Unikt namn
J Jockebyggab skrev:
Och ang värmespridning- har du grillat korv? Placera korven under grillen nästa gång så får du se!. Den lär inte bli bränd iall:rofl::crysmile::cool:afall
Du menar i ugnen med grillfunktionen påslagen?
Funkar riktigt bra. Faktiskt bättre än att lägga korven ovanpå ugnen...
:rolleyes:

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Enkelt- grillar man korv så lägger man korven OVANFÖR elden på grillen, right? Fast vill du verkligen inte riskera att korven blir grillad, ja då ska du givetvis lägga korven under grillen:cool::p:p (jag vet, dagisnivå, men hur svårt ska det vara att fatta att värme stiger uppåt!!!)
En sak du kan prova hemma:
Slå på ugnen på 200 grader, grillfunktion och sätt en plåt längst ner. Vänta 10 minuter och lägg sen in några korvar på plåten. Vänta ytterligare 10 minuter och ta sen ut plåten med korvarna. Använd inte någon grytlapp, det behövs inte plåten och korvarna kommer vara kalla eftersom värmeelementet sitter uppe i ugnen och värme stiger uppåt.

Samtidigt som du slår på ugnen så bör du dragit igång en klotgrill med kol, för du vill ju ha dina korvar varma, så nu kan du grilla som du tänkt.
Medan du väntar på att korven blir klar kan du lämpligen placera händerna på undersidan av grillen. Ingen fara, värmen stiger uppåt.

Det finns tre bra saker om du följer ovanstående:
1. Du får grillkorv
2. Du får lära dig lite fysik
3. Du kommer inte kunna besvara samma inlägg (inklusive dina egna) flera gånger i den här tråden på ett tag.

Medan du väntar på att händerna blir återställda (skojar bara, inget kommer hända, värmen stiger uppåt), så kan du fundera på det rimliga i att det går åt mindre energi att värma två våningsplan på X kvadratmeter styck än att värma ett våningsplan på X kvadratmeter...

• Gilla
  • Älska
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
J
Fairlane Fairlane skrev:
Även utrymmen med kallförråd? Det blir inte mycket till kallförråd då
Utrymmen med kall förråd existerade, det fanns ett sånt utrymme när jag var liten, 70 tal i ett hyreshus, potatisrummet kallades det, det revs för att det blev problem med fukt o mögel samt att nya flerfotade hyresgäster gillade att vara där. Källaren var alltid tempererad i övrigt, säkert 20 grader och radiatorer som var på. Där fanns pingisrum, cykelkällare, förråd, teknikrum, tvättstuga, ja allt som en källare kan innehålla. Alltid lika trevligt att komma ner i källaren. I nutid- samma temp på samma typ av fastigheter, inga konstigheter alls! Bara smart!

J
Fairlane Fairlane skrev:
Problemet är att du drar allmänna slutsatser efter enskilda fall. Har man en gillestuga med organiskt material så får man se till att hålla den fuktfri. Har man en källare utan organiskt material så är det en annan sak.

Det är lite väl mycket att kika i samtliga flerfamiljshus, men jag har varit i flera där man inte har uppvärmd källare så att "samtliga har uppvärmd källare" är härmed motbevisat.
Flerfamiljshus med kallställd källare? Vart då? Chernobyl?

J
A AndersS skrev:
Men ska vi vara ärliga så har det annat syfte och konstruktion för det;)
Ja och element placerar man lågt och ofta under fönster för att värmen ska söka sig uppåt i ett rum, medans exempelvis ac/kylbafflar monterar man högt för att få motsatt effekt. Korven får bestämma vilken riktning värmen går. Vill korven bli grillad så får korven ligga på grillen ovanför elden, inte under grillen, haha:cool::p

J Jockebyggab skrev:
Ja och element placerar man lågt och ofta under fönster för att värmen ska söka sig uppåt i ett rum, medans exempelvis ac/kylbafflar monterar man högt för att få motsatt effekt. Korven får bestämma vilken riktning värmen går. Vill korven bli grillad så får korven ligga på grillen ovanför elden, inte under grillen, haha:cool::p
Och vill du grilla korven i en ugn så ska den ligga under grillelementet, eller om det är en elgrill.
Men det är mycket OT i tråden så därför besvarade jag inlägget om korven.
Det blandas friskt i tråden av värme, varmluft, fukthalt, etc, så det är omöjligt att föra en dialog.

