Tjena,

För mycket kalk i vattnet geggar igen rören som sedan försämrar verkningsgraden (inte lika varmt varmvatten, hehe).

Du ville ha tips på internetsidor.
Kolla:
http://www.varmepump.biz

De tror jag har bra priser på Calmar, in och kolla!

abel48 skrev:
ja nu fick jag lite mer att fundera på... är det någon firma som säljer sånna på internet?

MVH Anders
Såg i vi i villa idag att effekta har kampanjpriser nu.. ;)

Ring 0300-22320 o hör vad dom tar för en 750 liters ack med dubbla vv slingor med 90 mm pur isolering o en 750 l utan slingor.. Det är dom bästa tankarna som är färdigisolerade.. Sen kan du ju köpa vilken panna du vill o vart du vill..

Ett råd till de som ska installera vedpanna, acktankar mm. Köp gärna allt från samma tillverkare (Calmarpaket etc) då kan inte de olika leverantörerna skylla på varandra om det skulle uppstå problem. Priserna är ungefär desamma som hopplock men du vet att de har trimmat in samma anläggning när de satte ihop paketet.
De vet vad som kan krångla och det är enkelt att ha en part att föra diskussion med. Vill du ha en speciallösning, nerkapade tankar, extra slingor eller något extra uttag har de fasta priser och ideer. Jag har inget emot hopplock  :-X men med de erfarenheter jag har på området kom jag fram till denna slutsats.
Mvh Rogge

PS vid dimensionering av acktankar brukar formeln 12L/m² användas 150m² boyta = 1 800L acktank. Och kom ihåg att isolera tankarna ordentligt, det lönar sig.

rogge_vvs_pl skrev:
Ett råd till de som ska installera vedpanna, acktankar mm. Köp gärna allt från samma tillverkare (Calmarpaket etc) då kan inte de olika leverantörerna skylla på varandra om det skulle uppstå problem.

PS vid dimensionering av acktankar brukar formeln 12L/m² användas 150m² boyta = 1 800L acktank. Och kom ihåg att isolera tankarna ordentligt, det lönar sig.
Hmmm problemet som kan uppstå är väl om man tar en rörkrökare som inte kan/vet hur man installerar..
Knappast på att man köper en tank som är bra isolerad o en bra panna på ett annat ställe.. ::)
För även om man köper ett paket från en o samma firma/tillverkare så är det ändå inte säkert den som monterar får det att funka..

Med 12 L/m2 så blir det 1512 liter på 126 m2.. ;)

Tjena,
En liten passus bara (jag vet inte vad du säger rogge):
Om man köper på egen hand kan man få problem om man tänkt ta in en rörkrökare för montage, de tar helt enkelt inte åt sig arbetet.
Antagligen går rörisarna miste om vissa marginaler när inte inköpen får gå via dem.
Så här är det iaf i min landsända, men det kanske inte gäller hela sverige, ingen aning...

dedden skrev:
Så här är det iaf i min landsända, men det kanske inte gäller hela sverige, ingen aning...
Min röris sa att den tiden är förbi nu då det går köpa på nätet men det är bara yngre personer som brukar göra det.. Han tog 280:-/tim inkl moms oavsett vart man köpt grejerna.. ;D

Vad är det jag behöver beställa?
1st ctc v35 panna (tror det blir den) och 2st 750l ack tankar, det vet jag.
Men är det något mer jag behöver beställa med, tex laddomat 21? shunt? termostater? termometrar?

MVH Anders

Min röris sa att den tiden är förbi nu då det går köpa på nätet men det är bara yngre personer som brukar göra det.. Han tog 280:-/tim inkl moms oavsett vart man köpt grejerna..
mmm jag undrar hur han får debet och kredit att gå ihop om han ska ta ut en vettig lön (140 kr) sätta av till semestern, betala sociala avgifter, arbetsgivaravgifter mm och sedan ha någon marginal till garanti, serviceåtgärder. Ska han sedan ha/köpa verktyg (dyrt) ha en servicebil (63 kr/h utslaget år/h) någon som sköter papper, bokföring mm. Och oftast vill företagaren ha någon krona över för framtiden oxo. Är det någon som får ihop detta så vill jag gärna veta hur det går till.

