Har kollat upp hur framledningstemperaturerna till mina radiatorer ser ut. Radiatorerna är kopplade i nån märklig variant av fiskbens- eller stjärnkoppling...typ. De har inga termostater utan bara enkla s.k. slottsvred som måste vara helt öppna för att systemet ska fungera.
När temperaturen ut från min LVVP är 48.5 grader så ligger temperaturen på inkommande vatten på de olika radiatorerna mellan 46.0-48.0 grader, utom på två där de ligger på 41.0 resp. 42.0 grader. Dessa två ligger längst bort från pumpen och rören till dem är dragna under ett tillbyggt burspråk genom ett kallt källarutrymme som inte är mycket varmare än utomhus. Rören är isolerade med ca 20 mm tjocka skumrör.
Förutom att dessa två sista radiatorer inte klarar att själva värma upp rummet där de sitter så inbillar jag mig att de drar ner temperaturen på returen till LVVP:n och att denna får arbeta mer än vad den borde behöva.
Tänker jag rätt? Och isåfall, tycker ni jag borde isolera de aktuella rören bättre? Nåt förslag på vad jag ska använda?