lilytwig lilytwig skrev:
Jag har läst grundläggande ellära, så den delen har jag inga som helst problem att förstå.
Det jag inte förstår är hur och varför elnätet skulle kollapsa pga några solceller. Automatiska system stänger av innan det blir kollaps.
Dessutom finns det en mängd tekniker som övervakar nätet. De har förhoppningsvis också studerat ellära, så de vet vad de behöver göra för att en kolaps ska undvikas.
lilytwig

Du skriver ”Jag har läst grundläggande ellära, så den delen har jag inga som helst problem att förstå.”

Men om solcellsinvertern stänger av vid hög spänning (254 V) lokalt vid elanslutningen till ditt hus, då handlar det ju enbart om spänningen i den punkten, och från just din solcellsanläggning eller hur?

Elnätet kan fortfarande ha för hög inmatning av effekt gentemot uttaget av effekt, redan innan spänningen når 254 V och du fortsätter ändå mata in.

Det är ju inte alls säkert att spänningen lokalt hos just dig, är för hög, när effektbalansen i hela elsystemet är dåligt.

Den lokala spänningen talar inte om för din solcellsanläggning att den totala inmatningen av effekt är för stor. Däremot mäts den lokala spänningen som matas ut från solcellsanläggningen och den kopplas bort om (fas)spänningen överskrider normens (400/1,73) V + 10 %

Du skriver ”Automatiska system stänger av innan det blir kollaps.”

Genom att vi inte lyssnar på prissignalerna som säger att elpriset närmar sig noll eller blir minus så ”rundar” vi delar av det system som skall undvika att vi går mot en kollaps.

De automatiska system som stänger av delar av elsystemet stod det om i artikeln; ”Halva Belgien riskerar bortkoppling av solpaneler –samma sak väntar i Sverige” https://www.tn.se/naringsliv/37560/...ing-av-solpaneler-samma-sak-vantar-i-sverige/

”– Man utvecklade ett mycket effektivt kommunikationssystem för de roterande nedsläckningarna som man tvingades till och man använde det också när deras marknad kollapsade 2001.”

Det är inget trevligt om vi t.ex. måste tillgripa ”roterande nedsläckningar”.

Den "mängd tekniker som övervakar nätet" vill välldigt ogärna vara med om detta då det kan innebära stor negativ påverkan.

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är det ju dock fortfarande sommar/vinter-kvittningen i Nederländerna/Tyskland som är prisdrivande.
Det tror jag inte på, vi har överföringsbegräsningar dit, det händer saker mer lokalt också, Sverige producerar egen el också när det är sol i europa.

D
M Martin Lundmark skrev:
Hej djac

Var har jag ” framfört kostnadsökningen som ett hot mot vårt välstånd”?

När jag skriver att ”Den stora hotbilden är att elsystemet kan ”kollapsa” till slut, om vi inte kan hantera en obalans mellan tillförd och uttagen effekt i elsystemet.” så verkar ingen begripa.

Man verkar mest vara intresserade av budskap om kronor och ören och sig själv.

Hur vi skall få hela vårt elkraftberoende samhälle att fungera framöver, det verkar ointressant.

Men vi kan inte runda fysikens lagar, utan måste förhålla oss till dem om vår elkraftförsörjning skall fungera framöver.

Hela vårt samhälle är helt beroende av en fungerande elkraftförsörjning.

Det är upp till dig om du vill lyssna eller inte.
Japp, visst är det så, allt kan kollapsa, det är en risk vi har levt med sedan stenåldern men det finns länder med långt mer påfrestade elsystem än Sverige som legat långt över den scenarios som det skräms med här. Det fina är att nätföretagen visar att de är medvetna om förändringar och kan bygga näten ännu bättre än i de länder, allt gott.

Vi har idag många andra samhällssystem som är närmare upplösning och som om det händer inte låter sig byggas upp så lätt, detta är klassiska strategier, man pekar åt ett håll och folk tittar och oroar sig, det ger en fria händer på andra håll.

