12 145 läst ·
53 svar
12k läst
53 svar
Värme: Behöver tips på Vedpanna och tankar
Jag har också titat på CTC v33 och den verkar vara en robust och enkel panna. Tyckte att den verkade enkelt att sota och keramiken var inte lika tillkrånglat som i andra moderna pannor. Vi har stort hus och då kunde vi inte ha den och det blev Atmos40 ( 180lvedvolym)+3x1m3 acktankar.abel48 skrev:
Jag tror inte att du blir besviken om du väljer CTC
Lycka till!
gaia
Tackar så mycket för alla tips jag fått.
Har några frågor till,
en kompis sa att det var bättre med flera tankar, för då kunde man stänga av några på sommaren. Så det skulle gå snabbare att elda till varmvatten, men vad jag förstår här så är det bättre med 1 stor.
Vad behöver jag inhandla förutom panna och tank(ar) ?
shuntar, cirk pump? vad ingår till en panna? ochvad behöver jag köpa till förutom rör?
MVH Anders
Har några frågor till,
en kompis sa att det var bättre med flera tankar, för då kunde man stänga av några på sommaren. Så det skulle gå snabbare att elda till varmvatten, men vad jag förstår här så är det bättre med 1 stor.
shuntar, cirk pump? vad ingår till en panna? ochvad behöver jag köpa till förutom rör?
MVH Anders
En tank på 2000 l värmer du med ett inlägg med v33 el solo.. Sen fixar laddomaten så tanken bara blir varm i toppen på tanken om du bara gör en liten brasa..abel48 skrev:Har några frågor till,
MVH Anders
Så en laddomat 21 behöver du + ett större expantionskärl..
För vår del blev det 3 tankar därför att vi skulle inte kunna få in en större genom dörrarna så titta noga på tankarnas mått innan du beställerabel48 skrev:
Vi har elpatron som reserv i en av tankarna där det också sitter varmvattenbereddare. Bra att ha ifall man inte eldar i pannan av någon anledning. Då kan man koppla bort dom andra tankarna och värma mindre vattenvolym med el. Vill du ha samma lösning så får du köpa en elpatron som tillhör inte standardutrustning. Termometrar köper man också separat (dom följer inte med tanken).
Lycka till!
gaia
gaia skrev:Vi har elpatron som reserv i en av tankarna där det också sitter varmvattenbereddare. Bra att ha ifall man inte eldar i pannan av någon anledning. Då kan man koppla bort dom andra tankarna och värma mindre vattenvolym med el.
Termometrar köper man också separat (dom följer inte med tanken).
Lycka till!
gaia
En sak till... Ta dubbla vv slingor (en i botten o en i toppen) istället för förråds beredare.. Tankens lagringsförmåga (mer energi) blir bättre med slingor då skiktningen blir bättre.. med förrådsberedare är tanken nästan samma temp från biotten till toppen o då måste du elda då tanken kommer till 45-50 grader för att klara en dusch..
Sen så ska du ta en tank som har el patronen långt upp på tanken då blir det bara litrarna ovan elpatronen som värms.. Då blir det inte hela tanken som måste värmas..
Då behöver inte mer vatten värmas än om man tar flera mindre tankar men naturligtvis måste tankarna gå få in i huset..
ok, tackar för svaren.
Är detta bra priser http://www.vvs-butiken.nu/vedpannor_samt_ackumulatortankar.htm
Tänkte på paketen v33 med 2st 750L tank för 55.590:- och CTC med 2st 750L tank för 50.120:-
Är detta bra priser eller finns det bättre om man letar....?
MVH Anders
Är detta bra priser http://www.vvs-butiken.nu/vedpannor_samt_ackumulatortankar.htm
Tänkte på paketen v33 med 2st 750L tank för 55.590:- och CTC med 2st 750L tank för 50.120:-
Är detta bra priser eller finns det bättre om man letar....?
