Hoppas jag hamnar i rätt tråd nu! Vi håller på och bygger nytt. Ska bygga en skorsten och en kakelugn mitt i huset. Nu har vi fått en idé - kan man inte värma vatten i en ack-tank med hjälp av kakelugnen? Tråkigt att "bara" elda för värmens skull! Är det någon som har erfarenhet eller tips?

Vi har hittat en tillverkare som säljer kompletta satser, men vi har redan en gratis kakelugn så vi behöver lite av en patentlösning! Alla tips är uppskattade!

En kakelugn skall man elda så att den blir genomvarm (2 brasor om dagen) och sen avger den värmen långsamt. En gammal kakelung är inte konstruerar för att eldas mot en konstant kall yta som det blir när man har vattencirkulation i den och med sanbbare ackylning. I en panna är det likadant, men den är konstruerad för att arbeta så och i el och oljepannorna sker uppvärmningen under hela dygnet.

Duscha konstant 5 minuter kostar ca en krona med el-uppvärmt vatten.
Räkna nu ut hur många personer ni är i hushållet som duschar dagligen. Multiplicera med antal dagar per år. Har du badkar får du fundera ut en annan formel.
Fundera på hur mycket energi du sparar på att värma vatten med ved.

Tack för svaren! Tanken är inte att kunna spara el, utan i första hand ha möjligheten när det är strömavbrott (ofta och länge).

Vad skiljer mellan en vanlig kakelugn och ugnarna som man kan värma vatten i? eftersom vi bygger vår som ny så kan vi anpassa oss!

Det borde väl gå, En gammeldags kakelugn är som en accumulatortank. När man tänder en brasa så eldar man mot en kall yta, om det är tegel eller vanttenmantel kan inte ha så stor betydelse. Man ska dock inte kyla själva elden då det ger utsläpp av en del otrevliga ämnen men däremot rökgaserna kan kylas men rökgaserna måste hålla minst 110 grader för att undvika kondens i skorstenen.

Gammeldags kakelugnar har väl funnit sin form genom praktiska försök och eldstadens storlek i förhållande till teglets massa ska man kanske inte ändra för mycket på. Lägger man till en accumulator med lika stor värmelagring som teglet så dehövs dubbelt så mycket eldning, endera 4 inlägg eller dubbelt så mycket.

Prototypen

Tack prototypen! Nu fick jag svar på varför/varför inte!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.