458 542 läst ·
5 879 svar
459k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 710 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 710 inlägg
Det låter som en bra idé. Vänligen notera att det jag i första hand vände mig emot har du inte presenterat nån som helst källa på. Notera även att jag kompletterade mitt svar parallellt med din senaste post.M Martin Lundmark skrev:
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Vi har haft negativa elpriser en stor del av föregående dygn (lördag 13 april), det kommer att vara likartat idag söndag 14 april. Vänligen förklara på vilket sätt solcellsproduktion, den lilla som finns så här års, har med detta negativa elpris att göra.
Jag förstår faktiskt inte vad min högre elförbrukning sommartid har med subventioner att göra?G OMathson skrev:
Medlem
· Uppland
· 2 543 inlägg
Den är väl inte liten såhär års? Vi är i april. Det är nu solen skiner. Midsommar är om bara två månader så snart vänder det och vi går mot höst.H Harald Blåtumme skrev:
Jag ser att Sverige nu producerar 18 GW, använder 12 GW och exporterar 6 GW. Avrundade siffror, men det är lite fascinerande att det produceras 50% mer än vad som förbrukas. Till och med elområde 4 har överskott.
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Tråden handlar om solceller och till exempel subventioner däri kring. Ingen aning om du har solceller och det är helt upp till dig att med egna pengar bekosta det, utan ROT, utan 60öringen, batteri subvention, osv, eller inte men då solceller inte ger någon energi när den för de flesta behövs som mest och det är på vintern, ok inte för just dej och några få till med lyx förbrukningen, så ska inte solceller subventioneras, lyxförbrukning kan man bekosta med egna pengar.A Akerfeldt skrev:
Det förbrukas ca dubbelt så mycket el ett vinterdygn än ett sommardygn.
Medlem
· Uppland
· 2 543 inlägg
Does not compute.G OMathson skrev:Tråden handlar om solceller och till exempel subventioner däri kring. Ingen aning om du har solceller och det är helt upp till dig att med egna pengar bekosta det, utan ROT, utan 60öringen, batteri subvention, osv, eller inte men då solceller inte ger någon energi när den för de flesta behövs som mest och det är på vintern, ok inte för just dej och några få till med lyx förbrukningen, så ska inte solceller subventioneras, lyxförbrukning kan man bekosta med egna pengar.
Det förbrukas ca dubbelt så mycket el ett vinterdygn än ett sommardygn.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 710 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 710 inlägg
Har du noterat att det blåser som helvete? Tror du det är solkraften eller vindkraften (i Danmark) som ger minuspriser (och som idag ger rätt bra FCR-D pengar till de med batteri för stödtjänster)?H HenrikHuslöse skrev:Den är väl inte liten såhär års? Vi är i april. Det är nu solen skiner. Midsommar är om bara två månader så snart vänder det och vi går mot höst.
Jag ser att Sverige nu producerar 18 GW, använder 12 GW och exporterar 6 GW. Avrundade siffror, men det är lite fascinerande att det produceras 50% mer än vad som förbrukas. Till och med elområde 4 har överskott.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Ja, söndag och kring 9000MW vindel i Se och Dk tillsammans ger låga priser...F fsn skrev:
Norge importerar, sparar vattnet till dyrare tider.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Visst, så kan man se det men blir det bättre med mer subventionerade solceller på svenska villatak?Logad skrev:
Vi kan inte räkna med att få köpa snorbillig el från kontinenten i framtiden. Därför ser jag inga problem med solceller på villatak i söder oavsett subventioner. Överskott kan skickas norrut.G OMathson skrev:
I Holland uppmuntras man att sälja så mycket solel det går då deras regler säger att man får kvitta såld kWh mot köpt rakt av oavsett pris. Det har blivit ett problem i sig.