433 532 läst ·
5 592 svar
434k läst
5,6k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Det är för att det handlar om vad man tror om framtiden. Det finns inget korrekt svar, bara en massa olika aspekter att ta hänsyn till.E ettan47 skrev:
De som redan har solpaneler visar historiska siffror och säger att det skall fortsätta så. Andra, bland annat jag, är skeptiska till att bidragen finns kvar framöver och till att man kommer att få särskilt bra betalt för elen när man säljer den.
Det är förklaringen.
Fast du m.fl. verkar helt låsta på att det är det enda. Nu har vi gjort den här investeringen och är inne på nästa, komplettera med LLVP. Känns bra att kunna köra väldigt många månader med låga eller plusräkningar vad gäller el. Oktober kommer att ge hälften av september och sedan nov-jan med väldigt låg produktion för att sedan vända uppåt i februari och mars.G OMathson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
"Du med fler"? Gillar du att bestämma vad andra tycker?nikasp skrev:
Fast du m.fl. verkar helt låsta på att det är det enda. Nu har vi gjort den här investeringen och är inne på nästa, komplettera med LLVP. Känns bra att kunna köra väldigt många månader med låga eller plusräkningar vad gäller el. Oktober kommer att ge hälften av september och sedan nov-jan med väldigt låg produktion för att sedan vända uppåt i februari och mars.
Jag har tilläggsisolerat, fixat fönster, installerat bergvärme (helt själv med egenkonstruerad acctank) Har en elförbrukning på under 9000kWh/år i ett hundra år gammalt hus. Cyklar eller går till arbetet och till butiker. Har kört knappt 20mil med min bil i år. Jag skäms inte för mina val.
Du kan ju tro att solceller (från kina?) är miljö/klimat vänligt och bra i Sverige om du vill, jag gör det inte!
Sen har jag full förståelse för att vissa "tjänar pengar" på sina solceller, särskilt om de installeras innan prisuppgången, men än så länge har de flesta inte betalat av hela kostnaden.
Det är ju så mycket som spelar in. Acceptansen för ny kärnkraft, bygga ut sista älvarna och massor med vindkraft är ju betydligt lägre än för solpaneler.G OMathson skrev:"Du med fler"? Gillar du att bestämma vad andra tycker?
Jag har tilläggsisolerat, fixat fönster, installerat bergvärme (helt själv med egenkonstruerad acctank) Har en elförbrukning på under 9000kWh/år i ett hundra år gammalt hus. Cyklar eller går till arbetet och till butiker. Har kört knappt 20mil med min bil i år. Jag skäms inte för mina val.
Du kan ju tro att solceller (från kina?) är miljö/klimat vänligt och bra i Sverige om du vill, jag gör det inte!
Sen har jag full förståelse för att vissa "tjänar pengar" på sina solceller, särskilt om de installeras innan prisuppgången, men än så länge har de flesta inte betalat av hela kostnaden.
Fast om du får ett läckage där solpanelerna inte sitter så måste du ändå lägga om hela taket och ta ned panelerna.nikasp skrev:
Min kompis har haft solceller i minst 7 år på betongpannor i Göteborg. Det växer INGENTING under säger han och det kommer ju dessutom minimalt med vatten på den yta där panelerna ligger. Ser inte att man förkortar livslängden givet schysst montage, snarare tvärtom. Känns som Åkesson och vindkraft; givet 18 förbehåll så har han INGA problem med vindkraft (lördagsintervjun i P1 från igår). Om du ska kalkylera med att taket eventuellt behöver bytas tidigt så får du väl be någon som kan utföra och räkna på det ge en fingervisning.
Tak kan ju dessutom få påväxt från insidan så att man behöver byta sponten.
Man bör nog räkna med en potentiell sexsiffrig utgift on top om man måste lägga om ett tak med solceller.
Ur ett rent miljöperspektiv kan jag inte se att solceller är bättre än att göra alla andra energieffektiviseringar på bostadsbeståndet först.nikasp skrev:
Fast du m.fl. verkar helt låsta på att det är det enda. Nu har vi gjort den här investeringen och är inne på nästa, komplettera med LLVP. Känns bra att kunna köra väldigt många månader med låga eller plusräkningar vad gäller el. Oktober kommer att ge hälften av september och sedan nov-jan med väldigt låg produktion för att sedan vända uppåt i februari och mars.
Sveriges problem är inte på sommarhalvåret utan att vi bränner en jävla massa el på vintern när solcellerna inte ger ett smack. Boven i dramat är alla gamla bostäder som det blåser rakt igenom med elpanna eller direktverkande el.
Jag som nyligen köpt hus i norra Stockholm är chockad över beståndet. Skulle säga att 80-90% av husen har direktverkande el alternativt elpanna (och en LLVP) samt har gjort nada för att effektivisera (gamla fönster, ingen tilläggsisolering etc) Dessa är byggda 70-90. Och jag har tittat på 100-tals hus.
