1 611 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Varm beige väggfärg till matrum och kök i nordvästläge
Hej!
Vi kämpar med att hitta en varm beige nyans till funkis-kök och matrum i nordvästläge som inte känns smutsig, intetsägande, för gul eller för rosa. Köksluckorna är målade i NCS S 2010-G50Y, en ljusgrön färg som går åt gult. Matrummet är idag målat i Jotuns Deco Pink (S 1510-Y70R). Den är trivsam men något kall i många ljus och vi känner att den blir för pastellig ihop med den gröna.
Vi har testat ett hel uppsjö färger innan vi landade i att beige kanske är vårt bästa alternativ för att undvika Villa villekulla-känslan. Vi bad färghandeln bryta en färg i S 2010-Y30R och en i S 2010-Y40R men upplever båda för bleka samt den första för gul och den andra för rosa varför det nog inte hjälper att öka svärta/mättnad.
Vi vill gärna hitta en färdig kulör snarare än en NCS-bruten, eftersom vi förstått att de ofta är bättre balanserade. Men Jotuns (där vi kikat mest) tycks mest ha varianter som går åt grått, som lätt blir för bleka i nordväst(?). Vi har en blå duk som vi vill kontrastera väggfärgen mot (Fine Little Day, rutig jacquardvavd bordsduk), och tänker oss detaljer åt Muted coral (Jotun, S 3234-Y69R) eller liknande för att "värma upp" väggfärgen.
Det är en djungel det här med färger! Har någon råd att ge?
Vi kämpar med att hitta en varm beige nyans till funkis-kök och matrum i nordvästläge som inte känns smutsig, intetsägande, för gul eller för rosa. Köksluckorna är målade i NCS S 2010-G50Y, en ljusgrön färg som går åt gult. Matrummet är idag målat i Jotuns Deco Pink (S 1510-Y70R). Den är trivsam men något kall i många ljus och vi känner att den blir för pastellig ihop med den gröna.
Vi har testat ett hel uppsjö färger innan vi landade i att beige kanske är vårt bästa alternativ för att undvika Villa villekulla-känslan. Vi bad färghandeln bryta en färg i S 2010-Y30R och en i S 2010-Y40R men upplever båda för bleka samt den första för gul och den andra för rosa varför det nog inte hjälper att öka svärta/mättnad.
Vi vill gärna hitta en färdig kulör snarare än en NCS-bruten, eftersom vi förstått att de ofta är bättre balanserade. Men Jotuns (där vi kikat mest) tycks mest ha varianter som går åt grått, som lätt blir för bleka i nordväst(?). Vi har en blå duk som vi vill kontrastera väggfärgen mot (Fine Little Day, rutig jacquardvavd bordsduk), och tänker oss detaljer åt Muted coral (Jotun, S 3234-Y69R) eller liknande för att "värma upp" väggfärgen.
Det är en djungel det här med färger! Har någon råd att ge?
Redigerat:
Djungel - absolut!
Vi använde den här tjänsten för att jämföra färger
https://plan-home.com/compare-colors
Man kan utöver att se två nyanser sida vid sida få en del data om en viss färg/brytning, som kan jämföras med andra nyanser.
Vi arbetade så att vi valde ut några (2-3) intressanta kulörer som vi provmålade på några olika ställen i rummet med. Sedan hade vi det som bas i jämförelse med nya kulörer; ville vi ha mörkare eller ljusare, ändra mättnadsgrad osv. Utifrån det försökte vi hitta intervall i de olika värden som visas där vi trodde att vår optimala kulör låg. I slutändan blev det nog 6 olika kulörer som vi provmålade och jämförde, så kan kräva viss upprepning.
Sidan ovan har bra stöd för att hitta ljusare och mörkare färger utifrån den man är på. Och även matchande färger som komplement, om man är intresserad av det (för inredning tex).
https://plan-home.com/compare-colors
Man kan utöver att se två nyanser sida vid sida få en del data om en viss färg/brytning, som kan jämföras med andra nyanser.
