F
Hej!
Slog precis på värmen i huset och eftersom jag satt in en kamin så eldar vi förstås om kvällarna nu. Men nu blev det lite väl bra…toppade på 27grader igårkväll så jag vred ner termostaterna till 0, men de är ändå varma morgonen efter.

Jag har fjärrvärme och ett ettrörssystem (röd tejp) i huset (-76) Jag tror ventilinsatserna är bytta någon gång och bytt till nya termostater. När jag flyttade in var det några radiatorer som var kalla trots att piggen var rörlig, och några som var varma trots nerskruvad termostat. Efter lite skruvande på måfå på ventilinsatsen fick jag igång de kalla och kunde få det konstant varma något bättre. Går de här ventilerna att justera med något verktyg lite mer kontrollerat? Är det något som är inkompatibelt mellan radiatorer, ventil och termostat?
Den ena bilden visar någon slags adapter för att termostaten ska passa.


Radiatorventil med adapter monterad på rör i ett ettrörssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en radiatorventil och adapter, där ventilens koppling och gängor syns tydligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit radiator med termostat med adapter monterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är rätt typ av termosat samt rätt adapter (där det behövs) å termostaten vrids ner till noll, om radiatorn ändå är varm så är det fel på ventilen (ventilkäglan, insatsen) tex skadad packning.
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
F
Skruvade lite mer på grejerna och insåg att flera av adaptrarna kärvade pga kalkavlagringar, så några ventiler kunde inte röra sig som de skulle. Rengjorde, smörjde upp och så får vi se om det fungerar bättre sen, annars får det väl bli nya ventilinsatser.
Hur är det med injusetering av sådana ventiler, finns det några tumregler? Justeringsverktyg?
 
  • Gilla
Fredandel
  • Laddar…
F fredrik.johansson skrev:
Skruvade lite mer på grejerna och insåg att flera av adaptrarna kärvade pga kalkavlagringar, så några ventiler kunde inte röra sig som de skulle. Rengjorde, smörjde upp och så får vi se om det fungerar bättre sen, annars får det väl bli nya ventilinsatser.
Hur är det med injusetering av sådana ventiler, finns det några tumregler? Justeringsverktyg?
Jepp. det ska vara ca 4 - 5 C mellan utgånde och och retur på GV för att ha en bra situlation på slingorna , lite stökigt och kan ta lite tid för att få det på rätt nivå, med att justera in det med strypning av flödet över slingorna.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.