M Maxirati skrev:
Bumpar upp den här tråden lite, då läget i landet (för att inte tala om hela världen) förändrats radikalt sedan trådstarten. Vad man ser nu så går vi mot ett ekonomiskt kaos, massuppsägningar och konkurser. Det är ingen ljus framtid som målas upp av ekonomer och experter inom olika områden. Att blunda för detta och tro att detta snart är överståndet är nog inget annat än dum blåögdhet. Även den bäste optimisten måste ju i dagens läge fundera lite kring vad vi har att vänta.
För min del brottas jag med tanken om jag gjorde ett dumt val genom att skriva på en tillverkningsorder för en villa nyligen. Nu är man ju "fast" som dom säger. Visst kan man bryta avtalet och ta de kostnader för det som följer. Frågan är vad som är vettigast att göra i nuläget?
Jag har slutat mitt yrkesliv nyligen, så att bli av med jobbet är inget som är aktuellt längre. Däremot ser man nu tydligt att de pengar man har uppbundna i fonder för sin framtida pension har decimerats högst väsentligt. Något som kommer påverka ens ekonomi ordentligt framöver. Sorgligt, men något som också drabbar många fler än mig tyvärr.
Finns det fler här som funderar kring om man vågar bygga eller ej i dessa tider? Någon som vet vad det kan kosta att bryta ett avtal på en husbeställning? Tips, synpunkter? Just nu snurrar det av frågor i huvudet och man känner onekligen en stor oro kring detta.
En lågoddsare är att räntorna kommer hålla sig låga rätt länge.
En lågoddsare är att börsen kommer återhämta sig fullt eller mycket inom 5 år.

Kommer du kunna betala huset även om marknaden viker, både börs och befintlig bostadsmarknad?
Kommer du kunna bo kvar under pensionen utan att tvinga sälja även om börsen går ner mer under året?

Är svaret ja så är det nog läge att fortsätta. Men ha koll på att betalningsplanen är rimlig, risken för konkurs har bara ökat senaste tiden. Och ha koll på kompetensen som bygger. Finns risk att B-laget tvingas in när halva Sverige vabbar eller är sjukskrivet.

J
Man kan ju fråga sig om husföretaget kan hålla sitt åtagande map leveranstider? Vad gäller om de inte klarar leveranstiden? Kanske finns en sannolikhet att båda parter kan gynnas av att bryta avtalet och om de inte börjat producera ännu göra det utan kostnad?

Vi är i startgroparna för vårt husbygge.
Kontrakt skrivet i höstas för totalentreprenad och bygglov godkänt i januari. Idag började grävaren förbereda tomten inför grundläggning.
Planerad inflytt kring nyår.

Självklart har vi hundra ggr funderat över om man ska fortsätta trots corona. Som vi ser det så bygger vi detta huset för att bo här i minst 30 år och då spelar det ju mindre roll om huset skulle vara värt mindre än planerat när det är klart. Det förutsätter ju såklart att man har en ordentlig insats och bra marginaler.

M Maxirati skrev:
Bumpar upp den här tråden lite, då läget i landet (för att inte tala om hela världen) förändrats radikalt sedan trådstarten. Vad man ser nu så går vi mot ett ekonomiskt kaos, massuppsägningar och konkurser. Det är ingen ljus framtid som målas upp av ekonomer och experter inom olika områden. Att blunda för detta och tro att detta snart är överståndet är nog inget annat än dum blåögdhet. Även den bäste optimisten måste ju i dagens läge fundera lite kring vad vi har att vänta.
För min del brottas jag med tanken om jag gjorde ett dumt val genom att skriva på en tillverkningsorder för en villa nyligen. Nu är man ju "fast" som dom säger. Visst kan man bryta avtalet och ta de kostnader för det som följer. Frågan är vad som är vettigast att göra i nuläget?
Jag har slutat mitt yrkesliv nyligen, så att bli av med jobbet är inget som är aktuellt längre. Däremot ser man nu tydligt att de pengar man har uppbundna i fonder för sin framtida pension har decimerats högst väsentligt. Något som kommer påverka ens ekonomi ordentligt framöver. Sorgligt, men något som också drabbar många fler än mig tyvärr.
Finns det fler här som funderar kring om man vågar bygga eller ej i dessa tider? Någon som vet vad det kan kosta att bryta ett avtal på en husbeställning? Tips, synpunkter? Just nu snurrar det av frågor i huvudet och man känner onekligen en stor oro kring detta.
Jag är inte i husbyggartankar just nu men jag växte upp mitt i föräldrarnas husrenovering som pågick under 90-talskrisen och hade föräldrar som var helt öppna och ärliga mot mig gällande ekonomin.

Min uppfattning är att om du har hyggliga ekonomiska marginaler och behöver huset kan du gott bygga men bygg smått och enkelt och gör så mycket som du kan själv. Sannolikt kommer ju fastighetspriserna att falla rejält och då gäller det att rätta munnen efter matsäcken och bygga så du kan behålla.
I kristid bygger den kloke för sina egna basbehov inte för "marknaden".

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.