Vi arbetade så att vi valde ut några (2-3) intressanta kulörer som vi provmålade på några olika ställen i rummet med. Sedan hade vi det som bas i jämförelse med nya kulörer; ville vi ha mörkare eller ljusare, ändra mättnadsgrad osv. Utifrån det försökte vi hitta intervall i de olika värden som visas där vi trodde att vår optimala kulör låg. I slutändan blev det nog 6 olika kulörer som vi provmålade och jämförde, så kan kräva viss upprepning.
Sidan ovan har bra stöd för att hitta ljusare och mörkare färger utifrån den man är på. Och även matchande färger som komplement, om man är intresserad av det (för inredning tex).
Redigerat:
Tack för svaret och bra input. Ännu har vi inte "vågat" provmåla direkt på väggen, men däremot flyttat runt en massa stora kartongbitar med olika färger.G Genomklok skrev:Djungel - absolut!
[länk]
Tjänsten du nämnde är bra, har kikat på den lite innan. Ett av våra bryderier är om en bruten NCS riskerar att kännas platt jämfört med en färdig kulör framtagen av färgfabrikör som kan gå utanför det vanliga NCS-systemet, osv. Men jag vet inte hur stor skillnad det faktiskt gör i slutändan, det är lätt att bli snurrig i den här processen...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 284 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 284 inlägg
Nej, alla färger går att sätta nummer på enligt NCS-systemet, även om inte alla möjliga färger är standardiserade. Det går t.ex. att bryta till 2008-Y34R om man vill. Varför t.ex. Jotun har 3234-Y69R kan vara t.ex. för att det finns billiga pigment som går att blanda till den färgen eller att de tycker att den borde vara populär eller att den ser bra ut ihop med andra av deras färger, men inte för att den skulle vara mer balanserad.8 8153 skrev:
Vad menar du med blek?8 8153 skrev:
För lite färg så att 2020-Y35R skulle bli bättre eller för ljus så att 3010-Y35R skulle bli bättre?
Beige och varmbeige är bleka färger.
Kolla igenom sidorna som NCS har för att förstå bättre hur numren hänger ihop med faktiskt färg här: https://ncscolour.com/sv/pages/the-system
Det är ju mycket varmbeige för tillfället och ofta är det så att andra siffergruppen är 05, alltså betydligt mindre färg än i de två provfärger ni bad om. Marbodal Sand (beige) är S 2005-Y20R och deras Gryning (varmbeige) är S 2005-Y40R.
Jag kan ha blivit bortkollrad av säljare. Jag önskade exv. prov på Jotuns färg Embrace hos färghandel häromdagen (som inte säljer Jotun) och bad att de skulle bryta den enligt Jotuns angivna närmaste NCS-kod som jag hade med mig. Detta gick inte, enligt dem. Istället fick jag Alcros egen tolkning av Embrace, som enligt säljaren då skiljer sig en del från originalet. Enligt säljaren är det meningslöst att använda Jotuns egna NCS-angivning då blandningen av färgen gör att den uppfattas annorlunda mot NCS-kodens mer "enkla" recept. T ex kan den ha blandats med nåt extra för att motverka blåstick eller vad det nu kan vara. Men detta kanske är helt fel! Försöker lära mig men går bet.BirgitS skrev:
Nej, alla färger går att sätta nummer på enligt NCS-systemet, även om inte alla möjliga färger är standardiserade. Det går t.ex. att bryta till 2008-Y34R om man vill. Varför t.ex. Jotun har 3234-Y69R kan vara t.ex. för att det finns billiga pigment som går att blanda till den färgen eller att de tycker att den borde vara populär eller att den ser bra ut ihop med andra av deras färger, men inte för att den skulle vara mer balanserad.
Ja, det har du förstås rätt i. Brun-beige kanske vore en bättre beskrivning av mig.BirgitS skrev:
Hur NCS-systemet är uppbyggt tror jag mig ha koll på. Svärta / mättnad / kulör / procent av nästa kulör.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 284 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 284 inlägg
Brun-beige 4010-Y10R?
Har ett mattprov med den kulören och det tycker jag är en brunare nyans av beige.
