Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Jag investerade i solvärme när jag byggde huset 2016, kostade 27 000 för 10 m2. Verkningsgraden på solvärme på mellan 60-80% och jag klarar uppvärmning och allt tappvarmvatten från April till Oktober. Under Maj- September värmer jag också poolen på överskottet som tanken på 1000 liter inte kan ta emot. Återbetalningstid på mindre än 5 år.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
nikasp
P Pickadollen skrev:
Har marknaden för solceller börjat gå ner? Har sett flera "erbjudanden" nyligen från de stora aktörerna. Dessutom är leveranstiden nu bara 8-10 veckor med den jag pratat med.

Jag fick nyligen ett pris på 24 paneler (ca 10 kWp) på ca 13,2 kr/kW - vilket är lägre mot senaste tiden då det legat på 15,5-16 kr/kW i Göteborgsområdet.
Jag tror att man börjar komma ikapp sin backlog och de stora utbildar ju montörer så mycket de kan. https://sverigesradio.se/artikel/boom-for-solceller-foretag-tvingas-starta-egen-utbildning--2

V
i beställde i slutet av september 2022 och fick installation ca februari-april men det blev plötsligt v52-v3. Jag fick faktiskt skjuta fram två gånger för min egen skull, behövde renovera tvättstuga.

Mossen stefan Mossen stefan skrev:
Jag investerade i solvärme när jag byggde huset 2016, kostade 27 000 för 10 m2. Verkningsgraden på solvärme på mellan 60-80% och jag klarar uppvärmning och allt tappvarmvatten från April till Oktober. Under Maj- September värmer jag också poolen på överskottet som tanken på 1000 liter inte kan ta emot. Återbetalningstid på mindre än 5 år.
Jo, förr är förr, Nu är Nu

G OMathson skrev:
Men va bra, då finns ju lösningen i Sverige! Vi lägger ner kvarvarande 6 reaktorer, alla villor/radhus/osv, lantbruk och brf fixar fram några hundra tusen var och intallerar solceller, alla fick "gratis el" året runt. De enda negativa va lite ränta och avskrivning i några år. Problem solved:crysmile:
Förutsätter att din kommentar var menat som ett skämt.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
G
T Tomasmexitegel skrev:
Förutsätter att din kommentar var menat som ett skämt.
Javisst men vissa verkar ju tro på den lösningen.

• Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
nikasp
pacman42 pacman42 skrev:
Gratis är det inte. Du har ju fortfarande kapitalkostnaden för investeringen, oavsett hur du har finansierat detta. Det må vara utebliven ränta, uteblivna aktievinster eller ränta om du har upplånat beloppet. I prkatiken så blir det ju alltid villaräntan man skall jämföra med för de som har villalån då det enklaste och mest rättvisa alternativet är att jämföra med en extra avbetalning på huset.
Jag kan ju välja vad jag vill göra men solen är ju gratis och nu har jag gjort investeringen och tittar framåt på andra saker. Det där att det skulle ju gå så mycket bättre på börsen kan ju innebära en stor risk att man istället går back.

Den här anläggningen kommer ju att ticka in pengar så sakteliga oavsett aktiemarknaden och med batteri kan man parera dyr-el-timmar, även vintertid. Idag har jag kört på el från batteri på morgonen och batteriet är fullt och redo för när solen går ner.
Linjediagram visar fluktuationer under en dag, med en topp på kvällen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
ettan47 och 2 till
  • Laddar…
nikasp
T Tomasmexitegel skrev:
Du är rolig du.
Jag är 100% säker på att J var ironisk och menade tvärtom.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Jag håller med. Jag hade pengar över på kontot och värderade att de sitter bättre på taket och ger utdelning varje månad än den lilla ränta de gav på kontot. Det är också värt en hel del i ”livskvalitet” att inte stressa över elförbrukning hemma. Batteriet känns dock som ett måste då det bästa med egenproduktion är att slippa eons avgifter och skatter på köpt el. Försäljning ger inte mycket för mig.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Hej,
Jag tänkte såhär
Hade pengarna och valde att investera 185000 i fastigheten. Gillar tekniken och möjligheten att tillverka egen el. Vet inte om det påverkar värdet, beror ju på när den ev säljs, så det argumentet bortsåg jag ifrån. En ren kalkyl där jag jämför kostnaden med eller utan cellerna ger hittills en besparing lite drygt 1000 kr i månaden.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Det gjorde jag dock inte, läs mitt inlägg igen.
Ja resten är spekulation.

T Tomasmexitegel skrev:
Hur kan du då förklara detta fenomen 0kr i elräkningar ständigt?, samt 7000kr kvar sen förra sommarens produktion?
Det finns flera förklararingar. Exeptionella priser är ju kraftigt bidragande. Likaså att du kanske har låg förbrukning på vintern. Men oavsett ska det ställas i relation till vad det kostar att uppnå. Det säger inte din bild.

Vad jag har hört från kompisar som har solceller så säljs elöverskotten den timme den uppstår. Ergo du säljer den på sommaren och köper från marknaden på vintern (förenklat). Förr kunde man ju tillgodo räkna sig energimängden och det är mer lönsamt.

nikasp
Vi bor troligen inte kvar om 5-10 år. Jag är rätt säker på att det vi betalat höjer värdet motsvarade men inget som vi står och faller med. Ca 7-8 miljonersklassen i Stockholm.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Det finns flera förklararingar. Exeptionella priser är ju kraftigt bidragande. Likaså att du kanske har låg förbrukning på vintern. Men oavsett ska det ställas i relation till vad det kostar att uppnå. Det säger inte din bild.

Vad jag har hört från kompisar som har solceller så säljs elöverskotten den timme den uppstår. Ergo du säljer den på sommaren och köper från marknaden på vintern (förenklat). Förr kunde man ju tillgodo räkna sig energimängden och det är mer lönsamt.
Naturligtvis är det så, och summerat historiskt är det uppenbart att det är en bra affär. Hur framtiden blir vet ingen, men man kan ju utan att skämmas tänka sig att energibehovet går upp,,och då naturligtvis elpriset med.

Skåne2020 Skåne2020 skrev:
Jo, förr är förr, Nu är Nu
Lika bra investering idag som då.

• Gilla
Tomasmexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.