt på svar från min hussäljare.
Enligt dem kunde man inte t.ex välja bort kök osv, men det har jag läst om folk som gjort. Så det kanske inte är helt omöjligt ändå att välja bort pumpen.
Återkommer med besked! Tack vare er så får jag ändå mer skinn på näsan!!

Enligt dem kunde man inte t.ex välja bort kök osv, men det har jag läst om folk som gjort. Så det kanske inte är helt omöjligt ändå att välja bort pumpen.
Återkommer med besked! Tack vare er så får jag ändå mer skinn på näsan!!
Rent trams att man inte kan välja bort saker och fixa det själv, ta den säljaren i örat och tala om för honom att det är ni som betalar kalaset och det är inte han som bestämmer vad ni skall ta bort eller inte. Om ni vill välja bort värmepumpen så är ju inte det några problem för den sitter ju inte installerad i huset när det byggs utan monteras in utav en av husföretaget kontrakterad VVS installatör att ordna. Detta förfarande av säljare att tala om för kunden vad dom skall ha i sitt hus är ett ofog, vissa bitar är standardiserade i husets grundkonstruktion och förståeligt nog inte möjligt att ändra men när det gäller inredningsbiten och i ditt fall vilken värmepump du vill ha skall säljaren lyssna på kunden och inte tvärtom.
I grund och botten handlar det om för deras del bara om att tjäna pengar och inte ha något krångel inget annat, det är krångel för dom om du vill välja en annan pump. Att du när huset är klart får skyhöga elräkningar är ju inget han bryr sig om för han har ju redan tjänat sina pengar, tänk på att en säljare är aldrig din kompis du kan lita på.
I grund och botten handlar det om för deras del bara om att tjäna pengar och inte ha något krångel inget annat, det är krångel för dom om du vill välja en annan pump. Att du när huset är klart får skyhöga elräkningar är ju inget han bryr sig om för han har ju redan tjänat sina pengar, tänk på att en säljare är aldrig din kompis du kan lita på.
Det är ERT drömhus som skall byggas inte säljarens tänk på det och låt inte er nedslås av en säljares motvilja och attityder, allt går att ordna bara viljan finns, tror nog denna säljare trots allt vill ha en nöjd kund i slutändan.