Att smälla upp solceller på dessa är ur en miljösynpunkt det sista man bör lägga pengar på. När elen behövs produceras inte ett smack. Och husen bränner enorma mängder energi.
Även husen byggda 2000-2005 har i bästa fall energiklass D (men ofta E).
Tror ni på fullt allvar att det finns den minsta chans att det på något magiskt sätt blir fred i Ukraina närmsta tiden och att saker och ting återgår till det normala? Tycker du Rysslands politiker och skjutglada generaler känns som ett gäng som bara säger att nu är allt glömt och förlåtet, allt kan fortsätta som vanligt?Tomtom79 skrev:
Och det finns inga andra konflikter eller orosmoment i Europa eller resten av världen?
Och den förutsägbara elproduktionen som de rödgröna är så stolta över att ha avvecklat, där kommer vindsnurrorna helt plötsligt börja snurra i turbofart för att täcka upp för alla stängda reaktorerna?
Sorry, men ordet naiv räcker inte till att beskriva detta.
Jösses, skaffa ett liv, då menar jag ett riktigt liv utanför forumet Byggahus.Clarken37 skrev:
Det kan inte vara nyttigt att fundera så där mycket som du gör.
De som säger att de historiska siffrorna kommer upprepa sig har fel.pacman42 skrev:
De som säger att de historiska sifforna inte kommer upprepa sig har också fel.
Den som säger att den inte vet har rätt. Då har man två val, antingen tar man hög risk eller så betalar man för att ta mindre risk. Inget är nödvändigtvis mer rätt eller fel.
Det är där försäkringar kommer in i bilden. Försäkringar, oavsett om det är i form av solceller eller något helt annat, betalar man för för att få förutsägbarhet och för att köpa sig fri från ett visst mått av risk. Inte för att man räknar på att gå plus på det. Man försäkrar inte sina barn för att man hoppas på att de ska göra illa sig så att man går plus. När det gäller solceller slutar folk dock tänka logiskt och ser bara pengar ut kontra pengar in, och tror att skillnaden är det som säger om det är bra eller dåligt.
Det är säkert strömavbrott i vissa delar i Stockholm över en timme varje vecka eller mer.Clarken37 skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Fast solceller är väl ingen försäkring mot höga elpriser när vi behöver elen som mest?J Jonte Karlsson skrev:De som säger att de historiska siffrorna kommer upprepa sig har fel.
De som säger att de historiska sifforna inte kommer upprepa sig har också fel.
Den som säger att den inte vet har rätt. Då har man två val, antingen tar man hög risk eller så betalar man för att ta mindre risk. Inget är nödvändigtvis mer rätt eller fel.
Det är där försäkringar kommer in i bilden. Försäkringar, oavsett om det är i form av solceller eller något helt annat, betalar man för för att få förutsägbarhet och för att köpa sig fri från ett visst mått av risk. Inte för att man räknar på att gå plus på det. Man försäkrar inte sina barn för att man hoppas på att de ska göra illa sig så att man går plus. När det gäller solceller slutar folk dock tänka logiskt och ser bara pengar ut kontra pengar in, och tror att skillnaden är det som säger om det är bra eller dåligt.
Fast du är med på att fönsterbyte i alla fall är helt jäkla förkastligt och inte klimatsmart? Man kanske sparar 5% (energibehov) som bäst på att slänga alla gamla fönster istället för att renovera. Blir bara irriterad över alla dessa Mockfjärds-lappar, rena skojarna.Clarken37 skrev:Ur ett rent miljöperspektiv kan jag inte se att solceller är bättre än att göra alla andra energieffektiviseringar på bostadsbeståndet först.
Sveriges problem är inte på sommarhalvåret utan att vi bränner en jävla massa el på vintern när solcellerna inte ger ett smack. Boven i dramat är alla gamla bostäder som det blåser rakt igenom med elpanna eller direktverkande el.
Jag som nyligen köpt hus i norra Stockholm är chockad över beståndet. Skulle säga att 80-90% av husen har direktverkande el alternativt elpanna (och en LLVP) samt har gjort nada för att effektivisera (gamla fönster, ingen tilläggsisolering etc) Dessa är byggda 70-90. Och jag har tittat på 100-tals hus.
Att smälla upp solceller på dessa är ur en miljösynpunkt det sista man bör lägga pengar på. När elen behövs produceras inte ett smack. Och husen bränner enorma mängder energi.
Även husen byggda 2000-2005 har i bästa fall energiklass D (men ofta E).
Eh… you lost me there. Såklart lägger man inte solceller på ett tak som har tjänat ut. Som upplysning tog det 2,5 ej hela arbets dagar på tak hos oss med sämsta möjliga förutsättningar. Såklart snöade och blåste det rejält båda de dagar då de monterade skenorna. Jag tycker att du överdriver grovt i alla avseenden. Solceller är inget du bör satsa på om du tror att taket riskerar att totalhaverera bara för att man monterar fästen i läkten.Clarken37 skrev: