2 681 läst ·
9 svar
3k läst
9 svar
Bergvärme i källaren sommartid.
Har en villa på 120 kvadrat med en och en halv våning plus källare. Vintertid värms hela huset inklusive källaren med vattenburen bergvärme. Sommartid har vi några elektriska element i källaren för att det inte ska bli fuktigt och kallt. Funderar nu på om jag kan köra bergvärmen endast på radiatorerna i källaren under sommaren. Är det görligt? Eller blir det för liten vattenmängd att jobba med? Tänker att man lurar systemet med ett motstånd att det är kallare ute än vad det är.
Man brukar säga att värmesystemet måste rymma minst 20 liter per kW värmepump. En extra volymtank på typ 80 liter brukar lösa problemet och borde enkelt rymmas i en källare. Beror ju också på vilken sorts värmepump man har.
Du kan ju ställa ner rumstemperaturen på värmepumpen och ändra sommarläge/värmestoppet .Sedan är det ställa ner radiatorventilen på övervåningen.janwide skrev:
Har en villa på 120 kvadrat med en och en halv våning plus källare. Vintertid värms hela huset inklusive källaren med vattenburen bergvärme. Sommartid har vi några elektriska element i källaren för att det inte ska bli fuktigt och kallt. Funderar nu på om jag kan köra bergvärmen endast på radiatorerna i källaren under sommaren. Är det görligt? Eller blir det för liten vattenmängd att jobba med? Tänker att man lurar systemet med ett motstånd att det är kallare ute än vad det är.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