Nu ska man ju inte lita på hur färger ser ut på en skärm men det ger ju visst hum i alla fall så kolla sidan där man kan beställa provbitar av de standardiserade NCS-färgerna: https://ncscolour.com/collections/colour-samples
Använd filter-funktionen för att få ner antalet som visas.
När det gäller brytningen i affären så låter det ju mest som att de inte har de pigment som behövs för att få fram en viss NCS-kod.
Har ett mattprov med den kulören och det tycker jag är en brunare nyans av beige.
Nu ska man ju inte lita på hur färger ser ut på en skärm men det ger ju visst hum i alla fall så kolla sidan där man kan beställa provbitar av de standardiserade NCS-färgerna: https://ncscolour.com/collections/colour-samples
Använd filter-funktionen för att få ner antalet som visas.
När det gäller brytningen i affären så låter det ju mest som att de inte har de pigment som behövs för att få fram en viss NCS-kod.
Visserligen en ren killgissning, men det skulle kunna vara så att olika färger torkar på något olika sätt. Så även om de kan blanda exakt samma pigmentmängder blir det lite olika när det sitter på väggen sedan. Står dock inte i motsats till det du skriver.BirgitS skrev:
8 8153 skrev:Jag kan ha blivit bortkollrad av säljare. Jag önskade exv. prov på Jotuns färg Embrace hos färghandel häromdagen (som inte säljer Jotun) och bad att de skulle bryta den enligt Jotuns angivna närmaste NCS-kod som jag hade med mig. Detta gick inte, enligt dem. Istället fick jag Alcros egen tolkning av Embrace, som enligt säljaren då skiljer sig en del från originalet. Enligt säljaren är det meningslöst att använda Jotuns egna NCS-angivning då blandningen av färgen gör att den uppfattas annorlunda mot NCS-kodens mer "enkla" recept. T ex kan den ha blandats med nåt extra för att motverka blåstick eller vad det nu kan vara. Men detta kanske är helt fel! Försöker lära mig men går bet.
Birgits tolkning ligger nog närmast till... men, det kan ligga en del i säljarens budskap, även om det är snurrigt formulerat. Man kan bryta samma kulör med olika pigment. Så länge man tittar på resp. yta i fullt dagsljus eller annan fullspektrum-ljuskälla (t ex halogen), ser de likadana ut. Men ta in dem i ett rum med lysrör eller led-ljuskällor, och du får en chock. Samma (i mindre grad) om du tittar på dem i solnedgångs- eller gryningsljus.BirgitS skrev:
Man har då tagit lite genvägar med kanske lite billigare pigment som "släcker ut" varandra på rätt sätt och lurar ögat i fullspektrum, men saknar vissa frekvenser när också ljuskällan gör det. Det heter att en sådan färg har metameriska egenskaper, och just svagt kulörta färger med inslag av gult (och rött) är metameriska oftare än andra.
Så försäljaren kan ha menat något sådant, fast han uttryckte sig oklart. Eller så var han bara lat.
Sen är det sant att NCS-systemet inte fångar alla egenskaperna hos en målad yta. Glansvärde i all ära, men en helmatt kulör kan fortfarande ha olika upplevt "djup", och jag tror Jotun jobbat lite extra med det. Man kan delvis styra "djupkänslan" just med att välja färgpigmenten. Men plastfärg är plastfärg - jämför med djupet i formellt sett "lika" kulör på en yta målad med silikat- eller kalkfärg.
Vad är väggarna målade med idag? Ska ni måla över, eller rensa er tillbaka till väggmaterialet? Vad består det av, i så fall? Allt detta bestämmer vad för sorts färg ni kan måla med, och det är ju något jag skulle börja med att titta på.
(Sen skulle jag personligen längta eftet något ljusare och krispigare i ett NV-vänt rum, med det fina gröna funkisköket i bakgrunden, än något alls på den "greiga" skalan, som köket inte heller "pratar" med. Och som jag dessutom tror vi alla kommer att grundligt tröttna på snart. Men det är ju en helt personlig smakfråga.)
