D
Det jag tror kan bli problem är den där tryckpumpen från biltema som jag har. Orkar den verkligen trycka igenom vattnet genom en vvb på 300L och sen har bra tryck i duschen...jag är tveksam.....

D Derbyboy skrev:
Det jag tror kan bli problem är den där tryckpumpen från biltema som jag har. Orkar den verkligen trycka igenom vattnet genom en vvb på 300L och sen har bra tryck i duschen...jag är tveksam.....
Vad är det för pump du tänker på, nästan alla kan ge min 3 bar och det räcker gott för att duscha. VVB liggerr bara emellan pump och dusch och motar inget direkt. Så kör med det som du tänker.

wildeside
D Derbyboy skrev:
Det är den här pumpen:

[länk]

Ska hämta vvb imorgon :)
Det är väl bara prova om pump kapaciteten räcker.

D Derbyboy skrev:
Det är den här pumpen:

[länk]

Ska hämta vvb imorgon :)
12 Volt , Den är för klen, bara 15 liter/min och då måste den stå under VVB, men finns inget om det på sugsidan, sughöjden är ett måste för att den ska ge det. ( Jag trodde du skulle ha en 230 V ) , 15 L/min är inte mycket för en dusch, det kommer nog att pinka ur handtaget. Det med trycket 4,2 bar är nog inte med fritt flöde kan jag tänka mig, utan med en strypning på flödet eller stängt. Ska det vara något så är det en billig pumpautomat för 230 V.

D
Jo men de billiga pumpautomaterna klarar inte bräckt vatten.

15l/min är ungefär dubbelt så mycket som en normal dusch nuförtiden med en snålspolande duschmunstycke (7L/min).

D
Dessutom skulle jag gärna undvika pumpautomat eftersom en sådan är jobbig (jobbigare) att tömma och starta upp varje gång.

Jag är inte sugen på att ha massor av sjövatten ståendes (bla. i tryckkärl) i solen under sommaren. Lär växa ganska friskt i en sådan tank.

D Derbyboy skrev:
Jo men de billiga pumpautomaterna klarar inte bräckt vatten.

15l/min är ungefär dubbelt så mycket som en normal dusch nuförtiden med en snålspolande duschmunstycke (7L/min).
Det finns dom pumpar som har allt i rostfritt, men dom ger sig dom med, om vattnet är bräckt så småningom. Du går prova om den räcker, kan inte svara på det, men kanske det går bra. Bara att den få tag i vattnet på sugsidan.

D
Sugsida kommer bara var 50-100 cm. Den kan stå på kärlet med sjövatten.

D Derbyboy skrev:
Det fungerar bra till en dusch. Den genomströmningberedaren jag har ger 5L/Min och i helgen värmde den från +9 till +38 grader. Vet inte riktigt om 38 grader verkligen stämmer (det är vad som står i displayen) men vattnet känns ljummet.

Skulle jag fylla poolen (544 L) med 5L/min skulle det ta en evighet och bli mycket dyrt.
Varför skulle det bli dyrare? Det går ju åt lika mycket energi?

D
Gas är dyrt

D Derbyboy skrev:
Gas är dyrt
Men du driver väl den med el?

D
Nej inte den nuvarande lösningen, den drivs med gasol.

D
Är det ok att transportera en vvb liggandes?

wildeside
D Derbyboy skrev:
Är det ok att transportera en vvb liggandes?
Japp inga problem

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.