74 521 läst ·
426 svar
75k läst
426 svar
Värme i källaren eller inte?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Jag har mitt kött på ovansidan av grillgallret för att det inte ska ramla ner...J Jockebyggab skrev:
Kebabgrillar brukar ha köttet roterande bredvid. Det kan ju aldrig fungera, värmen stiger ju uppåt.
Infravärme brukar folk sätta vid altaner, givetvis på golvet eftersom värmen stiger uppåt, hade man satt de över huvudhöjd hade det ju inte fungerat.
Eller så är det så att Jocke har fel i sin tes att värme alltid stiger uppåt och bara uppåt... Nej så kan det inte vara. 😏
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Det finns (eller fanns) faktiskt takvärme där man satt in värmande folie i innertaket och dom värmde upp rummet under genom strålning. Funkade, var dock inte särskilt effektivt.
Eller solen. Hur kan solen värma oss om den står i zenit? Solens värme skulle stiga uppåt till yttre rymden och inte falla ned på våra blanka hjässar.
Eller solen. Hur kan solen värma oss om den står i zenit? Solens värme skulle stiga uppåt till yttre rymden och inte falla ned på våra blanka hjässar.
Infraröd strålning färdas i alla riktningar, precis som solen och även ir element, ir lampor mm och när det infraröda ljuset (hela spektrat består av olika våglängder, från infrarött, värmestrålning, till ultraviolett och allt däremellan,) träffar ett objekt, kan vara.....jorden, marken värms mycket riktigt upp av den infraröda strålningen, som sen sätter fart på partiklarna, och då avger objektet (jorden, korven, huden eller material i en fastighet, som exempelvis tak) värme. Den värmen, eller partiklar som rör sig intensivare avges, och då om det är konvektion, som luftburet (vilket är det vanligaste i en fastighet, där olika rum INKLUDERANDE källare innehåller luft, right? Den UPPÅTSTIGANDE uppvärmda konvekterade luften (gud, Oden o Tor förbjude att säga värme, eller hur "Thomas") träffar då taket som kan vara golvet våningen ovanför......så......då får man hjälp av exakt just den uppåt stigande värmda luften! Enkelt! Så givetvis får man hjälp av värme underifrån! Precis som korven får värme lagom att grilla från kolen under, right?T Thomas_Blekinge skrev:Det finns (eller fanns) faktiskt takvärme där man satt in värmande folie i innertaket och dom värmde upp rummet under genom strålning. Funkade, var dock inte särskilt effektivt.
Produkter som diskuteras: "ir lampor"
Speedheater färgborttagare
Speedheater använder infravärme så att du bara efter några sekunder kan skrapa bort gammal färg som mjukas upp utan att skada underlaget. Inga giftiga ämnen frigörs, inga kemikalier behövs – Speedheater är en miljövänlig metod för
Läs mer
Sen kan vi väl enas om att det finns inget uppåt eller neråt i rymen, right? Ir strålning går i alla riktningar men det är hos oss på JORDEN där vi HAR LUFT som det är intressant att nyttja värmd luft som kommer från materiel och element. Värmd luft stiger ju uppåt (förbjudet att säga värme......) I en fastighet som är professionellt konstruerad så tar man hänsyn till just detta och det är exakt också därför man har element i källaren på de flesta större fastigheter, såvida det inte är torpargrund eller gammal slottskällare som är byggd som jordkällare eller liknande. Sommartid, inga problem, vintertid, ja då brassar fastighetsägarna på värmen i just källare o trapphus för att vinna år av att slippa problem! Det är väl inte så konstigt?T Thomas_Blekinge skrev:Det finns (eller fanns) faktiskt takvärme där man satt in värmande folie i innertaket och dom värmde upp rummet under genom strålning. Funkade, var dock inte särskilt effektivt.
Har nämnt tidigare om såna koncept, 80 talet, nåt dagis där dom senare rev dagiset på grund av mögel, och där personalen klagade över att det var kallt kring knän o fötter o varm "bubbla" längs skallarna. ....tur att dom konstruktionerna skrotades. Värmande element skall placeras lågt och kylande element skall placeras högt av väldigt enkla anledningar! Gissa vilka?T Thomas_Blekinge skrev:Det finns (eller fanns) faktiskt takvärme där man satt in värmande folie i innertaket och dom värmde upp rummet under genom strålning. Funkade, var dock inte särskilt effektivt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 934 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 934 inlägg
Jag ger upp. Ett evig ältande om samma sak, dessutom inkorrekt, och ett totalt undvikande av att besvara en enda fråga som blir jobbig. Jag brukar inte ignorera personer på forumet, men för Jocke gör jag ett undantag för jag tror aldrig jag kommer läsa ett intressant inlägg därifrån.
