Är det någon som ser nåt problem med att alltid nattetid (säg under 3 timmar) låta värmepumpen värma vatten upp till säg 70 grader och sen stänga av uppvärmningen resterande tid? Jag tänker på:

- Är det dåligt för kompressorn?
- Legionella?
- Något annat?
 
Du kan ju prova och se vad du tycker! Verkningsgraden på värmepumpen sjunker med högre temperatur och jag tror kompressorn stannar vid 60° sedan blir det 100% el-patron så elförbrukningen ökar markant de timmarna. Legionella ska inte hinna växa till nämnvärt på den korta tiden som är en del av ett dygn. Tror det bli kyligt i huset och kalla duschar på vinterhalvåret.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.