Vi har tagit hjälp av en målare och målar om väggarna ett rum.
Jag hade tänkt neutral vitt på väggarna då golvet är neutralgrått. Men blev starkt avrådd från det på färgbutiken då våra lister är 0502-y. (gamla varianten) Vi har ganska öppen planlösning och vill inte måla om alla lister, fönster mm så vi valde därför en färg med lite lite gult och rött i.
Målaren har inte gjort sista strykningen men jag ser redan nu att det är alldeles för "varmt. Det skär sig mot rummet bredvid som är målat i en kall vit kulör.
Jag stör mig inte på det kallvita tillsammans med 0502-y. Är det skillnad på kontrasten med en neutral vit som 0500-n? Blir det tydligare då 0500-n är ljusare än den kalla vita?
Ska prata med den stackars målaren i helgen men undrar om någon här har tips på vad man kan göra så att det inte blir en massa extra arbete för målaren och så att jag blir nöjd?
Har aldrig tagit hjälp av en målare tidigare så vet inte riktigt det fungerar.

J
Men det är ju du som har bestämt färg och målaren målar med din färg?
Extra arbete blir det väl alltid om man ändrar kulör eller hur tänker ni?

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
Hur man ska göra för att du ska bli nöjd vet nog bara du, men det låter ju som att en ommålning kommer behövas. Om inte sista strykningen är gjord så kan du ju se till att den görs med antingen kallvit 0500n eller om man bryter den till 0502y (den är det inget rött i)

Listerna ser ju ofta väldigt gula ut om det är målat med kallvitt mot lister i 0502y, speciellt om de är några år gamla och blivit ännu gulare, så jag förstår rekommendationen.

Störs du inte av brytningen mot listerna är det bara att be målaren att måla sista strykningen kallvitt. Är du nöjd då så är ju allt bra, men eventuellt behövs en andra strykning för att det ska täcka jämnt.

• Gilla
Svante Svenson och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Men det är ju du som har bestämt färg och målaren målar med din färg?
Extra arbete blir det väl alltid om man ändrar kulör eller hur tänker ni?
Självklart förstår jag att det blir extra arbete. Jag undrade om någon hade ett tips så att det blir så lite extra arbete för målaren som möjligt. Känns inte schysst att be honom måla flera gånger till när vi har valt fel färg.

Är det en vettig färg så bör det räcka med sista strykningen när skillnaden är så liten i kulörvalet men fråga målaren vad den tror.

Jag avvaktade med att prata med målaren igår för att ta en dag och känns in färgen.
Men jag blir inte klok på den. På dagen är färgen ok, sticker lite mycket åt gult men det går att leva med.
Men så fort solen går ner så blir väggarna otroligt gula. Upplevs lika gula eller gulare än lister. (utan tända lampor). Tänds några lampor blir en vägg nästan blåtonad och den andra knallgul. Har testat med både varma och kallare ljuskällor, samma resultat.
Har flera rum med vita kulörer i huset men där blir det inte så här stora skillnader mellan dagsljus och olika väggar i rummet.

BirgitS
Hur man upplever färger beror väldigt mycket på vad som finns runt omkring och färgtonen på ljuset i rummet. Utöver det så försöker hjärnan anpassa sig till vad den tror att det ska vara. T.ex. om ett helt rum (väggar, lister etc.) är målat stockholmsvitt så kommer hjärnan att tycka att allt ser vitt ut, för man sen in något avvikande så kommer det att upplevas i förhållande till det dominerande vita, vilket t.ex. kan göra att en neutral färg ser blåaktig ut. Däremot om rummet är målat i en neutral färg, så kommer något enstaka stockholmsvitt se gult ut i det rummet. Det är så de flesta fungerar.

Dagsljus har en annan färgton (blåaktigt) än ljuset när solen är nära horisonten (rödaktigt).

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.