F
M Martin Lundmark skrev:
Hej fsn

Du skriver ”Jag behöver ingen källa.” och ”Dina övriga källor orkar jag ärligt talat inte ens läsa, ännu mindre bry mig om.”

Jag upprepar dina egna ord; ”För att du utrycker dig så präktigt och felaktigt med en självklarhet på tolkningsföreträde.”

Jag avser att avsluta vår dialog här.
Det låter som en bra idé. Vänligen notera att det jag i första hand vände mig emot har du inte presenterat nån som helst källa på. Notera även att jag kompletterade mitt svar parallellt med din senaste post.

Vi har haft negativa elpriser en stor del av föregående dygn (lördag 13 april), det kommer att vara likartat idag söndag 14 april. Vänligen förklara på vilket sätt solcellsproduktion, den lilla som finns så här års, har med detta negativa elpris att göra.

• Gilla
Klacken
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Antagligen pga någon form av lyxkonsumtion ac, pool, kör mycket elbil eller liknande och i södra Sverige. Jag har inga problem med det alls men det tillhör inte vanligheten och ska inte ha några skattesubventioner.
Jag förstår faktiskt inte vad min högre elförbrukning sommartid har med subventioner att göra?

H Harald Blåtumme skrev:
Vi har haft negativa elpriser en stor del av föregående dygn (lördag 13 april), det kommer att vara likartat idag söndag 14 april. Vänligen förklara på vilket sätt solcellsproduktion, den lilla som finns så här års, har med detta negativa elpris att göra.
Den är väl inte liten såhär års? Vi är i april. Det är nu solen skiner. Midsommar är om bara två månader så snart vänder det och vi går mot höst.

Jag ser att Sverige nu producerar 18 GW, använder 12 GW och exporterar 6 GW. Avrundade siffror, men det är lite fascinerande att det produceras 50% mer än vad som förbrukas. Till och med elområde 4 har överskott.

Redigerat:
G
A Akerfeldt skrev:
Jag förstår faktiskt inte vad min högre elförbrukning sommartid har med subventioner att göra?
Tråden handlar om solceller och till exempel subventioner däri kring. Ingen aning om du har solceller och det är helt upp till dig att med egna pengar bekosta det, utan ROT, utan 60öringen, batteri subvention, osv, eller inte men då solceller inte ger någon energi när den för de flesta behövs som mest och det är på vintern, ok inte för just dej och några få till med lyx förbrukningen, så ska inte solceller subventioneras, lyxförbrukning kan man bekosta med egna pengar.
Det förbrukas ca dubbelt så mycket el ett vinterdygn än ett sommardygn.

G OMathson skrev:
Tråden handlar om solceller och till exempel subventioner däri kring. Ingen aning om du har solceller och det är helt upp till dig att med egna pengar bekosta det, utan ROT, utan 60öringen, batteri subvention, osv, eller inte men då solceller inte ger någon energi när den för de flesta behövs som mest och det är på vintern, ok inte för just dej och några få till med lyx förbrukningen, så ska inte solceller subventioneras, lyxförbrukning kan man bekosta med egna pengar.
Det förbrukas ca dubbelt så mycket el ett vinterdygn än ett sommardygn.
Does not compute.

G
H HenrikHuslöse skrev:
Does not compute.
Vänligen förklara.

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
F
H HenrikHuslöse skrev:
Den är väl inte liten såhär års? Vi är i april. Det är nu solen skiner. Midsommar är om bara två månader så snart vänder det och vi går mot höst.

Jag ser att Sverige nu producerar 18 GW, använder 12 GW och exporterar 6 GW. Avrundade siffror, men det är lite fascinerande att det produceras 50% mer än vad som förbrukas. Till och med elområde 4 har överskott.
Har du noterat att det blåser som helvete? Tror du det är solkraften eller vindkraften (i Danmark) som ger minuspriser (och som idag ger rätt bra FCR-D pengar till de med batteri för stödtjänster)?

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
K
Ja,och 0-pris ikväll 21:00-24:00. Förbannade solceller

• Gilla
  • Haha
djac och 3 till
  • Laddar…
G
F fsn skrev:
Har du noterat att det blåser som helvete? Tror du det är solkraften eller vindkraften (i Danmark) som ger minuspriser (och som idag ger rätt bra FCR-D pengar till de med batteri för stödtjänster)?
Ja, söndag och kring 9000MW vindel i Se och Dk tillsammans ger låga priser...
Norge importerar, sparar vattnet till dyrare tider.

Och vid de kraftiga minuspriserna igår så såg det ut så här i Tyskland.

Skärmdump av Electricity Maps som visar andelen solenergi i Tysklands elproduktion den 14 april 2024.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Edit: Och i Nederländerna:
Skärmdump från Electricity Maps visar solenergins andel av elproduktionen i Nederländerna.
Skapa konto

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Jag kan slänga in (västra) Danmark också, detta var alltså innan det började blåsa där...

Diagram över timvisa elursprung och nettoutbyte i Västra Danmark innan blåst, med data om solel och CO2-utsläpp.
Skapa konto

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Just nu importerar SE4 billig el från kontinenten och det som blir över skickas till SE3. Det är där problemet ligger, inte på svenska villatak. Man kan även se att Forsmark dragit ner produktionen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
G
Logad Logad skrev:
Just nu importerar SE4 billig el från kontinenten och det som blir över skickas till SE3. Det är där problemet ligger, inte på svenska villatak. Man kan även se att Forsmark dragit ner produktionen.
Visst, så kan man se det men blir det bättre med mer subventionerade solceller på svenska villatak?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
djac och 5 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Visst, så kan man se det men blir det bättre med mer subventionerade solceller på svenska villatak?
Vi kan inte räkna med att få köpa snorbillig el från kontinenten i framtiden. Därför ser jag inga problem med solceller på villatak i söder oavsett subventioner. Överskott kan skickas norrut.

I Holland uppmuntras man att sälja så mycket solel det går då deras regler säger att man får kvitta såld kWh mot köpt rakt av oavsett pris. Det har blivit ett problem i sig.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.