Hur mycket behöver jag värma något som är expoylimmat innan limmet ger sig så jag får loss det från väggen?

Jag har en hårfön. Jag har fått bort en monteringsplatta med hjälp av hårfönen men den sista plattan är lite kluriga då den är rundformad, det finns liksom ingenting att ta tag i.

Vad är underlaget, och vad är monteringsplattan gjord av? Jag betvivlar att du kan få epoxy att mjukna med en hårfön. Varmluftspistol kan gå, men är det kakel finns risken att detta spricker av värmen. Hammare och stämjärn och knacka mycket försiktigt kan också fungera.

Erik

Avemo skrev:
Vad är underlaget, och vad är monteringsplattan gjord av? Jag betvivlar att du kan få epoxy att mjukna med en hårfön. Varmluftspistol kan gå, men är det kakel finns risken att detta spricker av värmen. Hammare och stämjärn och knacka mycket försiktigt kan också fungera.

Erik
Underlaget är kakel och monteringsplattan är järn tror jag. Det är en limplatta till Smedbokorg. Ska försöka med fönen imorgon igen och försöka få den het under en längre tid. Då kanske den lossnar till slut.

Det brukar räcka med värmen från en 60watts glödlampa, så kör ett tag med fönen så släpper det nog. Men akta kaklet så det inte spricker

Matti_75 skrev:
Det brukar räcka med värmen från en 60watts glödlampa, så kör ett tag med fönen så släpper det nog. Men akta kaklet så det inte spricker
En minut med fönen och sen lite hamrande så lossnade den. Kaklet sitter kvar.

Kul att det gick bra.

Matti_75 skrev:
Men akta kaklet så det inte spricker
Det ska väl ändå till ganska mycket innan man spräcker en kakelplatta med värme?

Stefan N skrev:
Det ska väl ändå till ganska mycket innan man spräcker en kakelplatta med värme?
Ja det är det, men jag tänkte när man försöker få loss den. Om man gör det för tidigt innan limmet har börja släppa!!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.