Vilket alternativ skulle ni vÀlja? Motivera gÀrna!

• 1

0 Röster 0,0%
  • 2

0 Röster 0,0%
  • 3

1 Röster 50,0%
  • 4

1 Röster 50,0%
  • 5

0 Röster 0,0%
  • Antal röster
    2
C
Vi ska renovera ett badrum frÄn 1968 som idag har en radiator och vÀrmerör i golvet. BergvÀrmepump, oklart om det Àr en- eller tvÄrörssystem. Huset har platta pÄ mark. VÀrmerören ger idag en skön golvvÀrme som sprider sig i nÀstan hela rummet (golvet Àr gissningsvis oisolerat, och radiatorn sitter pÄ yttervÀgg).

Vilket alternativ skulle ni vÀlja vid renovering?

1. BehÄlla befintliga vÀrmerör i golvet, hitta skarven i golvet dÀr rören gÄr upp till radiatorn och skarva (i golvet) med nya rör som ska komma ut ur vÀggen istÀllet, och kopplas pÄ en ny radiator eller handdukstork.

2. Byta ut befintliga vÀrmerör i golvet mot nya, dÄ mÄste vi hitta skarven vid ingÄngen till rummet, vilket kan krÀva mycket bilning eller att vi behöver riva upp golvet i hallen utanför. Eller Àr det möjligt att skarva mitt pÄ befintligt rör dÀr det inte Àr gÀngat?

3. PÄ nÄgot sÀtt bygga riktig vattenburen golvvÀrme som kopplas pÄ samma system. Skulle antagligen krÀva fördelare/shunt och Àr lite mer tekniskt komplext men ger bra komfort.

4. Plugga igen rören och kör elgolvvÀrme i hela rummet (7,5 kvm).

5. Annat alternativ eller mix av ovanstÄende?

• 9D490EB3-F670-4148-8391-E80BF77F2FD2_1_105_c.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0805.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Jag skulle i alla fall inte vÀlja att vÀrma upp en oisolerad eller nÀstan oisolerad betongplatta med golvvÀrme, alldeles för dyr uppvÀrmning.

C
BirgitS BirgitS skrev:
Jag skulle i alla fall inte vÀlja att vÀrma upp en oisolerad eller nÀstan oisolerad betongplatta med golvvÀrme, alldeles för dyr uppvÀrmning
Det har du rÀtt i, men samtidigt har det i praktiken varit golvvÀrme Ànda tills idag, och om vi behÄller befintliga radiatorrör i golvet sÄ kommer vi att fortsÀtta sprida vÀrme ner i plattan.

C
Om jag ska smalna av frĂ„gan: Är det acceptabelt att fortsĂ€tta anvĂ€nda de befintliga radiatorrören frĂ„n 1968 i 20+ Ă„r till? Det enklaste alternativet (som ocksĂ„ en entreprenör rekommenderat) Ă€r att lĂ„ta dem vara.

BirgitS
C capybara skrev:
Det har du rÀtt i, men samtidigt har det i praktiken varit golvvÀrme Ànda tills idag, och om vi behÄller befintliga radiatorrör i golvet sÄ kommer vi att fortsÀtta sprida vÀrme ner i plattan.
NÄja, sjÀlva radiatorn Àr ju ÀndÄ varmare enligt din IR-bild sÄ den mesta vÀrmen verkar vÀl inte komma frÄn golvet.

Om det Àr fönster ovanför radiatorn kan det bli kalldrag frÄn det om radiatorn tas bort. Om man inte byter fönster samtidigt.
C capybara skrev:
Om jag ska smalna av frĂ„gan: Är det acceptabelt att fortsĂ€tta anvĂ€nda de befintliga radiatorrören frĂ„n 1968 i 20+ Ă„r till? Det enklaste alternativet (som ocksĂ„ en entreprenör rekommenderat) Ă€r att lĂ„ta dem vara.
Det hÀr flerfamiljshuset Àr ungefÀr 5 Är Àldre och hÀr har styrelsen nyligen lÄtit en firma undersöka radiatorrören och de var i gott skick.

Klicka hÀr för att svara
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.