C Chrzan skrev:
Fin lägenhet! Bilderna gör mycket för förståelsen, planlösningen också. Härlig rundgång och vackra genomblickar! Nu har jag också kunnat plocka fram provlappar på alla kulörer ni nämnt - helt annan sak än att se dem på skärmen.

Jag kan mycket väl förstå varför det känns lite omöjligt när ni vill kasta loss från det befintliga, men ändå kretsar kring de Y...R-kulörer ni försökt variera och nyansera. Jag lyckas inte heller - allt hamnar i något lite tungt och instängt med stick mot rosa, särskilt när jag sett dem i kvällsljuset. Sådana skalor kan landa väldigt rätt i vissa sorters sekelskiftesrum, än mer om man målar med traditionella mineralfärger som ger dem lite liv. Men i ert fall känns det som att de förtar mycket av funkis-lättheten, och faktiskt motarbetar er strävan efter värme i rummet.

Ni har ju också alla trägolven att ta hänsyn till, och de står redan (på ett bra sätt) för det mer "tunga" och materiella.

Jag skulle därför i ert fall ta ett djupt andetag och helt kasta loss från att försöka åstadkomma "värme" med de rosabeigea skalorna, som gärna blir dystra och "smutsiga" på kvällen. Är rätt övertygad om att det kommer att kännas "varmare" om man släpper dem helt, till förmån för något helt utan rödstick. En droppe gult (och rentav grönt!) fångar dagsljuset bättre utan samma risk att kännas kvalmigt.

Det allra enklaste, och kanske säkraste, vore möjligen att fortsätta med vardagsrummets "sand", om ni vet att ni trivs med det. Rummen har ju ett starkt visuell samband. Nu har jag inte sett den kulören IRL, men kan inbilla mig att den också "gifter sig" fint med era golv och köksluckor (både det gröna och det vita på stommarna).
Eller i varje fall testa andra "sandfärgade" nyanser, kanske bara med högre mättnad än vardagsrummets.

Ett sinnligare och IMHO intressantare sätt att tänka, om ni ändå vill ha mer kulört på väggarna och olika karaktärer i olika rum, vore att testa något kring G90Y - ja, det låter helt out of the box, men nu har jag gått omkring med 1010-G90Y i olika ljus i olika vinklar, och den svävar på ett vackert sätt mellan "nästan neutral" och "svalt gulaktig men inte barnsligt gul", utan att någonsin bli black eller smutsgrå. Den pratar dessutom med era vackert gröna skåpsluckor och med ert trägolv. Det gröna fyller ut kulörtheten så den inte känns vattnig, men man tänker inte "grönt" utom när köksluckorna "väcker" det (att bara fylla på med mer gult blir däremot bara barnsligt). Den funkar också bra ihop med "stockholmsvitt" (?) på era fina listverk.
Man kan behöva finlira med den exakta balansen svarthet/kulörthet (den är känslig och kan hänga på färgfabrikatet!), men någonstans kring 1010 hamnade jag vid egna försök, och då var den varken för menlös, för gul eller för "smutsig".

Helt medveten om att detta är väääldigt långt ifrån vad ni tänkt er, men det kanske kan vara lite frigörande chockterapi, så ni lättare släpper loss åt något helt eget håll :)
Själva köket skulle jag antingen lämna som det är, eller plocka upp "sandkulören" (fast om den killgissar jag ju). Men se nedan :)

PS/OT: skulle detta vara min egen lägenhet, skulle jag omedelbart ta ner den uppenbart icke-bärande väggen mellan kök och matrum, från befintlig dörr ut till fönsterfasaden, och flytta högskåpen mot hall/badrumssväggen Och därmed få ett otroligt generöst matrum med "tvåfönster-känsla", vilket är en kvalitet i sig.
I det fallet skulle jag såklart ha samma kulör i bägge del-rummen.
Wow, så mycket värdefull input! Tack snälla för uppmuntran och din research(!). :D

Även om jag inte riktigt är där än känns det aningen befriande att eventuellt kunna släppa idén om terracotta/rosa/beige i matrummet. Samt få bekräftat att det faktiskt är lite klurigt detta.

Vi kommer att överväga dina två alternativ noga! Jag tycker om väggfärgen i vardagsrummet och hade nog kunnat tänka mig att se mer av den i matrummet. Den andra känns som du skriver lite otippad men blir spännade att kika närmare på nästa gång vi är i färgbutiken.

Tusen tack för hjälpen 🙏🧡

• Gilla
Chrzan
  • Laddar…
C
Tack, det här kändes som du förstår ganska riskabelt. Jag kunde lika gärna fått en utskällning för brott mot trådstartens förutsättningar :)

Jag vet precis hur det blir när man ska lösa en kreativ uppgift, men har fastnat inom ramen för något grundkoncept och inte inser när det inte längre visar sig fruktbart. Sen snurrar man bara runt där inne utan att komma fram till något vettigt. Då kan det hjälpa med en liten (inre eller yttre) sabotör som kommer och undrar varför ramen ens finns där.
Känns det här sabotageförsöket lite befriande för er, så har det uppnått sitt syfte :)

PS Jordfärger som just "terracotta" är ett bra exempel på NCS-systemets och "plastfärgernas" otillräcklighet. Det är i princip omöjligt att få till en fin "terracotta" eller annan jordfärg inom den ramen, om man inte samtidigt vill öka mättnaden (svarthet + kulörthet) till minst 80, helst 90%. Den intensiteten vill man dock för det mesta inte ha som en jämn yta på en hel vägg, men NCS säger att det som är utöver svart + kulör är vitt... och det är så man bryter moderna färger. Men med tillsats av opakt vitt i själva färgen blir det genast rosastick och köttfärsfärgat, som en elak kollega till mig brukar säga.

Men kan man jobba med t ex silikatfärg, så kan man ha den höga mättnaden (svart- och kulörpigment) i det i övrigt transparenta substratet (vattenglas för silikatfärg), och arbeta med flera tunna lager på ljusare underlag. Då får man det där djupet, och en kulörton som känns mättad utan att vara för mörk eller skrikig. Samma med vackert urkritade kalkfärger.

4774
8 8153 skrev:
Helt rätt, köksluckorna är utgångspunkt! Dessa ska inte målas om.

Det låter klokt :)
Jag skulle välja en grön nyans som är lite mörkare än köksluckorna för att knyta ihop rummen på bästa sätt. Men allt med färger är personligt så jag tror att ni själva egentligen känner hur ni vill ha det och bara har en ointresserad färgsäljare att göra som inte riktigt lyssnar på vad ni vill ha.

Själv visste jag exakt vilken färg jag ville ha till köket. Problemet var att den inte fanns annat än i mitt huvud, men tack vare en intresserad säljare så lyckades vi få fram min drömfärg .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.