Gällande ditt påhopp om ekonomin, så tröttnar jag lite på det, du har tagit upp kostnaderna för balansering, inte jag, jag förstod instinktivt att det var ett skenmål, för att hjälpa dig kan jag nämna att senaste gången var här https://www.byggahus.se/forum/threa...at-aen-om-man-aer-lanefri.486873/post-5784499

D
Flash_007 Flash_007 skrev:
Okej, jag ska förklara 1 gång till. Timpriset påverkar förbrukningen, det är ju hela grejen. Men vad händer när man tar bort 60-öringen?
Då blir prisskillnaden för stor mellan köpt och såld el, och det betyder att jag ska försöka använda all min egen el, oavsett vad pris ligger på.

Låter det bra? Tänk efter lite längre. Det första jag gör är att inte längre ha timpris, men gå över till rörligt månadspris. Sedan ska jag sätta på bilen på vardagar, när jag kommer hem från jobbet varje em/kväll, även om jag bara laddar 1kwh och köper resten från nätet, är det nu billigare än att ladda på nattetid. Grattis, ni har skapat ett ännu större problem.
Jag ska rätta dig lite, timpriserna påverkar en del av förbrukningen, en del har inte timpris, många förbrukare går oavsett, ytterligare en grupp bryr sig inte, osv men visst lite gör det.

Däremot köper jag inte att det blir stor förbrukningsskillnad om priset före skatter och avgifter är -5 öre eller +5 öre som lägst (det blir försumbart efter dessa), jag skulle nog våga säga att det blir ingen skillnad alls. Så att leverantörerna prisar sig negativt härrör från andra avtal, utanför elbörserna. Då återstår det för de som styr att fundera på om vi ska ha mer, mindre eller oförändrad påverkan av dessa avtal.

D djac skrev:
Japp, visst är det så, allt kan kollapsa, det är en risk vi har levt med sedan stenåldern men det finns länder med långt mer påfrestade elsystem än Sverige som legat långt över den scenarios som det skräms med här. Det fina är att nätföretagen visar att de är medvetna om förändringar och kan bygga näten ännu bättre än i de länder, allt gott.

Vi har idag många andra samhällssystem som är närmare upplösning och som om det händer inte låter sig byggas upp så lätt, detta är klassiska strategier, man pekar åt ett håll och folk tittar och oroar sig, det ger en fria händer på andra håll.

Gällande ditt påhopp om ekonomin, så tröttnar jag lite på det, du har tagit upp kostnaderna för balansering, inte jag, jag förstod instinktivt att det var ett skenmål, för att hjälpa dig kan jag nämna att senaste gången var här [länk]
Hej djac

Ingen tvingar dig att läsa vad jag skriver, vad jag länkar till eller svara på mina inlägg.

Passar det inte ditt ”tyckande” och arrogans vad en kollaps kan innebära för vårt samhälle så kan du avstå. Valet är ditt

Jag försöker beskriva den fysikaliska verkligheten och omsätta detta till vilka ekonomiska konsekvenser som uppstår utifrån att vi inte kan bestämma över den fysikaliska verkligheten.

D djac skrev:
Jag ska rätta dig lite, timpriserna påverkar en del av förbrukningen, en del har inte timpris, många förbrukare går oavsett, ytterligare en grupp bryr sig inte, osv men visst lite gör det.

Däremot köper jag inte att det blir stor förbrukningsskillnad om priset före skatter och avgifter är -5 öre eller +5 öre som lägst (det blir försumbart efter dessa), jag skulle nog våga säga att det blir ingen skillnad alls. Så att leverantörerna prisar sig negativt härrör från andra avtal, utanför elbörserna. Då återstår det för de som styr att fundera på om vi ska ha mer, mindre eller oförändrad påverkan av dessa avtal.
Skillnaden nu är inte så högt och det är bra med en skillnad, så att man uppmuntrar egen användning när priserna inte skiljer sig mycket. Men om man tar bort 60 öringen (utan att införa en annan mekanism), då blir skillnaden mellan 1 köpt och 1 såld kwh helt plötsligt riktigt stort, ungefär 83,5 öre per kwh, om priset ligger på 0, för de kostnader som du betalar per kwh är redan 53,5 öre i energiskatt och ungefär 30 öre i rörligt elnätsavgift per kwh. Så skillnaden är då istället för 23,5 öre helt plötsligt 83,5 öre skillnad. Och då har jag inte ens räknat med extra kostnader per kwh till elhandelsföretag och moms (på elpriset) om priset ligger ovan 0.

