D
Gäller bara att ha en tillräckligt stark poolpump som klarar en slinga (istället för fler pralellt).

Kör du ingen värmepump utan bara slingan?

Är det kollektorslang du tänker på?

Min poolpump är en av dom minsta på 280 watt. Den klarar det fint👍 Jag gissar att 50% av flödet går i en kort slinga (genom en värmepump som aldrig går) direkt från sandfiltret tillbaka till poolen, den andra halvan går upp på taket genom pemslangen och till pool. Kollektorslang japp. Något tunnare vägg. Notera att detta fungerar med mina 200 meter. Min pappa kör en separat 250w pump för sina 400 m kollektorslang.

Ett ytterligare tips om du har möjlighet är att även koppla in en dusch på denna slingan. Förutsättning är då en typ av pumpautomat för att få någorlunda tryck i duschen.
När jag byggde min carport, 8x4 meter var tanken med slang redan på tapeten så innan pannplåten lades upp la jag upp plåt kassetter längs med reglarna för plåten. I dessa c:a 500 breda kassetter la jag 20 mm frigolit i botten och sedan gummislang som jag hade sedan tidigare. Blev en lång slinga med några synliga/ åtkomliga skarvar. Slangarna är 25 mms och 32 mms.
In i min badtunna med en anslutning och ut med en anslutning och då via ett stick till min dusch och sedan till pumpautomaten. Är även satt ett filter och en backventil på denna pumpautomaten.
Rekordet på värme var för två år sedan då jag fick ut 42 graders varmt vatten och uträknat c;a 250 Liter. Var alltså för varmt att duscha i!
Utan en massa styrningar så startade jag pumpen och lät den gå några minuter och såg på en termometer när temperaturen sjönk till vad det var i luften. Tog några timmar att ” ladda” temperaturen igen.
Hade jag byggt anläggningen idag hade jag använt vanlig trädgård slang då dessa tjocklekar på godsen är tunnare= snabbare uppvärmning. Samtidigt har gummi slangen och pem slangarna tjockare gods som då håller värmen längre.
Som ett tråkigt avslut på ovan monterade vi solpaneler på ovan tak för ett år sedan vilket gjorde att det heta vattnet i stort försvann.
Bortsett från detta så rekommenderar jag bygget med slang och varmvatten!

D Derbyboy skrev:
Gäller bara att ha en tillräckligt stark poolpump som klarar en slinga (istället för fler pralellt).

Kör du ingen värmepump utan bara slingan?

Är det kollektorslang du tänker på?
Om man redan har en värmepump är det ju frågan hur mycket man egentligen tjänar, med tanke på den ökade förbrukningen när man pumpar det genom slingan jämfört med värmepumpen.

M MsTake skrev:
Om man redan har en värmepump är det ju frågan hur mycket man egentligen tjänar, med tanke på den ökade förbrukningen när man pumpar det genom slingan jämfört med värmepumpen.
Du lägger ju inte till någon extra pump med förbrukning, du använder din befintliga pump och tar ett delflöde från den till pemslangen. Din befintliga pump ska ju ändå gå för att filtrera poolvattnet. 👍

I InsidersUnited skrev:
Du lägger ju inte till någon extra pump med förbrukning, du använder din befintliga pump och tar ett delflöde från den till pemslangen. Din befintliga pump ska ju ändå gå för att filtrera poolvattnet. 👍
När vattnet ska pumpas upp på ett tak genom ett par hundra meter slang måste pumpen arbeta hårdare, så om allt annat är lika använder du ju en pump med överkapacitet idag.

D
Ja absolut. Sen är ju frågan hur mycket starkare pump som behövs.

Den inköpskostnaden och ökade förbrukningen lär tjänas in ganska snabbt med minskad uppvärmningskostnad.

Har ingen aningen faktiskt men känns ju som det inte borde vara försumbart om man jämför med en kort väg genomm 50mm rör kontra att driva vattnet genom en trång slang upp på ett tak och sen genom otaliga böjar( kan ju lätt bli 50 plus). Outputen du får är ju inte enorm heller så vore intressant att se kalkylen kontra en VP

D
Jag kör nog VP också, slangen till taket förvärmer. När det är effektivt. Kopplar in med en motoriserad 12v 3-vägsventil och låter automatiken styra när det är effektivt att skicka upp på taket.

Eftersom jag har ett tak på 14x8m så blir det inte så många böjar med typ 300 slang.

Enligt chat-gpt så är det inga problem med en ”normal” pump. Men han har ju haft fel förut.