Tack så mycket för utförligt svar! Nu blev jag lite klokare.C Chrzan skrev:Birgits tolkning ligger nog närmast till... men, det kan ligga en del i säljarens budskap, även om det är snurrigt formulerat. Man kan bryta samma kulör med olika pigment. Så länge man tittar på resp. yta i fullt dagsljus eller annan fullspektrum-ljuskälla (t ex halogen), ser de likadana ut. Men ta in dem i ett rum med lysrör eller led-ljuskällor, och du får en chock. Samma (i mindre grad) om du tittar på dem i solnedgångs- eller gryningsljus.
Man har då tagit lite genvägar med kanske lite billigare pigment som "släcker ut" varandra på rätt sätt och lurar ögat i fullspektrum, men saknar vissa frekvenser när också ljuskällan gör det. Det heter att en sådan färg har metameriska egenskaper, och just svagt kulörta färger med inslag av gult (och rött) är metameriska oftare än andra.
Så försäljaren kan ha menat något sådant, fast han uttryckte sig oklart. Eller så var han bara lat.
Sen är det sant att NCS-systemet inte fångar alla egenskaperna hos en målad yta. Glansvärde i all ära, men en helmatt kulör kan fortfarande ha olika upplevt "djup", och jag tror Jotun jobbat lite extra med det. Man kan delvis styra "djupkänslan" just med att välja färgpigmenten. Men plastfärg är plastfärg - jämför med djupet i formellt sett "lika" kulör på en yta målad med silikat- eller kalkfärg.
Vad är väggarna målade med idag? Ska ni måla över, eller rensa er tillbaka till väggmaterialet? Vad består det av, i så fall? Allt detta bestämmer vad för sorts färg ni kan måla med, och det är ju något jag skulle börja med att titta på.
(Sen skulle jag personligen längta eftet något ljusare och krispigare i ett NV-vänt rum, med det fina gröna funkisköket i bakgrunden, än något alls på den "greiga" skalan, som köket inte heller "pratar" med. Och som jag dessutom tror vi alla kommer att grundligt tröttna på snart. Men det är ju en helt personlig smakfråga.)
Matrummet är idag målat i Jotuns Deco Pink. Känner inte till sort men gissningsvis någon av deras "vanliga" väggfärger. Vi hade tänkt måla över den när vi slipat bort synliga tapetskarvar och ojämnheter. Köksväggarna är målade i vitt, där känner vi inte alls till vilken sorts färg, men gissningsvis också en plastfärg.
Har du någon tanke om vilken ljusare kulör som kunde vara trevlig till? Vi har fått för oss att det "måste" vara en mer kulörstark, varm, för att balansera nordväst-ljus, men där kanske vi är fel ute. Vi dras till Deco pinks värme när solen ligger på, men upplever den som sagt lite kall däremellan, samt för pastellig ihop med luckorna.
Redigerat:
OK, då är det nog bara att fortsätta med samma sort. Har nyss hjälpt vänner att rensa ända till putsen på murade + reveterade väggar, och det ger ju helt andra möjligheter. Tänkte tanken eftersom ni också verkar bo i ett gammalt stenhus (?).8 8153 skrev:
Men håll det i varje fall till lägsta möjliga glansvärdet, mycket av djupupplevelsen sitter där. Jag kör regelmässigt glans 2 även på väggar, i a f om det inte finns småbarn i närheten
Är det rätt uppfattat att ni tänker måla om bägge rummen, och då helst i samma kulör? Vilka kulörer har ni i andra/angränsande rum? En planlösning skulle förklara mycket.8 8153 skrev:
Otroligt vanskligt att ge den sortens råd, vi har alla olika smak och även olika "grundkalibrering" på hur vi läser färgtoner, särskilt varmt/kallt. Och jag har inte sett mycket av rummen, inte ens hur golven ser ut, hur stora de är, hur mycket fönster, etc8 8153 skrev:Har du någon tanke om vilken ljusare kulör som kunde vara trevlig till? Vi har fått för oss att det "måste" vara en mer kulörstark, varm, för att balansera nordväst-ljus, men där kanske vi är fel ute. Vi dras till Deco pinks värme när solen ligger på, men upplever den som sagt lite kall däremellan, samt för pastellig ihop med luckorna.