Jag har varit i ett sånt hus, vi var då halvt på väg att buda på det. Bodde i en liten ort där alla mer eller mindre alla kände alla.J Jockebyggab skrev:Har nämnt tidigare om såna koncept, 80 talet, nåt dagis där dom senare rev dagiset på grund av mögel, och där personalen klagade över att det var kallt kring knän o fötter o varm "bubbla" längs skallarna. ....tur att dom konstruktionerna skrotades. Värmande element skall placeras lågt och kylande element skall placeras högt av väldigt enkla anledningar! Gissa vilka?
Det hade varit i drift i decennier.
Golven kändes definitivt inte kalla då de möttes av strålningsvärme. Däremot var golven svalare under tex matbord vilket ju var lite negativt men inget jättestörande.
Man ska aldrig ge upp, nu har vi haft en trevlig och torr sommar som verkligen varit bra, dessvärre för varmt och torrt på sydligare breddgrader med bränder som följd, på grund av oss själva, människor, som är dumma nog att avskoga och dessutom bränna skog, o plantera diverse ensidigt plantage, palmolje- plantage, mm. Dumhet som drabbar hela klotet. Okej, sen fick vi regn här.....översvämningar mm, många källare som gick åt helvete helt, ingen kan göra nåt och det är bara vi människor som kan fundera på vad vi gjorde för fel för sisådär ett par decennier sedan, och det har inte ett skit med vad man kör för bil dvs elbilen eler förbränningsmotorer, nej, har noll betydelse i sammanhanget. Det är den globala avskogning som pajar klimatet, inte vad man kör för bil.Fairlane skrev:
Nu till fukt i källare.......snart höst och fukten o kylan kommer. Se till att hålla källarna varma och torra gott folk!
Sjukt intressant tråd - har skapat flera trådar för att försöka förstå vad som är bäst lämpat för vår källare.
Hus byggt -33 på en naturstensgrund. Källaren är ”oinredd” med snickarverkstad, förvaring för trädgårdsredskap etc. Totalt 3 rum med korridor. Har en avfuktare som går relativt hårt under den varma tiden och håller ca 63-67% RF i de rum avfuktaren inte står. I rummet där den står är av naturliga skäl som torrast.
Har funderat på ett fläktkonvektorelement i syfte att värma men också för att cirkulera luft bättre. Vi har en bergvärmepump och förvånansvärt billig uppvärmningskostnad.
Har hört att det, med min typ av grund med stenblock och utan dränering till och med kan bli ännu fuktigare om jag väljer att värma mer?
Vad säger ni? Själv gillsr jag tanken på att ”torka” luften där nere och att det ändå kommer huset till gagn på något sätt.
Hus byggt -33 på en naturstensgrund. Källaren är ”oinredd” med snickarverkstad, förvaring för trädgårdsredskap etc. Totalt 3 rum med korridor. Har en avfuktare som går relativt hårt under den varma tiden och håller ca 63-67% RF i de rum avfuktaren inte står. I rummet där den står är av naturliga skäl som torrast.
Har funderat på ett fläktkonvektorelement i syfte att värma men också för att cirkulera luft bättre. Vi har en bergvärmepump och förvånansvärt billig uppvärmningskostnad.
Har hört att det, med min typ av grund med stenblock och utan dränering till och med kan bli ännu fuktigare om jag väljer att värma mer?
Vad säger ni? Själv gillsr jag tanken på att ”torka” luften där nere och att det ändå kommer huset till gagn på något sätt.
Medlem
· Blekinge
· 11 704 inlägg
Det är klart, om du värmar källaren hårt blir det ju så varmt att mellanbjälklagret inte förlorar värmen nedåt. Detta hjälper naturligtvis värmehållningen i bottenplanet. Men vettigt är det inte och inte ekonomiskt heller.
Man ska fundera på vad man vill använda källaren till. Glöm boyta eller uthyrningsdel. Tänk kaklat bad/relaxrum, snyggt förråd, teknikrum för VP, servers.
Jag har isolerat källaren uppåt i mellanbjälklaget med frigolitskivor mellan bjälkarna. Det gör ett rent intryck och är effektivt.
Man ska fundera på vad man vill använda källaren till. Glöm boyta eller uthyrningsdel. Tänk kaklat bad/relaxrum, snyggt förråd, teknikrum för VP, servers.
Jag har isolerat källaren uppåt i mellanbjälklaget med frigolitskivor mellan bjälkarna. Det gör ett rent intryck och är effektivt.
Klokast är att ha god cirkulation på luften i kombination med trivselvärme i källaren. Värme torkar alltid ut fukt och hela kåken gagnas av det. Om du har radiatorer i källaren-använd dessa. Så som stora kåkar, hyresfastigheter mfl har alltid källaren vältempererad och torr. Gagnar hela fastigheten. Samma gäller för mindre kåkar. Det är bara hus med torpargrund eller typ vinkällare som ligger väldigt separerat från kåken där detta saknar betydelse.S seerikand skrev:Sjukt intressant tråd - har skapat flera trådar för att försöka förstå vad som är bäst lämpat för vår källare.