K Klacken skrev:
Ja, jag borde naturligtvis förstått att du har expertkunskaper eftersom du har en panel på din båt. Jag har också en panel på min båt som håller batteribanken laddad när jag inte har tillgång till landström. Överför du din "ekonomiska katastrof på båten" till en anläggning på ditt hus?
Jag förstår överhuvudtaget inte vad du är ute efter (eller håller på med för den delen).

Du hävdar att du säljer en oerhört stor mängd el i förhållande till din förbrukning.

Och när vi frågar hur detta går till, och hur siffrorna ser ut, eftersom de är minst sagt intressanta, så kommer du bara med förklenande och snipiga kommentarer?!

Om du inte vill berätta, varför öppnade du käften från början??

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K
G OMathson skrev:
Jag äger och har ägt rätt många olika produkter, det finns väldigt väldigt många fler produkter jag inte ägt och aldrig kommer att äga. Vissa produkter har jag aktivt valt eller valt bort av olika skäl, tex av ekonomiska, känslomässiga eller andra skäl. Enligt mej behöver man inte "äga" en produkt för att kunna räkna på om den är ekonomiskt bra eller dålig. Har du solceller av känslomässiga skäl?
Nu är matematik lite mer komplicerat än multiplikationstabellen, tex olika samband.
Återigen förklarar din beräkning och gärna utan retoriska frågor då de inte för resonemanget vidare.
Din egen erfarenhet av solceller är???

K
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag förstår överhuvudtaget inte vad du är ute efter (eller håller på med för den delen).

Du hävdar att du säljer en oerhört stor mängd el i förhållande till din förbrukning.

Och när vi frågar hur detta går till, och hur siffrorna ser ut, eftersom de är minst sagt intressanta, så kommer du bara med förklenande och snipiga kommentarer?!

Om du inte vill berätta, varför öppnade du käften från början??
Vad vill du veta ???
Inköpt el 2018-2021 9800kWh/snitt
Inköpt el 2024-06 R12 3690kW
Nu svarade jag på din fråga, då vore det väl lämpligt att du svarade på på min: Vad har du för erfarenhet av solceller???

pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Läs och begrunda.
Hej pacman42

Vårt elkraftberoende samhälle behöver en fungerande elkraftförsörjning till rimligt låga priser.

Just nu går utvecklingen i en oroväckande riktning där vi kan sakna tillräcklig tillgång på effekt när vi har mörkt och kallt i Sverige.

Att det kan bli mörkt och kallt, det visste vi när vi började bygga upp den svenska elkraftförsörjningen för drygt 100 år sedan, någonstans på vägen har vi sedan ändrat kursen och tappat förståelsen av allvaret.

Om inte vi vänder på trenden snart, då får vi ett ”hårt uppvaknande”.

Vi kan lura varandra med att all elenergiproduktion oberoende av tidpunkt är bra elproduktion, men vi kan inte lura de fysikaliska realiteterna att vi även behöver en säker elkraftförsörjning då det är mörkt och kallt i Sverige.

Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
K
M Martin Lundmark skrev:
Hej pacman42

Vårt elkraftberoende samhälle behöver en fungerande elkraftförsörjning till rimligt låga priser.

Just nu går utvecklingen i en oroväckande riktning där vi kan sakna tillräcklig tillgång på effekt när vi har mörkt och kallt i Sverige.

Det visste vi när vi började bygga upp den svenska elkraftförsörjningen för drygt 100 år sedan, någonstans på vägen har vi sedan ändrat kursen och tappat förståelsen av allvaret.

Om inte vi vänder på trenden snart, då får vi ett ”hårt uppvaknande”.

Vi kan lura varandra med att all elenergiproduktion oberoende av tidpunkt är bra elproduktion, men vi kan inte lura de fysikaliska realiteterna att vi även behöver en säker elkraftförsörjning då det är mörkt och kallt i Sverige.
rkk
Kan du ge något exempel på att det inträffat i Sverige eller något annat utvecklat land?
Till M Lundmark

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
K Klacken skrev:
rkk
Kan du ge något exempel på att det inträffat i Sverige eller något annat utvecklat land?
Till M Lundmark
Texas för några år sedan. Inte riktigt samma sak, men samma princip.

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Vad vill du veta ???
Inköpt el 2018-2021 9800kWh/snitt
Inköpt el 2024-06 R12 3690kW
Nu svarade jag på din fråga, då vore det väl lämpligt att du svarade på på min: Vad har du för erfarenhet av solceller???
Nej, du har inga produktionssiffror, det var ju förhållandet mellan köpt och såld el som var intressant.

Och varför skall jag säga mer om vad jag har för erfarenhet av solceller?? Det är ju inte jag som har sagt något om dem??

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
rkk
Till M Lundmark
Hej, Klacken
Titanic ansågs osänkbart och försågs därför inte med tillräckligt många livbåtar.

Före och efter katastrofen såg man helt olika på om skeppet kunde sjunka

Jag tror detsamma idag gäller synen på om den svenska kraftförsörjningen kan kollapsa

Frågar du Svenska Kraftnät som har ansvaret, så hyser de en ökande oro för utvecklingen.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
K
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, du har inga produktionssiffror, det var ju förhållandet mellan köpt och såld el som var intressant.

Och varför skall jag säga mer om vad jag har för erfarenhet av solceller?? Det är ju inte jag som har sagt något om dem??
kWp 11125
M Martin Lundmark skrev:
Hej, Klacken
Titanic ansågs osänkbart och försågs därför inte med tillräckligt många livbåtar.

Före och efter katastrofen såg man helt olika på om skeppet kunde sjunka

Jag tror detsamma idag gäller synen på om den svenska kraftförsörjningen kan kolapsa

Frågar du Svenska Kraftnät som har ansvaret, så hyser de en ökande oro för utvecklingen.
Frågan var: Kan du ge ett exempel?

Redigerat:
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Den frågan har redan besvarats.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K
M Martin Lundmark skrev:
Hej, Klacken

Du t.ex. fick veta att det skett i Texas

För mig och för Svenska kraftnät behöver det inte först ske, för att bedömma att det kan ske.
Naturligtvis kan det inträffa tsunami världskrig mm mm. Förstår att det är din uppgift att skrika"vargen kommer". Som lobbyist för SVK vore det väl tjänstefel att säga ngt annat...

K Klacken skrev:
kWp 11125
Så med en anläggning med drygt 11kW maxeffekt så säljer du tio gånget drygt 8kWh på året, förstår jag dig rätt då?

Hur ser dina siffror ut per månad ungefär? (I kWh då.)

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
K Klacken skrev:
Naturligtvis kan det inträffa tsunami världskrig mm mm. Förstår att det är din uppgift att skrika"vargen kommer". Som lobbyist för SVK vore det väl tjänstefel att säga ngt annat..
Hej, Klacken
Varför påstår du att jag är lobbyist?
Är budskapet obekvämt?
Du behöver ju inte bry dig om det jag skriver. Det är frivilligt

• Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.