Redigerat:
pacman42 pacman42 skrev:
Som tidigare har uttryckts många gånger. Problemet för Tyskland är att det snart inte finns så mycket mer fossil energi att fasa ut iom att utfasningen görs med väderberoende energislag. Vad skall de ersätta gasen med då?
Jag föreslår kollektiv bön att det skall blåsa och solen skall skina.

Sedan får de väl lära, sig frysa eller kanske till och med isolera sina hus. Trampkvarnar är undervärderade.

D djac skrev:
Det tror jag inte på, vi har överföringsbegräsningar dit, det händer saker mer lokalt också, Sverige producerar egen el också när det är sol i europa.
Det visar bara att du inte förstår hur prissättningen fungerar. Så länge som flaskhalsen inte är mättad driver den end priserna. Priserna i Tyskland och Nederländerna var ännu lägre, kraftigt mycket lägre.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
D
Skillnaden nu är inte så högt och det är bra med en skillnad, så att man uppmuntrar egen användning när priserna inte skiljer sig mycket. Men om man tar bort 60 öringen (utan att införa en annan mekanism), då blir skillnaden mellan 1 köpt och 1 såld kwh helt plötsligt riktigt stort, ungefär 83,5 öre per kwh, om priset ligger på 0, för de kostnader som du betalar per kwh är redan 53,5 öre i energiskatt och ungefär 30 öre i rörligt elnätsavgift per kwh, så utan moms är det då istället för 23,5 öre helt plötsligt 83,5 öre skillnad. Och då har jag inte ens räknat med extra kostnader per kwh till elhandelsföretag och moms om priset ligger ovan 0.
Du överskattar 60-öringens betydelse, jag tror inte många bryr sig.

D
pacman42 pacman42 skrev:
Det visar bara att du inte förstår hur prissättningen fungerar. Så länge som flaskhalsen inte är mättad driver den end priserna. Priserna i Tyskland och Nederländerna var ännu lägre, kraftigt mycket lägre.
Det tror jag inte men ditt påstående visar att du inte gör det, priserna i det europeiska elsystemet skiljer sig åt väldigt mycket, varför det skulle gå en elström (pun intended) med Nederländska priser just upp till, passera Tyskland utan att påverka, Stockholm får du förklara.

Ja man får köpa mot timpris, rörligt månadspris eller fast pris, som vanligt. Dock får man bara sälja mot timpris.

Om man läser det där artikel där man pratar om oro att elnätet kan kollapsa, då talas det ju just mycket om, den branta uppgången på em/kvällarna som är problemet när alla kommer hem och lagar mat och sätter på sina apparater. En elbil använder mycket, mycket mer el än en matlagning och en tvätt och diskmaskin sammanlagd. Och eftersom det blir fler och fler elbilar i framtiden behöver man ju se till att de laddas så mycket som möjligt på nattetid.

Ibland får jag en känsla av att det är någon sorts svartsjuka och så kallad orättvisshet och inte oro över elnätet i sig. För om man verkligen är oroligt över instabilitet i elnätet, då borde man istället föreslå t.ex. timpris för alla, som verkligen kommer att göra någon skillnad.

Och om man tycker att det är orättvis, då kan man ju också ta bort rot/rut avdrag som är mycket mer orättvist och handlar om mycket mer pengar än 60 öringen. Inte att jag vill det, jag får ju mycket mer tillbaka i rot-avdrag än från 60 öringen, men rättvist är det ju inte och det kostar mycket mer!
Men än en gång, det är större påverkan av timpriserna från de som inte har solpaneler, det är mycket lättare att styra laddningen av sin elbil. Du och de andra med solpaneler kommer inte att med era elbilar påverka närmelsevis så mycket som de utan elbilar gör.

Om de som har solpaneler istället skaffade batterier så skulle det naturligtvis vara det bästa för elsystemet.

D djac skrev:
Du överskattar 60-öringens betydelse, jag tror inte många bryr sig.
Det tror jag de gör, kanske inte alla, men de flesta. Speciellt de som just nu laddar på nattetid mot timpris. De har ju redan gjort det för att spara pengar.

Det blir en väldigt stor skillnad och det är ju riktigt enkelt att göra om från rörligt månad till timpris och bara blåsa på sin bil på em/kvällen när man kommer hem från jobbet.

D
Det tror jag de gör, kanske inte alla, men de flesta. Speciellt de som just nu laddar på nattetid mot timpris. De har ju redan gjort det för att spara pengar.