En liten passus bara (jag vet inte vad du säger rogge):
Om man köper på egen hand kan man få problem om man tänkt ta in en rörkrökare för montage, de tar helt enkelt inte åt sig arbetet.
Antagligen går rörisarna miste om vissa marginaler när inte inköpen får gå via dem.
Så här är det iaf i min landsända, men det kanske inte gäller hela sverige, ingen aning
Normalt så levererar installatören allt material och tjänar en slant på detta 10-30% mister han denna inkomst måste han kompensera bortfallet på något sätt oftast genom att höja timpengen +100-200 kr timmen. Jämför tex med bilmeken för 20 år sedan då mekonomen mm började sälja delar till humana priser då var bilmekarna tvunga att höja sina timpengar. Utveckling är på väg åt samma håll för installatörer/hantverkare av olika slag. Timpengen har inte täckt kostnaderna utan man har överlevt på materialförsäljningen. Där är en orsak till att din "rörkrökare" inte vill åta sig arbetet en annan orsak är att han blir "ansvarig" enligt konsumentköplagen för de produkter han installerar även om han inte köpt dem själv. Inte så roligt om du köper från olika leverantörer, han installerar och får det inte att fungera.

Mvh Rogge

rogge_vvs_pl skrev:
mmm jag undrar hur han får debet och kredit att gå ihop om han ska ta ut en vettig lön (140 kr) sätta av till semestern, betala sociala avgifter, arbetsgivaravgifter mm och sedan ha någon marginal till garanti, serviceåtgärder. Ska han sedan ha/köpa verktyg (dyrt) ha en servicebil (63 kr/h utslaget år/h) någon som sköter papper, bokföring mm. Och oftast vill företagaren ha någon krona över för framtiden oxo. Är det någon som får ihop detta så vill jag gärna veta hur det går till.

Mvh Rogge
Han tog 280/tim å att han tog 100:- i bilersättning/dag 8 mil.. En gammal mercabuss rostig o stygg..
Han har järnhandeln som sköter bokföringen semmester tar han då det passar minst 5 veckor/år..
Han är 62 år o haft firman i 28.. Han skulle sluta jobba när bussen inte gick igenom besiktningen..
Han sa bara att det är helt sjuka priser i stan el ord för ord "rent åt helvete"..

Sen undrade han hur rörkrökare kan ta 5-700:-/tim o dom kan hålla på flera dagar för byte av oljepanna detta ska ta max 6 tim.. Han skulle då inte kunna sova om nätterna då..
Så här kostar ett pannbyte max 2000:- mot i t.ex s-holm där en del fått offerter på upp mot 40000:- :o

Han tog 280/tim å att han tog 100:- i bilersättning/dag 8 mil.. En gammal mercabuss rostig o stygg..
Han har järnhandeln som sköter bokföringen semmester tar han då det passar minst 5 veckor/år..
Han är 62 år o haft firman i 28.. Han skulle sluta jobba när bussen inte gick igenom besiktningen..
Han sa bara att det är helt sjuka priser i stan el ord för ord "rent åt helvete"..
Då börjar vi med 100:- i bilersättning och 8 mil........Jag orkar inte göra en kalkyl på en servicebil titta här vad en personbil kostar milen. http://www.fsb.se/sst/inf/out/infOutWww/0,,21824,00.html

Järnhandeln som bokförings/ekonomienhet är det något som andra kan utnyttja, sammanställde de fakturorna och fakturerade? Detta var ett bra tips idag kostar bara fakturahanteringen i 150-500 kr per faktura. Jag hanterar själv cirka 1 500 arbetsordrar per år, i dessa ordrar ligger i snitt 8 leverantörs/UE-räkningar och 12 materialpositioner , det hade varit guld värt om den lokala järnhandeln hade kunnat sköta detta, då hade vi kunnat sänka timdebeteringen som idag är mindre än 500 kr/h bil och moms inkluderat.

