433 508 läst ·
5 592 svar
434k läst
5,6k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Nej bättre att lägga ned kärnkraft och ersätta med solpaneler och vindkraft som till stor del ÄGS av Kina. Du vet den galna kommunistdiktaturen som uttalar sin "eviga vänskap" med Putin.nikasp skrev:
Jag ser hellre att staten tex hjälper aktörer som svenska Nibe att sätta luftvattenpumpar i den kolberoende världen (och Sverige) än att massivt subventionera kinesiska Solpaneler i vårt solfria land.
Obs, jag har läst Energiteknik på högskolenivå i två år innan jag läste vidare. Är stark kärnkraftsförspråkare men det tåget har gått inser alla som är vid sunda vätskor. Det är förnybart som gäller och solceller är en bra del i energimixen. Man kan inte klamra sig fast vid det gamla, finns inte en chans att vi kommer att bygga fler kärnkraftverk i Sverige. Tyvärr, men sant.Clarken37 skrev:Nej bättre att lägga ned kärnkraft och ersätta med solpaneler och vindkraft som till stor del ÄGS av Kina. Du vet den galna kommunistdiktaturen som uttalar sin "eviga vänskap" med Putin.
Jag ser hellre att staten tex hjälper aktörer som svenska Nibe att sätta luftvattenpumpar i den kolberoende världen (och Sverige) än att massivt subventionera kinesiska Solpaneler i vårt solfria land.
Efter ha läst igenom dina kommentarer rekommenderar jag dig till att inte skaffa solceller. Du verkar väldigt negativt till det hela, även om mängder av inlägg från faktiska solfarmare tydligt fördelen med solceller, rent ekonomiskt. Då har vi inte ens berört miljöaspekten av det hela, som vars värde inte är att förringa. I morgon dubblas elpriset eftersom Forsmark stängdes ner. Perfekt tänker jag som solfarmare, dubbelt betalt i morgon. Bättre för dig att stå vid sidan av och betrakta det hela.Clarken37 skrev:Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.
Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.
Solceller är en lönsam investering - Vattenfall
Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.
Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).
Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.
Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
Precis, nu är det ju flera som rasar i kör men det låter som att det är skit och dyrt nu. Bättre att vänta till senare då panelerna blir otroligt mycket bättre och billigare. Med nackdelen att chansen till förtjänst då är förstörd pga många solfarmare, lågt elpris och 60-öringen borta.T Tomasmexitegel skrev:Efter ha läst igenom dina kommentarer rekommenderar jag dig till att inte skaffa solceller. Du verkar väldigt negativt till det hela, även om mängder av inlägg från faktiska solfarmare tydligt fördelen med solceller, rent ekonomiskt. Då har vi inte ens berört miljöaspekten av det hela, som vars värde inte är att förringa. I morgon dubblas elpriset eftersom Forsmark stängdes ner. Perfekt tänker jag som solfarmare, dubbelt betalt i morgon. Bättre för dig att stå vid sidan av och betrakta det hela.
Mina första dagar med paneler, siffror från mitt elbolag.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Förstår inte vad du menar? Ska vi i Sverige "satsa på klimatet" mha Kinaproducerade solcellsanläggningar och lägga ner kvarvarande reaktorer och bli fossilberoende på vintern när mest effekt behövs? Är det att gå "före"?nikasp skrev:
Men visst har du förstått att inte ens nuvarande regering kommer att driva frågan om ny kärnkraft? För barn och barnbarns skull finns det bara en väg att gå enligt mig. Förnybart till möjligaste mån.G OMathson skrev:
Det vore väl bättre om du svarade på hans fråga istället för att komma med svepande fraser?T Tomasmexitegel skrev:Efter ha läst igenom dina kommentarer rekommenderar jag dig till att inte skaffa solceller. Du verkar väldigt negativt till det hela, även om mängder av inlägg från faktiska solfarmare tydligt fördelen med solceller, rent ekonomiskt. Då har vi inte ens berört miljöaspekten av det hela, som vars värde inte är att förringa. I morgon dubblas elpriset eftersom Forsmark stängdes ner. Perfekt tänker jag som solfarmare, dubbelt betalt i morgon. Bättre för dig att stå vid sidan av och betrakta det hela.
De som har solpaneler är knäpp tysta på vinterhalvåret och tvärtom på sommarhalvåret. De säger att de ”tjänar dubbelt” i morgon, men de säger aldrig att det inte tjänade ett öre den 21 December.