Det blir en väldigt stor skillnad och det är ju riktigt enkelt att göra om från rörligt månad till timpris och bara blåsa på sin bil på em/kvällen när man kommer hem från jobbet.
De flesta är på jobbet på dagen, kommer hem när priset är högt, laddar då automatiskt på natten för att ge sig iväg på morgonen, de laddar för att de är hemma..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
lilytwig

Du skriver ”Jag har läst grundläggande ellära, så den delen har jag inga som helst problem att förstå.”

Men om solcellsinvertern stänger av vid hög spänning (254 V) lokalt vid elanslutningen till ditt hus, då handlar det ju enbart om spänningen i den punkten, och från just din solcellsanläggning eller hur?

Elnätet kan fortfarande ha för hög inmatning av effekt gentemot uttaget av effekt, redan innan spänningen når 254 V och du fortsätter ändå mata in.

Det är ju inte alls säkert att spänningen lokalt hos just dig, är för hög, när effektbalansen i hela elsystemet är dåligt.

Den lokala spänningen talar inte om för din solcellsanläggning att den totala inmatningen av effekt är för stor. Däremot mäts den lokala spänningen som matas ut från solcellsanläggningen och den kopplas bort om (fas)spänningen överskrider normens (400/1,73) V + 10 %

Du skriver ”Automatiska system stänger av innan det blir kollaps.”

Genom att vi inte lyssnar på prissignalerna som säger att elpriset närmar sig noll eller blir minus så ”rundar” vi delar av det system som skall undvika att vi går mot en kollaps.

De automatiska system som stänger av delar av elsystemet stod det om i artikeln; ”Halva Belgien riskerar bortkoppling av solpaneler –samma sak väntar i Sverige” [länk]

”– Man utvecklade ett mycket effektivt kommunikationssystem för de roterande nedsläckningarna som man tvingades till och man använde det också när deras marknad kollapsade 2001.”

Det är inget trevligt om vi t.ex. måste tillgripa ”roterande nedsläckningar”.

Den "mängd tekniker som övervakar nätet" vill välldigt ogärna vara med om detta då det kan innebära stor negativ påverkan.
Den bortkoppling det handlar om i artikeln du refererar till är just den som växelriktarna gör per automatik. Systemet för roterande bortkoppling som beskrivs var i Kalifornien. Det som sker i USA har inte relevans för Europa. De är olika system och regleringar.
Det spelar visst roll om min anläggning slår av vid 254V. Alla andra anläggningar gör samma sak, men vid olika tidpunkter, så det blir en "mjuk" nerstängning.
Jag ser inte att det är mitt ansvar att reglera den totala inmatningen. Om min anläggning slår från om spänningen går över 254V så har jag gjort mitt.
Sen så vill man ju inte sälja till minuspris. Så 60-öringen som den är utformad ger inget incitament att dra ner innan priset blir mindre än -60. Å andra sidan så är ett minuspris på några ören inget som indikerar katastrof. Men när det blir -0.1€ så lovar jag att stänga av.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Det tror jag inte men ditt påstående visar att du inte gör det, priserna i det europeiska elsystemet skiljer sig åt väldigt mycket, varför det skulle gå en elström (pun intended) med Nederländska priser just upp till, passera Tyskland utan att påverka, Stockholm får du förklara.
Priserna påverkas hela vägen. Men priserna mattas av för varje flaskhals de passerar.

Det du missar är att de som levererar el från SE1 till SE3 också är med på budgivningen av elpriserna. Detta gör att om de skall få leverera el till SE3 så måste de matcha det pris som elen från Nederländerna/Tyskland budas till, annars får de vaska den el som inte kan lagras (exempelvis vind och delar av vårfloden). Det gör att om elpriset i Nederländerna ligger på -.5 €/kWh så kommer en del av detta pris att tappas av längs vägen.

Tittar vi på elpriserna just nu så ligger Tyskland högre än både Nederländerna och Sverige, Nederländerna får ett högre elpris pga Tyskland som i sin tur får ett högre elpris pga de höga elpriserna i Polen som är kopplat till Baltikum och sedan till Finland. Det tycks som att elpriset i Finland är det som håller uppe priserna i hela NordPool just nu. Allt baserat på energiflödena.

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.