Men lägg upp lite fler sådana bilder, så kan jag våga mig på en subjektiv tolkning, när jag kommit hem till min NCS-låda med provlappar. Fast ni får ta det för vad det är värt - helt personligt. Ni kanske i a f inser hur ni absolut inte vill göra
Det hade varit väldigt spännande att kunna välja bland fler sorters färger men då vi ska måla om både snickerier och väggar i kök, matrum och hall behöver vi begränsa arbetet är jag rädd.C Chrzan skrev:OK, då är det nog bara att fortsätta med samma sort. Har nyss hjälpt vänner att rensa ända till putsen på murade + reveterade väggar, och det ger ju helt andra möjligheter. Tänkte tanken eftersom ni också verkar bo i ett gammalt stenhus (?).
Men håll det i varje fall till lägsta möjliga glansvärdet, mycket av djupupplevelsen sitter där. Jag kör regelmässigt glans 2 även på väggar, i a f om det inte finns småbarn i närheten
Är det rätt uppfattat att ni tänker måla om bägge rummen, och då helst i samma kulör? Vilka kulörer har ni i andra/angränsande rum? En planlösning skulle förklara mycket.
Otroligt vanskligt att ge den sortens råd, vi har alla olika smak och även olika "grundkalibrering" på hur vi läser färgtoner, särskilt varmt/kallt. Och jag har inte sett mycket av rummen, inte ens hur golven ser ut, hur stora de är, hur mycket fönster, etc
Men lägg upp lite fler sådana bilder, så kan jag våga mig på en subjektiv tolkning, när jag kommit hem till min NCS-låda med provlappar. Fast ni får ta det för vad det är värt - helt personligt. Ni kanske i a f inser hur ni absolut inte vill göra![]()
Tack, det uppskattas jättemycket!!
Vi har tänkt oss olika färger, alternativt olika nyanser, i kök och matrum.
Hallen knyter ihop sovrum, vardagsrum och matrum och ska alltså även den få ny färg, såväl väggar som lister och foder då allt är slitet.
I sovrummet, mitt emot matrummet, har vi en Jotun-färg som påminner om Lagerträd (inte fått färgen analyserad än). Vardagsrummet är också en Jotun-variant, den är en mjuk beige-vit kulör som jag själv skulle beskriva som en ljus sand. Sovrumsfärg och vardagsrumsfärg kommer vi behålla tills vidare. Bifogar lite bilder strax!
Edit: Nu blev det en hel radda bilder på matrum, sovrum, vardagsrum, hall, planlösning, kök, matrum, matrum, hall...
Redigerat:
Nej, det finns flera goda anledningar till att begränsa både antalet kulörer och färgfabrikat. Snickerier blir det ju definitionsmässigt något helt annat, och jag brukar envisas med att föreslå högsta möjliga glans + penselstrykning på listverk och dylikt8 8153 skrev:
Men ska ni måla om även skåpsluckorna? Jag fick för mig att den kulören var någon sorts utgångspunkt?
Ser fram emot bilder! Tror ändå redan spontant att ni borde försöka begränsa antalet kulörer. "Ljus sand" lät fint8 8153 skrev:Tack, det uppskattas jättemycket!!
Vi har tänkt oss olika färger, alternativt olika nyanser, i kök och matrum.
Hallen knyter ihop sovrum, vardagsrum och matrum och ska alltså även den få ny färg, såväl väggar som lister och foder då allt är slitet.
I sovrummet, mitt emot matrummet, har vi en Jotun-färg som påminner om Lagerträd (inte fått färgen analyserad än). Vardagsrummet är också en Jotun-variant, den är en mjuk beige-vit kulör som jag själv skulle beskriva som en ljus sand. Sovrumsfärg och vardagsrumsfärg kommer vi behålla tills vidare. Bifogar lite bilder strax!
Helt rätt, köksluckorna är utgångspunkt! Dessa ska inte målas om.C Chrzan skrev:Nej, det finns flera goda anledningar till att begränsa både antalet kulörer och färgfabrikat. Snickerier blir det ju definitionsmässigt något helt annat, och jag brukar envisas med att föreslå högsta möjliga glans + penselstrykning på listverk och dylikt
Men ska ni måla om även skåpsluckorna? Jag fick för mig att den kulören var någon sorts utgångspunkt?
