J
M Modski skrev:
Källaren är bästa platsen i hela huset. Här finns öl och ingen fru eller barn. de håller sig på de övre planen 😉
Jajjemän!

Jo det ser bra ut i min källare och avfuktaren är i standby för att sänka luftfuktigheten när den stiger.

• Två linjediagram visar temperatur och luftfuktighet över tid för december månad. Variabilitet och periodiska mönster syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jockebyggab skrev:
Värme torkar alltid ut fukt
Bästa exemplet: tropisk regnskog.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
J
jannekjuyckken jannekjuyckken skrev:
Men för fån. Det är otvistigt att man sparar pengar på mindre värme.
Sen att det är värdelöst är en annan sak.
Ja verkligen värdelöst med kall källare. Sen att folk tror att man sparar pengar på att kallställa källare o istället ha en vrålande luftavfuktare som bara räcker att fukta av närmaste kvadrater den står i är ju...naivt. Alla källare som är konstruerade för att vara vältempererade och har radiatorer som original ska så förbli och dessutom mår kåken bra långsiktigt. Det är bara otekniska gamla snåljåpar som kallställer källare.

• Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
J
P paralun skrev:
Jo det ser bra ut i min källare och avfuktaren är i standby för att sänka luftfuktigheten när den stiger.
Sensorn sitter i maskinen, så då "ser det bra ut" nära maskinen. Hur ser det ut i bortre hörnet? Luftfuktigheten ska aldrig stiga, och det gör den inte om man håller jämn och vältempererad källare. Radiatorer ska vara på. Bara gamla valv som är byggda som jordkällare o liknande ska vara svala/kalla.

• Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
E Erik Muraren Andersson skrev:
Har aldrig behövt luftavfuktare som står o brummar o drar el. O alla källarutrymmen är helt fuktfria.
Samma här. Fast med 16 C och billigare.
Det är bara mesar som behöver 22 C för att meka.

• Wow
Stickan56
  • Laddar…
Fairlane
E Erik Muraren Andersson skrev:
I min källare pendlar tempen in sig på runt 19-22 grader. Trivseltemp när man mekar. Har aldrig behövt luftavfuktare som står o brummar o drar el. O alla källarutrymmen är helt fuktfria.
Själv har jag lite kallare än så vintertid, och dessutom en avfuktare som "brummar och drar el". Torrt och fint, inget mögel. Nu meckar jag inte i källaren så jag störs inte av det lilla ljud som avfuktaren ger och den drar betydligt mindre el än vad det hade dragit att värma upp den ytan. Dessutom blir det bättre för förvaring av mat och dryck.

• Gilla
Sthlm_ och 2 till
  • Laddar…
J
M Member65 skrev:
Många olika bud här. Kan dela med mig av mina erfarenheter bara…

Jag har ägt ett enplanshus med källare byggt 1968 i nära 40 år. Huset har en öppen trappa ner till källaren. Jag har alltid haft värmen på i källaren. Fuktigheten är mycket låg. Värmen i källaren fortplantas till övervåningen. Jag har lärt mig att:

1. Värme stiger uppåt

2. Fukt vandrar mot kallaste yta.

Min rekommendation baserat på byggtekniska rådgivare och egen erfarenhet är:

Värmen ska vara på i källaren, dvs fukt ska transporteras mot ytterväggarna, inte in till innerväggarna i källaren!
Helt korrekt!

J
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är klart, om du värmar källaren hårt blir det ju så varmt att mellanbjälklagret inte förlorar värmen nedåt. Detta hjälper naturligtvis värmehållningen i bottenplanet. Men vettigt är det inte och inte ekonomiskt heller.
Man ska fundera på vad man vill använda källaren till. Glöm boyta eller uthyrningsdel. Tänk kaklat bad/relaxrum, snyggt förråd, teknikrum för VP, servers.
Jag har isolerat källaren uppåt i mellanbjälklaget med frigolitskivor mellan bjälkarna. Det gör ett rent intryck och är effektivt.
Har man nedre plan eller källaren uppvärmd så vinner man energi långsiktigt i övriga boytor ovanför . Och det fungerar att ha boyta i källarplan om man ser till att hålla varmt och torrt. Golv ovanför blir varma o sköna när man har uppvärmd nedre region och/eller källare.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Det är klart, om du värmar källaren hårt blir det ju så varmt att mellanbjälklagret inte förlorar värmen nedåt. Detta hjälper naturligtvis värmehållningen i bottenplanet. Men vettigt är det inte och inte ekonomiskt heller.
Man ska fundera på vad man vill använda källaren till. Glöm boyta eller uthyrningsdel. Tänk kaklat bad/relaxrum, snyggt förråd, teknikrum för VP, servers.
Jag har isolerat källaren uppåt i mellanbjälklaget med frigolitskivor mellan bjälkarna. Det gör ett rent intryck och är effektivt.
Har man nedre plan eller källaren uppvärmd så vinner man energi långsiktigt i övriga boytor ovanför . Och det fungerar att ha boyta i källarplan om man ser till att hålla varmt och torrt. Golv ovanför blir varma o sköna när man har uppvärmd nedre region och/eller källare.
T Thomas_Blekinge skrev:
Mesar? Hur menar du nu? Tvärtom! Dålig temp i en arbetslokal gör att många tappar sugen helt att meka. Mekar lusten infinner sig när man har skön värme i verkstan. Så e det. Och ska man lacka så suger det med lägre temp. Näe, skön temp i källaren ska de va! Det är ju standard i de flesta bättre verkstäder desutom att ha juste arbetstemperatur. Däremot är det väl så att snåla och okunnigt folk kallställer källare för att dom tror att dom sparar lite slantar. Som tur är så är även moderna fastighetsägare av större flerfamiljshus kloka nog att behålla värmen i källare och i trappuppgångar för att slippa problem långsiktigt!