Men ett tips är att ta det lite lugnt med alla inlägg, det är inte mängden inlägg/text som gör påståenden trovärdiga utan innehållets saklighet. Jag tar inte ställning i trådfrågan utan bara noterar hur det skrivs. Och att skriva spydigheter gör det för mig mindre trovärdigt.
Ibland kan det finnas flera lösningar som är rätt beroende av förutsättningar och ibland har man fel.;)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jockebyggab skrev:
Flerfamiljshus med kallställd källare? Vart då? Chernobyl?
Stockholm. Sen beror det på vad du menar med kallställd, minusgrader eller att det är ok med 10 plusgrader.

Jag vet inte riktigt varför jag besvara dina frågor när du inte besvarar andras, detta trots att du har överlägset flest inlägg i tråden, säkert mer än hälften, varav en del är inlägg där du svarar på dina egna inlägg...

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J
R ravve007 skrev:
Hej,

Har ettplanshus fr. 1961 på 120 kvm, med lika stor källare.
Just nu är det ca +1 grader ute och har ca 21 grader inne på ovanplan. Däremot har jag 12 grader i källaren då radiatorerna där är avstängda.
Där är radiatorer i samtliga rum i källaren, vattenburna som resten av huset. Dock har jag stängt av radiatorerna i källaren då vi inte vistas alls mycket i källaren (ej inredd, enbart förvaring).

Det är betongbjälklag, inte trä. Jag funderar på om det är värt/lönar sig att ändå sätta igång radiatorerna i källaren, fast då ställa in på låg värme dvs skruva ner termostaterna. Jag är osäker på om jag bör göra det, för husets bästa, eller om det t.o.m. kan skada huset om jag sätter igång värmen? Jag tänker på fukt osv...
Finns det en rekommendation på minsta värmen man ska ha i källaren (t.ex. 15 grader)?

Om det inte spelar någon roll för husets bästa, så kanske det spelar roll för komforten på ovanplan? Men jag tänker att betongbjäklag = värme kommer kanske inte upp till ovanplan ändå, och då värmer jag upp källaren i onödan?

Vi köpte huset för ett par år sedan, dödsbo, så jag kan tyvärr inte fråga förra ägaren kring dränering m.m. Huset verkar inte vara dränerat sedan den byggdes, å andra sidan har jag inga fuktproblem i källaren vad jag vet. Vet inte om förra ägaren har haft källaren uppvärmd, men det verkar så baserat på att där finns radiatorer.

PS Har för en månad sedan bytt från kombipanna till en luft/vattenpump, spillvärmen från kombipannan som var i källaren är därmed också borta.
Hej som du ser så är det massa folk som sitter med luftavfuktare och kallställer källaren. En del är riktigt otrevliga, varför vet man inte, sen är det vissa kloka som förstår detta med att man har nytta av värmen underifrån, såsom alla flerfamiljshus också är konstruerade med radiatorer i källarplan och dessa är på, för att vara trygga långsiktigt. En luftavfuktare i exempelvis tvättstugan fuktar av lokalt, där den står, i det rummet, i displayen ser man fukthalt, lokalt exakt där den står, men all övrig yta i andra källarutrymmen blir inte avfuktade och man har ingen koll alls, och då har man heller inget stöd av värmen som kommer nedifrån. Alla får väl göra som dom vill i sin alldeles egna kåk, men jag skulle aldrig stänga av mina radiatorer i källaren. Dessa garanterar iallafall min kåk att hålla sig torr och behaglig. I min källare är det också bra luftflöde, behaglig temp på golv ovanför. Aldrig nån typisk källarlukt som förr eller senare kommer om man kallställer källarplan.
Jag är ingen "värmeivrare" som nån här påstår, inte heller "fet plånbok"(elen är skitdyr) utan använder sunt förnuft och av erfarenhet med många fastigheter, större som mindre så är det stor fördel att hålla källarensig värmeradiatorer igång. Och har man vattenburet- kör radiatorerna! Bra för kåken och behaglig temp- lönar sig i längden!