Det låter kloktC Chrzan skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 284 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 284 inlägg
Har du funderat på en färg på väggarna i matrummet som liknar skåpluckorna?
Det knyter ihop matrummet med köket och är ju en ljus varm färg eftersom det är mycket gult i den.
Eller gillar du att poängtera att man rör sig mellan olika rum?
Hallen är ju rätt mörk så där kan du ju fundera på att ha samma färg som i vardagsrummet.
Det knyter ihop matrummet med köket och är ju en ljus varm färg eftersom det är mycket gult i den.
Eller gillar du att poängtera att man rör sig mellan olika rum?
Hallen är ju rätt mörk så där kan du ju fundera på att ha samma färg som i vardagsrummet.
Fin lägenhet! Bilderna gör mycket för förståelsen, planlösningen också. Härlig rundgång och vackra genomblickar! Nu har jag också kunnat plocka fram provlappar på alla kulörer ni nämnt - helt annan sak än att se dem på skärmen.
Jag kan mycket väl förstå varför det känns lite omöjligt när ni vill kasta loss från det befintliga, men ändå kretsar kring de Y...R-kulörer ni försökt variera och nyansera. Jag lyckas inte heller - allt hamnar i något lite tungt och instängt med stick mot rosa, särskilt när jag sett dem i kvällsljuset. Sådana skalor kan landa väldigt rätt i vissa sorters sekelskiftesrum, än mer om man målar med traditionella mineralfärger som ger dem lite liv. Men i ert fall känns det som att de förtar mycket av funkis-lättheten, och faktiskt motarbetar er strävan efter värme i rummet.
Ni har ju också alla trägolven att ta hänsyn till, och de står redan (på ett bra sätt) för det mer "tunga" och materiella.
Jag skulle därför i ert fall ta ett djupt andetag och helt kasta loss från att försöka åstadkomma "värme" med de rosabeigea skalorna, som gärna blir dystra och "smutsiga" på kvällen. Är rätt övertygad om att det kommer att kännas "varmare" om man släpper dem helt, till förmån för något helt utan rödstick. En droppe gult (och rentav grönt!) fångar dagsljuset bättre utan samma risk att kännas kvalmigt.
Det allra enklaste, och kanske säkraste, vore möjligen att fortsätta med vardagsrummets "sand", om ni vet att ni trivs med det. Rummen har ju ett starkt visuell samband. Nu har jag inte sett den kulören IRL, men kan inbilla mig att den också "gifter sig" fint med era golv och köksluckor (både det gröna och det vita på stommarna).
Eller i varje fall testa andra "sandfärgade" nyanser, kanske bara med högre mättnad än vardagsrummets.
Ett sinnligare och IMHO intressantare sätt att tänka, om ni ändå vill ha mer kulört på väggarna och olika karaktärer i olika rum, vore att testa något kring G90Y - ja, det låter helt out of the box, men nu har jag gått omkring med 1010-G90Y i olika ljus i olika vinklar, och den svävar på ett vackert sätt mellan "nästan neutral" och "svalt gulaktig men inte barnsligt gul", utan att någonsin bli black eller smutsgrå. Den pratar dessutom med era vackert gröna skåpsluckor och med ert trägolv. Det gröna fyller ut kulörtheten så den inte känns vattnig, men man tänker inte "grönt" utom när köksluckorna "väcker" det (att bara fylla på med mer gult blir däremot bara barnsligt). Den funkar också bra ihop med "stockholmsvitt" (?) på era fina listverk.
Man kan behöva finlira med den exakta balansen svarthet/kulörthet (den är känslig och kan hänga på färgfabrikatet!), men någonstans kring 1010 hamnade jag vid egna försök, och då var den varken för menlös, för gul eller för "smutsig".