J
T Thomas_Blekinge skrev:
T Thomas_Blekinge skrev:
Mesar? Hur menar du nu? Tvärtom! Dålig temp i en arbetslokal gör att många tappar sugen helt att meka. Mekar lusten infinner sig när man har skön värme i verkstan. Så e det. Och ska man lacka så suger det med lägre temp. Näe, skön temp i källaren ska de va! Det är ju standard i de flesta bättre verkstäder desutom att ha juste arbetstemperatur. Däremot är det väl så att snåla och okunnigt folk kallställer källare för att dom tror att dom sparar lite slantar. Som tur är så är även moderna fastighetsägare av större flerfamiljshus kloka nog att behålla värmen i källare och trappuppgångar för att slippa problem långsiktigt!

Redigerat:
J
tensiden tensiden skrev:
Varm luft stiger uppåt, värme i sig gör det inte.
Det är en väldigt viktig skillnad.

Själva håller vi en 18-20 grader i källaren. Märker inte någon nämnbar skillnad på energiåtgång jämfört med när vi lät det vara 14-15 grader.
18-20 grader är juste temp i källarplan. Och man vinner energi i hela kåken när man har jämn temp. Man vinner i problemfri kåk långsiktigt. Risk annars för kallras på vintern med kall källare. På försommaren så får man dessutom problem med att varm fuktig luft kommer utifrån och kondenserar på kalla källarväggen o tak, varav fukt bildas. Har man vältempererad källare så slipper man det problemet.

J
tensiden tensiden skrev:

Själva håller vi en 18-20 grader i källaren. Märker inte någon nämnbar skillnad på energiåtgång jämfört med när vi lät det vara 14-15 grader.
18-20 grader är juste temp i källarplan. Och man vinner energi i hela kåken när man har jämn temp. Man vinner i problemfri kåk långsiktigt. Risk annars för kallras på vintern med kall källare. På försommaren så får man dessutom problem med att varm fuktig luft kommer utifrån och kondenserar på kalla källarväggen o tak, varav fukt bildas. Har man vältempererad källare så slipper man det problemet.
T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan man olika åsikter om. Jag har ingen värme i källaren alls, det pendlar in sig på 10-12 grader vintertid och allt är torrt. Bergvärmepumpen står i källaren men alstrar inte mycket värme där. Dock är hela källaren ett enda stort rum. Har man en del smårum kan det ju vara lite instängt på sina håll.
Fukten hålls inte bort av att det är varmt utan att man undvika kondens.
Och det är just kondens som bildas på kalla källarväggar och tak när man inte har värme på. Välkänt fenomen. Om man har vältempererad källare så får man aldrig problem det det!

J
tensiden tensiden skrev:

T Thomas_Blekinge skrev:
Det kan man olika åsikter om. Jag har ingen värme i källaren alls, det pendlar in sig på 10-12 grader vintertid och allt är torrt. Bergvärmepumpen står i källaren men alstrar inte mycket värme där. Dock är hela källaren ett enda stort rum. Har man en del smårum kan det ju vara lite instängt på sina håll.
Fukten hålls inte bort av att det är varmt utan att man undvika kondens.
Och det är just kondens som bildas på kalla källarväggar och tak när man inte har värme på. Välkänt fenomen. Om man har vältempererad källare så får man aldrig problem det det!
M Modski skrev:
Vi har ca 15 grader i källaren. Har runt 19 på entréplan och övervåning. Det blir inte varmare i källaren då jag helt enkelt har för lite värme igång överlag. Källaren har vattenburna element och dom är på max precis som i övriga huset.

Källaren är oisolerad därav värmeförlusten.
Det är alltid bra att ha god värme och god ventilation. Den kombon är oslagbar om man vill slippa problem långsiktigt. Komfort får man på köpet. Tempen i min källare är högre, strax över 20 grader. Lite mer ibland tillockmed. God vent. Har perfekt klimat i hela kåken och stortrivs och det blir inte några dyra räkningar som en del tror att man får med lite mer kräm på värmen i källaren. Och skulle det bli nån krona mer, ja då har man igen det på långsiktigt välmående kåk, slipper fuktproblem samt får komfort! Dyrt kan det bli om man gör fel. Fukt kommer smygandes. Sålänge man har varmt och torrt så kan man vara lugn. Och bara trivas!

J Jockebyggab skrev:
Har man nedre plan eller källaren uppvärmd så vinner man energi långsiktigt i övriga boytor ovanför .
Fysikaliskt är det helt fel. Men du verkar inte begripa det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.