Sen undrade han hur rörkrökare kan ta 5-700:-/tim o dom kan hålla på flera dagar för byte av oljepanna detta ska ta max 6 tim.. Han skulle då inte kunna sova om nätterna då.. Så här kostar ett pannbyte max 2000:- mot i t.ex s-holm där en del fått offerter på upp mot 40000:-
6 timmar för att byta en oljepanna, tycker det var lång tid, mina gubbar gör det på 4 timmar,6 timmar om de ska sätta i en ny pipa i skorsten samtidigt. Tvungen till att skicka två man eftersom en oljepanna väger 300-500 kg och det kan vara trappor och dyl som stör när de ska ta ut den befintliga och in den nya. Men 2 000 kr för panna material och arbete det var billigt hur ser den pannan ut? Eller han kanske tar den befintliga från ett ställe och sätter in den på nästa ställe, det var ju ett bra tips.
Mvh Rogge

Har märkt att när man skall beställa panna mm så vill rörpularn beställa allt själv.Naturligtvis för att han skall få rabatten (varierar mkt,men ca 25 - 50 %).Och naturligtvis skulle vi göra samma sak.Men och ett mkt stort men.Varför skall vi bli påhyvlade en panna som man inte ville ha från början,för hör man med andra firmor så tycker dom att just deras märke är bäst(dvs att dom får bättre rabatt)och att det vart problem med andra pannor,än just deras märke.Och det spelar ingen roll vilken rörpulare man frågar,alla kommer med sin förklaring,att just deras märke är bra.Men det får vi leva med.
Jag kan bara tala för mig själv när det gäller märken på pannor etc och det företaget som jag arbetar på är inte "uppbundna" på några märken så vi levererar/installerar alla sorter. Det är endast ett fåtal tillverkare som vi "aktar" oss för. Men vi misskrediterar aldrig medvetet någon utan försöker föra en saklig diskussion om vad som passar kunden bäst.

Rabatten på pannor och liknande är inte i närheten av några 50% se tidigare svar.
Mvh Rogge

Majgårdarna
Min panna tog nästan en vecka att få installerad..

Kan blir rätt mycket rördragning om man ska ha tankar nytt expantionskärl mm.

2000 i arbetskostnad låter ju helt sagolikt :)

dedden skrev:
Tjena,

För mycket kalk i vattnet geggar igen rören som sedan försämrar verkningsgraden (inte lika varmt varmvatten, hehe).

Du ville ha tips på internetsidor.
Kolla:
[länk]

De tror jag har bra priser på Calmar, in och kolla!
Är det någon som har handlat av varmepump.biz?

rogge_vvs_pl skrev:
6 timmar för att byta en oljepanna, tycker det var lång tid, mina gubbar gör det på 4 timmar,6 timmar om de ska sätta i en ny pipa i skorsten samtidigt. Tvungen till att skicka två man eftersom en oljepanna väger 300-500 kg och det kan vara trappor och dyl som stör när de ska ta ut den befintliga och in den nya. Men 2 000 kr för panna material och arbete det var billigt hur ser den pannan ut? Eller han kanske tar den befintliga från ett ställe och sätter in den på nästa ställe, det var ju ett bra tips.
Mvh Rogge
Två man för byte av olje/pelletspanna.. Han gör det på 6 tim själv.. ::) De flesta olje/pelletspannor väger ca 200 kg..

Här tog han iaf 3840:- inkl resa, bil o montering av nibe alpha keram ub, laddomat 10, Borö 500 ack, nytt 80 liters kärl.. Detta tog 13 tim o han va själv..

Så du får nog börja ge gubbarna gröt på morgonen.. ;)

Jag skickade en prisförfrågan till Stockholm Pellets Center i början av Aug-05. Jag väntar fortfarande på svar.....
Fick tillbaka ett mejl men inga priser >:(
men, dom var VÄLDIGT tydliga och tala om att de INTE säljer Ecotec-brännare över disk, dvs utan installation.
Dom meddelade också att de, innan affär, gör hembesök och bedömer anläggningens lämplighet!?
Har flera ggr frågat mej själv...vad kan dom hjälpa till med som jag inte klarar själv? Kommer hela tiden till samma svar, INGET! :)
En bra karl reder sig själv. 8)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.