Helt medveten om att detta är väääldigt långt ifrån vad ni tänkt er, men det kanske kan vara lite frigörande chockterapi, så ni lättare släpper loss åt något helt eget håll
Själva köket skulle jag antingen lämna som det är, eller plocka upp "sandkulören" (fast om den killgissar jag ju). Men se nedan
PS/OT: skulle detta vara min egen lägenhet, skulle jag omedelbart ta ner den uppenbart icke-bärande väggen mellan kök och matrum, från befintlig dörr ut till fönsterfasaden, och flytta högskåpen mot hall/badrumssväggen Och därmed få ett otroligt generöst matrum med "tvåfönster-känsla", vilket är en kvalitet i sig.
I det fallet skulle jag såklart ha samma kulör i bägge del-rummen.
Jag kan mycket väl förstå varför det känns lite omöjligt när ni vill kasta loss från det befintliga, men ändå kretsar kring de Y...R-kulörer ni försökt variera och nyansera. Jag lyckas inte heller - allt hamnar i något lite tungt och instängt med stick mot rosa, särskilt när jag sett dem i kvällsljuset. Sådana skalor kan landa väldigt rätt i vissa sorters sekelskiftesrum, än mer om man målar med traditionella mineralfärger som ger dem lite liv. Men i ert fall känns det som att de förtar mycket av funkis-lättheten, och faktiskt motarbetar er strävan efter värme i rummet.
Ni har ju också alla trägolven att ta hänsyn till, och de står redan (på ett bra sätt) för det mer "tunga" och materiella.
Jag skulle därför i ert fall ta ett djupt andetag och helt kasta loss från att försöka åstadkomma "värme" med de rosabeigea skalorna, som gärna blir dystra och "smutsiga" på kvällen. Är rätt övertygad om att det kommer att kännas "varmare" om man släpper dem helt, till förmån för något helt utan rödstick. En droppe gult (och rentav grönt!) fångar dagsljuset bättre utan samma risk att kännas kvalmigt.
Det allra enklaste, och kanske säkraste, vore möjligen att fortsätta med vardagsrummets "sand", om ni vet att ni trivs med det. Rummen har ju ett starkt visuell samband. Nu har jag inte sett den kulören IRL, men kan inbilla mig att den också "gifter sig" fint med era golv och köksluckor (både det gröna och det vita på stommarna).
Eller i varje fall testa andra "sandfärgade" nyanser, kanske bara med högre mättnad än vardagsrummets.
Ett sinnligare och IMHO intressantare sätt att tänka, om ni ändå vill ha mer kulört på väggarna och olika karaktärer i olika rum, vore att testa något kring G90Y - ja, det låter helt out of the box, men nu har jag gått omkring med 1010-G90Y i olika ljus i olika vinklar, och den svävar på ett vackert sätt mellan "nästan neutral" och "svalt gulaktig men inte barnsligt gul", utan att någonsin bli black eller smutsgrå. Den pratar dessutom med era vackert gröna skåpsluckor och med ert trägolv. Det gröna fyller ut kulörtheten så den inte känns vattnig, men man tänker inte "grönt" utom när köksluckorna "väcker" det (att bara fylla på med mer gult blir däremot bara barnsligt). Den funkar också bra ihop med "stockholmsvitt" (?) på era fina listverk.
Man kan behöva finlira med den exakta balansen svarthet/kulörthet (den är känslig och kan hänga på färgfabrikatet!), men någonstans kring 1010 hamnade jag vid egna försök, och då var den varken för menlös, för gul eller för "smutsig".
Helt medveten om att detta är väääldigt långt ifrån vad ni tänkt er, men det kanske kan vara lite frigörande chockterapi, så ni lättare släpper loss åt något helt eget håll
Själva köket skulle jag antingen lämna som det är, eller plocka upp "sandkulören" (fast om den killgissar jag ju). Men se nedan
PS/OT: skulle detta vara min egen lägenhet, skulle jag omedelbart ta ner den uppenbart icke-bärande väggen mellan kök och matrum, från befintlig dörr ut till fönsterfasaden, och flytta högskåpen mot hall/badrumssväggen Och därmed få ett otroligt generöst matrum med "tvåfönster-känsla", vilket är en kvalitet i sig.
I det fallet skulle jag såklart ha samma kulör i bägge del-rummen.