Jo det är en ny anläggning jag ser nu att den har börjat ladda ur batteriet så det verkar fungera!
En sak är jag osäker på och verkar ologisk för mig i emma under scheduled finns ”power consumption schedule’ varför skall man lägga in ett schema där med start och end. Jag behöver ju ström hela dygnet!
Jag har lagt schema 00 - 23:59 alla dagar.
En sak är jag osäker på och verkar ologisk för mig i emma under scheduled finns ”power consumption schedule’ varför skall man lägga in ett schema där med start och end. Jag behöver ju ström hela dygnet!
Har du även modulen emma? Har ingen erfarenhet av den och det var länge sedan jag var inne i Huawei-appen.akni52 skrev:
Jo det är en ny anläggning jag ser nu att den har börjat ladda ur batteriet så det verkar fungera!
Om du har maximum selfconsumption aktiverad. Då ska den sköta sig själv och ladda batteriet istället för att sälja. Och använda batteriet istället för att köpa. Oavsett tid på dygnet.
Det är när du vill köpa på natten eller spara ström till kvällen i batteriet du behöver in och skruva på inställningar. Men rekommenderar att du kör max selfconsumption i början för att se att allt fungerar som det skall.
Du får nog snacka med installatören. Jag läser hos Otovo som installerar solceller. Det verkar vara en kompetent produkt som ska lära sig när du förbrukar ström. Och kan ta hänsyn till elpris hoppas jag och väderprognosen. Låter som guld och gröna skogar, hur bra det fungerar i verkligheten det får vi se.akni52 skrev:
Tänker mig att saker man lägger in i schemat är manual overrides. Den kan inte läsa dina tankar, bara gå på hur du brukar leva.
Jodå laddning från Nordpol fungerar enligt schemat jag lagt in. Att batteriet inte laddas ur troe jag beror på att systemet inte känner av min förbrukning i realtid och då vet ju inte batteriet hur mycket effekt som skall urladdas. Jag tror inatallatören missat något så jag skall ta upp detta med inatallatören
Ja gör den inte det så har de missat något med själva smartmätaren. Är det rätt kopplat ska den oftast hittas automatiskt. Med tanke på att du har en kompetent till på bussen så måste de också se till att allt har unika adresser på bussen. Om du ser mätaren kan den också vara felvänd. Oroväckande att de inte har koll på grejerna när de lämnar över anläggningen.akni52 skrev:
Jodå laddning från Nordpol fungerar enligt schemat jag lagt in. Att batteriet inte laddas ur troe jag beror på att systemet inte känner av min förbrukning i realtid och då vet ju inte batteriet hur mycket effekt som skall urladdas. Jag tror inatallatören missat något så jag skall ta upp detta med inatallatören
Trevligt att det integrerar med nordpool. Det är ju ett Kinaföretag så det här med att interagera med västerländska produkter och system är ju inte en självklarhet.
Hm, googlade lite och EMMA-grunkan verkar även göra det som traditionell smart-meter gör. Det vill säga hur mycket energi som du köper respektive säljer. För att ha koll på riktning köp/sälj så måste den sitta på rätt håll sett till den inkommande strömmen. Annars tror den att du säljer när du köper eller tvärtom. Jag tror att de kan ändra det mjukvarumässigt men bäst är att göra det fysiskt, annars blir nästa elektriker förvirrad.akni52 skrev:
Du borde se graf över inköp, sälj, egenkonsumtion och laddning in och ur batteriet.
Klicka här för att svara