Ligger slingan på taket parallellt och bara tar en del av flödet minskar ju motståndet för pumpen, om man inte får för sig att strypa huvudledningen

M MsTake skrev:
När vattnet ska pumpas upp på ett tak genom ett par hundra meter slang måste pumpen arbeta hårdare,
Förklara gärna mer hur detta gör att pumpen drar mer ?

Teoretiskt vid full sol så får jag tillbaka 10 kw från solslingan, (halva slangens yta är 10m2, solen ger ca 1 kw/m2) detta med en input från pumpen på 0,28 kw. Men om vi bara tar 5 kw så är det fortfarande riktigt bra. Du får gärna visa en luftvatten värmepump med bättre cop. Jag köper den direkt.

Redigerat:
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
cop. Jag köper den direkt.
I InsidersUnited skrev:
Förklara gärna mer hur detta gör att pumpen drar mer ?

Teoretiskt vid full sol så får jag tillbaka 10 kw från solslingan, (halva slangens yta är 10m2, solen ger ca 1 kw/m2) detta med en input från pumpen på 0,28 kw. Men om vi bara tar 5 kw så är det fortfarande riktigt bra. Du får gärna visa en luftvatten värmepump med bättre cop. Jag köper den direkt.
Att det ställer högre krav på din pump att vattnet ska gå bort till taket, upp 3m? och sen loopa där i x antal hundra meter slang istället jämfört med att bara cirkulera tillbaka behöver väl ingen vidrare förklaring?

Din kalkyl låter väldigt optimistisk och hur ofta har du fullsol som ligger på egentligen? Hur hanterar du andra väderförhållande när det kanske kyler istället?

Om ni ger er in på detta dela upp i flera lika långa slingor parallellt på taket. Se till att få rimliga (låga) flödeshastigheter så tryckfall och pumparbetet blir rimligt.

Även tempdiffen över slingorna ska hållas låg (konsekvens av valda längder, flöden, area) sikta på utlopp inte så mycket högre än önskad temp i poolen.

D
jag va absolut inne på att dela upp det på olika slingor men då behövs kopplingar.

Jag är inte jättesugen på plastkopolingar. Dels är de skitfula och sen har jag dålig erfarenhet av sådana.

PRK är svindyra

Då kan man få ner i diemension till typ 25 och köra 2 T-rör och 2 slingor a 100m Men då är väl samma flöde som typ 1 lång (200 m) pem40

För alla på forumet som inte är så kunniga på vattentransport i slutna vätskesystem och centrifugalpumpteknik kan jag berätta att i ett korrekt dimensionerat och installerat slutet rörsystem, som diskuteras i detta fall, kommer det inte att uppstå någon statisk tryckhöjd (höjden upp till slingan). Detta förutsätter att slingans utlopp är dränkt, det vill säga slutar under vattennivån i poolen. Det här beror på "hävert effekten" och fungerar praktiskt upp till höjder på c:a 7-8 m. Inga luftläckage får förekomma eftersom slingan körs på undertryck där den ligger på taket.

Vad gäller pumpningen så kommer givetvis vilken pump som helst att behöva tillföra mer energi (arbeta hårdare) eftersom friktionsförlusterna i slingan tillkommer som extra arbete för pumpen. Denna energi är dock helt försumbar i relation till den värmeenergi som man kan erhålla från solvärmen som överförs till det cirkulerande poolvattnet i slingan. Detta kan alltså vara ett mycket effektivt sätt att värma poolen när solen lyser.

Som TS nämnde i ett tidigare inlägg så planerar han att styra cirkulationspumpen på temperaturdifferensen mellan pool och utgående vatten från slingan (såsom jag uppfattade hans plan). På detta sätt riskerar man inte att pumpa runt varmt poolvatten på ett kallt tak.

Jag skapade själv en trevlig poolfontän med soluppvärmning av poolvattnet i ett tidigare projekt. Här gjöt jag in ett hundratal meter 25 mm Pem slang i en 100 mm tjock betong platta runt poolen. Jag byggde ett 100 mm grenrör och använde 10 parallella slingor som alla mynnade ut i polens ovankant på ena kortsidan. Har bifogat några bilder så att ni kan se hur detta gjordes. Jag blev själv överraskad av hur mycket pooltemperaturen ökade när fontänen var igång!

101-0101_IMG.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
100-0016_IMG (5).JPG
Skapa konto
102-0300_IMG.JPG
Skapa konto

• Gilla
Peter #11 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.