Med andra ord gör de allt för att solpaneler skall framstå så positivt som möjligt, det är naturligt efter att ha gjort en sådan stor investering på något så osäkert.
Ena sekunden kommer elpriset Bara bli högre. Andra är Det snart lågt pga solfarmarenikasp skrev:
Precis, nu är det ju flera som rasar i kör men det låter som att det är skit och dyrt nu. Bättre att vänta till senare då panelerna blir otroligt mycket bättre och billigare. Med nackdelen att chansen till förtjänst då är förstörd pga många solfarmare, lågt elpris och 60-öringen borta.
Mina första dagar med paneler, siffror från mitt elbolag.
Anledningen till extrema elpriser imorgon beror på Forsmark avbrottet.
Det är uppenbar att Sverige behöver mer planerbar el och det fixar vi såklart med kärnkraftverk. Man har redan skickat ut förfrågningar till kommuner. Här är några länkar :
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barsebacks-agare-vill-bygga-ny-karnkraft-kommer-positiva-signaler
https://www.nyteknik.se/energi/regeringen-vill-bygga-karnkraft-pa-fler-platser-i-sverige/1184205
Solceller genererar som mest el när vi behöver det som minst, vindkraftverk är allt annat än planerbart, vattenkraftverk har vi redan en del men de är inte inte så miljövänliga som man kan tro.
Det är uppenbar att Sverige behöver mer planerbar el och det fixar vi såklart med kärnkraftverk. Man har redan skickat ut förfrågningar till kommuner. Här är några länkar :
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/barsebacks-agare-vill-bygga-ny-karnkraft-kommer-positiva-signaler
https://www.nyteknik.se/energi/regeringen-vill-bygga-karnkraft-pa-fler-platser-i-sverige/1184205
Solceller genererar som mest el när vi behöver det som minst, vindkraftverk är allt annat än planerbart, vattenkraftverk har vi redan en del men de är inte inte så miljövänliga som man kan tro.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Visst, du får gärna tycka att solceller i Sverige löser några problem överhuvudtaget men det tycker inte jagnikasp skrev:
Jag pratade lika mycket om solceller i vintrasNissens skrev:
Det vore väl bättre om du svarade på hans fråga istället för att komma med svepande fraser?
De som har solpaneler är knäpp tysta på vinterhalvåret och tvärtom på sommarhalvåret. De säger att de ”tjänar dubbelt” i morgon, men de säger aldrig att det inte tjänade ett öre den 21 December.
Med andra ord gör de allt för att solpaneler skall framstå så positivt som möjligt, det är naturligt efter att ha gjort en sådan stor investering på något så osäkert.
Mina elräkningar ligger under mina foton och dom visade 0 kr hela denna vintern och några tusenlappar kvar när solen började titta fram i februari
Har varit mycket tydlig med att dom generar lite under dec, jan och feb för att sen leverera fullt under 9 månader.
Det räcker till mig och mina elräkningar.
Det har redan hänt:nikasp skrev:
- Det var svårt att möta produktion och efterfrågan (nå priskryss) på elmarknaden i Nederländerna den 18 april, pga. låg efterfrågan och hög produktion (sol). Handelsresultat (priser och planer på börserna) kom först kl. 14.18.
Förnybart från Kina menar du? Vindkraften och solcellerna produceras helt i Kina. Kina äger redan 1/5 av vindkraften i Sverige. Vi är helt beroende av Kina för reservdelar etc. Samma Kina som själva godkände byggandet av 2 nya kolkraftverk VARJE VECKA 2022.nikasp skrev:
Personligen finner jag det direkt osmakligt att sälja ut sig till och pumpa in miljarder till en kommunistisk diktatur som älskar Putin (och köper all Putins gas och olja så han kan fortsätta mörda europeer). Tycker du detta känns ok?
Att köpa kinesiskt är marginellt bättre än att göra dealar med Putin. Har ni Huaweitelefoner också? Jobbigt när google har förbjudit skurklurarna att använda android.
Varför ska inte staten istället prioritera att energieffektivisera svenska hem med miljarderna utan att blanda in Kina? Att stödja bolag som Svenska Nibe?
Jag ifrågasätter inte solceller I sig. Till rätt pris är de säkert ett bra komplement. Men om de nu är så lönsamma, Varför måste då staten pumpa in miljarder för att subventionera dem för att någon ska köpa dem? Samma fråga gäller vindkraften för övrigt.