N
J jonaserik skrev:
Vid nästa tillfälle då du värmer får du kolla upp så det är flöde, kanske se efter innan du startar upp med vatten igen. Kan det vara något som har satt sig i rören/filter, eller dyligt, vet inte om du har barn som badar, dom kan tycka det är kull med något som drar in i ett rör.
Men det borde väl inte spela någon roll. Flödesvakten ska väl se till så att den inte börjar värma vid för lågt flöde?

Det är sant men om det sitter något i flödesriktningen i samband med vakten så är den till och flödet litet. Men allt det här går inte att ordna på distans, utan TS får ta åt sig tipsen från forumet och verka för arbetet och hoppas att det blir bra.

• Gilla
K 79
  • Laddar…
Kanske väcker liv i en gammal tråd men jag har precis samma problem med samma produkt.

Värmaren kopplades in efter sandfiltret (7500 l/h) och innan kaminen (vedeldad uppvärmning). Den fungerade i ungefär 2 veckor efter att elektrikern hade kopplat in den. Den är placerad i ett torrt och välventilerat utrymme. Därefter försvann strömmen en eftermiddag i hela huset. Visade sig att JFB hade löst ut.

Elektriker tittade på det och konstaterade rätt snabbt att elektroniken badade i vatten, på samma sätt som ovan.

Det jag hittat var att det kunde bli övertryck om någon blockerade utblåset i tunnan, vilket skulle göra att vattnet letar efter alternativa vägar.

Hur som helst håller jag på med reklamation jag också och väntar svar. Tanken var att den skulle fungera som en frostvakt under höst/vinter men det får man väl tänka om på.

När jag hör att du fått samma problem med pump nummer två så går min spontana tanke att installera värmaren före filter. Nackdelen är ju att inget förfilter kan fånga upp barr/skräp som kan fastna på värmeelementet, men kanske går att köra ett externt förfilter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.