J
Huddingebo Huddingebo skrev:
Man kan kallställa och hålla koll på fukten i luften och i angränsande känsliga material.
Det är långt ifrån alla hus som får problem i ordets rätta bemärkelse av att stänga av värmen.
Det är HELT FEL att skriva att det BLIR problem bara för att man slutar värma upp en källare.
Har dessvärre renoverat många kåkar på grund av problem efter kallställningen, och där man bara stolt ner en avfuktare i tvättstugan och ignorerat andra utrymmen, så ja det finns fog för varning att kallställa utrymmen som tidigare varit varma och där det finns radiatorer så ska dessa användas!

J
G OMathson skrev:
Jag skiter helt uppriktig i vad du skriver! Sluta trippelcitera!!!
Låter som om du blir lite förnärmad här tror jag. Har du också en luftavfuktare i tvättstugan och kall källare? Som sagt, var och en får ha sin egen temp i sitt egna hus, men dom kloka har radiatorerna på i nedre regionen av fastigheten. Klokt för både små och stora kåkar.
J Jockebyggab skrev:
4 avfuktare! Ja då har du koll, jämfört med dom som bara ställer en avfuktare i ett källar rum som tvättstuga och låter övriga kälar rum vara, där det tidigare varit värme på.
frågan är om det blir billigare jämfört med om du kör värme istället? Här får man räkna på elförbrukning mm. Klart intressant att ha en diskussion om detta, vad man vinner och vad man förlorar, gäller energiåtgång kontra funktion samt givetvis också vad som kåken mår bäst av. 4 avfuktare

J Jockebyggab skrev:
Låter som om du blir lite förnärmad här tror jag. Har du också en luftavfuktare i tvättstugan och kall källare? Som sagt, var och en får ha sin egen temp i sitt egna hus, men dom kloka har radiatorerna på i nedre regionen av fastigheten. Klokt för både små och stora kåkar.
Inte du inte bara lägga av att mässa.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
J
E Erik Muraren Andersson skrev:
Kondens bildas just av att man av misstag sänkr värmen i källaren- håll kondens/fukt borta genom att hålla källaren varm!
Ja det är klokt att göra så. Bästa med det är att man slipper få ner den fuktiga luften utifrån som drar ner i källare på sommaren. Det tar ju sån tid att få upp en grundvärme där nere men när man väl har fått upp en bra grundtemp genom vintern så håller det i sig länge också även in mot våren o sommaren då man kan dra ner lite.

J Jockebyggab skrev:
Ja det är klokt att göra så. Bästa med det är att man slipper få ner den fuktiga luften utifrån som drar ner i källare på sommaren
Nu är du där igen! Du har ju sagt att varm luft stiger, nu drar den ner i källaren.
Du får bestämma dig om varm luft stiger eller sjunker.

• Gilla
  • Haha
Svingeln och 5 till
  • Laddar…
J
T Thomas_Blekinge skrev:
Inte du inte bara lägga av att mässa.
Varm o go kåk ska det vara, inget är lika bra som värme i vårt kalla land. Kåkarna mår bra av värme och har alltid gjort och element ska användas, i synnerhet de som är placerade i nedre regionen, källare etc. Finns ingen genväg. Och korven blir lik förbenat bättre om den får ligga på grillen istället för under:love::cool:Eller hur, "Thomas" ?

Visst, Jocke, och då tycker jag att man ska elda utanför väggarna också så slipper man värmeförlusten genom väggarna. Du verkar vara frusen av dig när du står i din källare och jobbar.
Du verkar bo långt uppe i landet så risken är liten att jag råkar ut för dig som hantverkare.

• Gilla
Svingeln
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.