MVH Anders
Har du trångt där du ska in med tankarna??abel48 skrev:
Ska du ha 750 l tankar så bör du nog ha 3 st till v33:an 1500 är i minsta laget...
Du kan ju ta 2 st 1000 liters om du får in dom men bäst är en tank..
Ctc v35 klara sej bättre med 1500 liter men det blir inte lika bekvämt..
var nere i pannrummet och mätte dörröppningen, den vara bara 60cm, och tar jag bort karmen så är det 69cm. Och pannrummet är i källaren så det är ju betongväggar.... :-[
Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till....finns väll inga tankar som är så smala?
Men jag tänkte om jag sätter tankarna i rummet brevid, blir det mycket sämre då pga av värme läckage i rören mellan panna och tankar? Och så blir det väll dyrare med längre rör m.m
En tank måste väll stå upp? tänkte annars så kunde jag lägga 2 i min gamla oljetank och isolera den... men dom måste väll stå upp?
Vilka ställen på internet säljer pannor och tankar föruton rinkaby och vvbutiken?
MVH Anders
Nu vet jag inte vad jag ska ta mig till....finns väll inga tankar som är så smala?
Men jag tänkte om jag sätter tankarna i rummet brevid, blir det mycket sämre då pga av värme läckage i rören mellan panna och tankar? Och så blir det väll dyrare med längre rör m.m
En tank måste väll stå upp? tänkte annars så kunde jag lägga 2 i min gamla oljetank och isolera den... men dom måste väll stå upp?
Vilka ställen på internet säljer pannor och tankar föruton rinkaby och vvbutiken?
MVH Anders
abel48 skrev:var nere i pannrummet och mätte dörröppningen, den vara bara 60cm, och tar jag bort karmen så är det 69cm. Och pannrummet är i källaren så det är ju betongväggar.... :-[
MVH Anders
Det finns tillverkare som gör acktankar som kunden vill ha dom.. Annars blir det 500 liters oisolerade som finns i 60 cm diameter el Rektangulära tankar ej riktigt optimalt för skikningen men då är dom under 70 cm breda... Kolla här http://www.lantbruksnet.se/combiheat/ackumulator.htm
Nog kan du ha tankarna i annat rum bara du isolerar rören..
Helt riktigt så bör en tank stå upp för att få bra skiktning..
Nu har jag bestämt mig för att placera 2st 750L tankar i rummet brevid, borrar igenom väggen för att få så kort rör väg som möjligt.
Har kollat lite på strömsnäs ack tank som dom säljer hos rinkabyrör. Den finns oisolerad eller med 40mm polyuretanisolering eller med 90mm polyuretanisolering.
Vad rekomenderas? blir det bättre med färdigisolerade tankar än om man isolerar själv?
MVH Anders
Har kollat lite på strömsnäs ack tank som dom säljer hos rinkabyrör. Den finns oisolerad eller med 40mm polyuretanisolering eller med 90mm polyuretanisolering.
Vad rekomenderas? blir det bättre med färdigisolerade tankar än om man isolerar själv?
MVH Anders
Låter klokt.. Dra så kort väg som möjligt o isolera rören väl..abel48 skrev:Nu har jag bestämt mig för att placera 2st 750L tankar i rummet brevid, borrar igenom väggen för att få så kort rör väg som möjligt.
MVH Anders
Snyggare om inte annat med färdigisolerade..
Ska du ta isolerade så kör med 90 mm polyuretanisolering o med dubbla vvslingor inte förrådsberedare om du inte har mycket kalk i vattnet..
Du får ut mer energi ur varje tank med slingor..
Hmm ser att det bara är med förrådsberedare tankarna hos rinkaby.. Kolla detta test på acktankar http://www.radron.se/upload/tabeller/2003/nr_5/030516_5_ackumulatortank.pdf
Effektas tankar har minst värmeförlust o dom kan göra tankarna effter önskat mått... Så kolla upp detta innan du bestämmer dej för köp.. Jag skulle ta effekta.. http://www.effectapannan.se/EP_acktankar.htm