D
Åh herre jävlar! Jag har en ny idol

Tack

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
jag va absolut inne på att dela upp det på olika slingor men då behövs kopplingar.

Jag är inte jättesugen på plastkopolingar. Dels är de skitfula och sen har jag dålig erfarenhet av sådana.

PRK är svindyra

Då kan man få ner i diemension till typ 25 och köra 2 T-rör och 2 slingor a 100m Men då är väl samma flöde som typ 1 lång (200 m) pem40
Du behöver ganska många parallella grenar och där väljer du klen slang. Det är helt avgörande för ett bra resultat i ditt fall. Du ser på Gillar att byggas exempel hur det kan bli du bör välja klenare slang än där trots allt och inte släppa det fritt som fontän utan med båda ändar under vatten och max 5-6 m i höjdskillnad.

M MsTake skrev:
Att det ställer högre krav på din pump att vattnet ska gå bort till taket, upp 3m? och sen loopa där i x antal hundra meter slang istället jämfört med att bara cirkulera tillbaka behöver väl ingen vidrare förklaring?

Din kalkyl låter väldigt optimistisk och hur ofta har du fullsol som ligger på egentligen? Hur hanterar du andra väderförhållande när det kanske kyler istället?
1, Nej jag väntar fortfarande på ditt svar på hur den drar mer energi. Min drar 280w oavsett om den cirkulerar upp till taket eller inte.

2, Jag har en differentialtermostat kopplat till pumpen, den pumpar bara till slingan om slingan är varmare än poolvattnet. Idag har jag 30c jämnt i poolen utan någon annan värmare inkopplad, så något gör jag rätt 👍

Angående övriga väderförhållanden: Jag har även en luftvattenvärmepump inkopplad, men den slår bara på om pooltempen går under 23C, vilket den i princip aldrig gjort förutom någon skitsommar 2014.

I InsidersUnited skrev:
1, Nej jag väntar fortfarande på ditt svar på hur den drar mer energi. Min drar 280w oavsett om den cirkulerar upp till taket eller inte.

2, Jag har en differentialtermostat kopplat till pumpen, den pumpar bara till slingan om slingan är varmare än poolvattnet. Idag har jag 30c jämnt i poolen utan någon annan värmare inkopplad, så något gör jag rätt 👍

Angående övriga väderförhållanden: Jag har även en luftvattenvärmepump inkopplad, men den slår bara på om pooltempen går under 23C, vilket den i princip aldrig gjort förutom någon skitsommar 2014.
Ja och eftersom jag alltid tankar bilen för 200kr har det inte blivit dyrare för mig att tanka.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.