18 124 läst ·
12 svar
18k läst
12 svar
Varma vred och front på spis
Hej!
Jag köpte en spis från 2005 på Blocket, en ElectroHelios SK 6140S med glashäll, och när jag använde ungen 200°C blev frontplåten vid vreden jättevarm så det knappt gick att ta på den, samma sak på hällen mellan värmezonerna, den blev också mycket varm samt plåtkanten runt hela hällen. Det känns inte normalt, men säljaren sa ingenting om att den blev varm (de hade även 3 små barn så de borde veta om spisen blev så varm på utsidan.)
Kan det ha blivit något fel i den som kan åtgärdas?
Jag köpte en spis från 2005 på Blocket, en ElectroHelios SK 6140S med glashäll, och när jag använde ungen 200°C blev frontplåten vid vreden jättevarm så det knappt gick att ta på den, samma sak på hällen mellan värmezonerna, den blev också mycket varm samt plåtkanten runt hela hällen. Det känns inte normalt, men säljaren sa ingenting om att den blev varm (de hade även 3 små barn så de borde veta om spisen blev så varm på utsidan.)
Kan det ha blivit något fel i den som kan åtgärdas?
Redigerat:
Den verkar stänga ordentligt. Packningen sitter fast i hörnen men löst däremellan. Ingen packning längst ner men det kanske ska vara så?
En popnit som håller fast själva "ungnslådan" i fronten lostnade precis, kanske ett hemmapul, för fler popnitar satt lite på sniskan.
Det är en ElectroHelios SK 6140S.
En popnit som håller fast själva "ungnslådan" i fronten lostnade precis, kanske ett hemmapul, för fler popnitar satt lite på sniskan.
Det är en ElectroHelios SK 6140S.
Vet att många Electrolux spisar brukar ha en speciell fläkt för att kyla bl a vreden och frontplåten. Den ska gå igång automatiskt när man använder ugnen eller hällen, men går att stänga av manuellt med en brytare på baksidan av spisen. Kolla om du har en sådan.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Vår packning är också lös däremellan, så det ska nog vara så.Melpho skrev:
Vi har problem med varmluft från ugnen = varm frontplåt och vred.
I vårt fall beror det på att luckan inte stänger riktigt helt, det saknas ca 5mm i ök. Och jag har inte sett något sätt att kunna justera det på, så vi sätter helt enkelt en lång plasmoj där för att hålla igen luckan de sista mm:arna.
Jag upptäckte nyss att värmeelementet för övervärmen låg tryckt emot taket på ugnen i bakkant så jag fixade så elementet inte längre har kontakt med taket. Ska se nu när jag använder ugnen ifall värmen på utsidan kan ha berott på det.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 920 inlägg
Finns det ingen isolering i runt ugnen i spisar nu för tiden? Har inte öppnat en spis på 15 år men vill minnas att ugnen var inpackad i nån form av isolering.
Jag lyfte på hällen för att kolla. Någon måste uppenbarligen varit där för det var ett flertal små hål i aluminiumfolien som sitter utanpå isoleringen och på några ställen var folien uppvikt så isoleringen låg blottad.
Jag förmodar att detta har gjort att värmen haft fri väg att värma upp ytterhöljet på spisen.
Frågan är nu om jag bara ska täta med egen ugnsfolie eller göra stor affär av det och låta säljaren åtgärda det fast jag köpte den i bruksskick. De sa att det inte var något fel på den och den funkar bortsett från att den blir så väldigt varm på utsidan.
Jag förmodar att detta har gjort att värmen haft fri väg att värma upp ytterhöljet på spisen.
Frågan är nu om jag bara ska täta med egen ugnsfolie eller göra stor affär av det och låta säljaren åtgärda det fast jag köpte den i bruksskick. De sa att det inte var något fel på den och den funkar bortsett från att den blir så väldigt varm på utsidan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden