433 177 läst ·
5 592 svar
433k läst
5,6k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 749 inlägg
Jag förstår överhuvudtaget inte vad du är ute efter (eller håller på med för den delen).K Klacken skrev:
Du hävdar att du säljer en oerhört stor mängd el i förhållande till din förbrukning.
Och när vi frågar hur detta går till, och hur siffrorna ser ut, eftersom de är minst sagt intressanta, så kommer du bara med förklenande och snipiga kommentarer?!
Om du inte vill berätta, varför öppnade du käften från början??
Din egen erfarenhet av solceller är???G OMathson skrev:Jag äger och har ägt rätt många olika produkter, det finns väldigt väldigt många fler produkter jag inte ägt och aldrig kommer att äga. Vissa produkter har jag aktivt valt eller valt bort av olika skäl, tex av ekonomiska, känslomässiga eller andra skäl. Enligt mej behöver man inte "äga" en produkt för att kunna räkna på om den är ekonomiskt bra eller dålig. Har du solceller av känslomässiga skäl?
Nu är matematik lite mer komplicerat än multiplikationstabellen, tex olika samband.
Återigen förklarar din beräkning och gärna utan retoriska frågor då de inte för resonemanget vidare.
Vad vill du veta ???lars_stefan_axelsson skrev:
Jag förstår överhuvudtaget inte vad du är ute efter (eller håller på med för den delen).
Du hävdar att du säljer en oerhört stor mängd el i förhållande till din förbrukning.
Och när vi frågar hur detta går till, och hur siffrorna ser ut, eftersom de är minst sagt intressanta, så kommer du bara med förklenande och snipiga kommentarer?!
Om du inte vill berätta, varför öppnade du käften från början??
Inköpt el 2018-2021 9800kWh/snitt
Inköpt el 2024-06 R12 3690kW
Nu svarade jag på din fråga, då vore det väl lämpligt att du svarade på på min: Vad har du för erfarenhet av solceller???
Hej pacman42pacman42 skrev:
Vårt elkraftberoende samhälle behöver en fungerande elkraftförsörjning till rimligt låga priser.
Just nu går utvecklingen i en oroväckande riktning där vi kan sakna tillräcklig tillgång på effekt när vi har mörkt och kallt i Sverige.
Att det kan bli mörkt och kallt, det visste vi när vi började bygga upp den svenska elkraftförsörjningen för drygt 100 år sedan, någonstans på vägen har vi sedan ändrat kursen och tappat förståelsen av allvaret.
Om inte vi vänder på trenden snart, då får vi ett ”hårt uppvaknande”.
Vi kan lura varandra med att all elenergiproduktion oberoende av tidpunkt är bra elproduktion, men vi kan inte lura de fysikaliska realiteterna att vi även behöver en säker elkraftförsörjning då det är mörkt och kallt i Sverige.
Redigerat:
rkkM Martin Lundmark skrev:Hej pacman42
Vårt elkraftberoende samhälle behöver en fungerande elkraftförsörjning till rimligt låga priser.
Just nu går utvecklingen i en oroväckande riktning där vi kan sakna tillräcklig tillgång på effekt när vi har mörkt och kallt i Sverige.
Det visste vi när vi började bygga upp den svenska elkraftförsörjningen för drygt 100 år sedan, någonstans på vägen har vi sedan ändrat kursen och tappat förståelsen av allvaret.
Om inte vi vänder på trenden snart, då får vi ett ”hårt uppvaknande”.
Vi kan lura varandra med att all elenergiproduktion oberoende av tidpunkt är bra elproduktion, men vi kan inte lura de fysikaliska realiteterna att vi även behöver en säker elkraftförsörjning då det är mörkt och kallt i Sverige.
Kan du ge något exempel på att det inträffat i Sverige eller något annat utvecklat land?
Till M Lundmark
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 749 inlägg
Nej, du har inga produktionssiffror, det var ju förhållandet mellan köpt och såld el som var intressant.K Klacken skrev:
Och varför skall jag säga mer om vad jag har för erfarenhet av solceller?? Det är ju inte jag som har sagt något om dem??
Hej, KlackenK Klacken skrev:
Titanic ansågs osänkbart och försågs därför inte med tillräckligt många livbåtar.
Före och efter katastrofen såg man helt olika på om skeppet kunde sjunka
Jag tror detsamma idag gäller synen på om den svenska kraftförsörjningen kan kollapsa
Frågar du Svenska Kraftnät som har ansvaret, så hyser de en ökande oro för utvecklingen.
kWp 11125lars_stefan_axelsson skrev:
Frågan var: Kan du ge ett exempel?M Martin Lundmark skrev:Hej, Klacken
Titanic ansågs osänkbart och försågs därför inte med tillräckligt många livbåtar.
Före och efter katastrofen såg man helt olika på om skeppet kunde sjunka
Jag tror detsamma idag gäller synen på om den svenska kraftförsörjningen kan kolapsa
Frågar du Svenska Kraftnät som har ansvaret, så hyser de en ökande oro för utvecklingen.
Du t.ex. fick veta att det skett i Texas
https://www.svebio.se/press/blogginlagg/lardomar-fran-texas-energikollaps/
För mig, för Svenska kraftnät och ett antal till behöver det inte först ske, för att kunna bedömma att det kan ske, och att risken och konsekvensen har ökat
Redigerat:
Naturligtvis kan det inträffa tsunami världskrig mm mm. Förstår att det är din uppgift att skrika"vargen kommer". Som lobbyist för SVK vore det väl tjänstefel att säga ngt annat...M Martin Lundmark skrev:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 749 inlägg
Varför påstår du att jag är lobbyist?
Är budskapet obekvämt?
Du behöver ju inte bry dig om det jag skriver. Det är frivilligt