Bor i ett parhus i med centralvärme i Stockholmsområdet där radiatorerna inte ger full effekt.
Jag anmälde felet till styrelsen i samfälligheten och fick det här tillbaka:

"Under de senaste 15 dagarna har ni förbrukat 260 kWh i värmeenergi vilket visar på att värmetillförseln in till huset fungerar som den ska men att något element inte ger full effekt."

Jag håller på byta alla termostat (samfälligheten säger att de jag har är från 80-talet) men även när jag tar bort de gamla blir radiatorerna inte värmare, trots att de ska vara i helt öppet läge.

Radiatorerna har en ganska jämn gömmen temperatur (ingen del av dem är iskall) och det känns som vattnet i rören inte är särskilt varmt heller - bör man testa att lufta eller ligger felet någon annan stans tro?

Att lufta skall man alltid göra som första åtgärd om det verkar vara problem.

Det här med termostatbytet, var det problem även innan bytet? Går det att motionera ”piggen” på termostatventilen? Vanligt att den fastnar.

De nya termostaterna, hur säker är du på att de är av rätt typ?

Hur ser din "värmecentral" ut?
Har du en egen cirkulationspump vid "värmecentralen"?

Eftersom radiatorerna är "jämnvarma" så är det "lagom" flöde på vattnet genom dom.
Difftemperaturen över en radiator bör vara 7-10⁰.

Tack för svaret! Ska kolla upp det där med värmecentralen!

Termostaterna är de som rekommenderades av samfälligheten för att ersatta de gamla.

Är elementet jämnvarmt är det sannolikt ingen luft i det. Även flödet är bra.
260kWh på 15 dagar är ett snitt på 722W vilket är lågt, det värmer man inte mycket med. Menar man istället 260kWh per dygn per bostad under 15 dagar så förbrukar ni i snitt 11kW vilket värmer en rejäl kåk mitt i vintern.
Så försök reda ut vad som menas med 260kWh och är det totalt på 15dygn för båda bostäderna så är det extremt snålt. Då får ni begära att de skruvar upp värmen.

En väl injusterat radiator skall vara varmare upptill än nedtill.
Värmeskillnaden ökar med utetemperaturen.

Om du bara byter termostatkropp, kolla då att "pinnen" fjädrar.

L lat skrev:
En väl injusterat radiator skall vara varmare upptill än nedtill.
Värmeskillnaden ökar med utetemperaturen.
Difftemperaturen över radiatorer & golvvärmeshuntar bör vara 7-10⁰ vid D(V)UT.

Nu skriver TS att det är ganska jämn ljummen temperatur över radiatorerna, jag uppfattar det som att det är lite temperaturskillnad mellan överkant och underkant på radiatorerna.

Boverket har listor för DVUT för 310 orter i Sverige,
https://www.boverket.se/sv/om-bover...onerande-vinterutetemperatur-dvut-1981-20102/

På två av våra radiatorer har vi just nu följande framlednigs-/returtemperaturer: 43/36, 37/31.

L lat skrev:
Om du bara byter termostatkropp, kolla då att "pinnen" fjädrar.
Eftersom det är relativt "jämn" temperatur över hela radiatorn så är radiatorventilen fullt öppen, då är det troligen inga problem med vare sig stiftet eller ventilkäglan/-insatsen.

Däremot kan det ändå vara bra att motionera ventilen/stiftet.

Ju jämnare temperatur det är över radiatorn ju högre flöde är det genom radiatorn, alltså även högre flöde genom cirkulationspumpen.

Tack för alla svar hittills!
Har kollat under trappan och röret som jag tror är den som leder vattnet till värmesystemet är inte överdrivit värm heller. Kollar med samfälligheten igen för att se vad det ska vara för temperatur som kommer in.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.