458 505 läst ·
5 879 svar
459k läst
5,9k svar
Varför vill någon ha solceller??? (annat än om man är lånefri)
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 236 inlägg
Nu blir det iaf lite spännande. Vi har idag en nästan flång ny lag som eventuellt skulle vara tillämplig. Lagen om granskning av utländska direktinvesteringar. Den trädde i kraft för lite drygt en månad sedan.
Jag kan inte historien, men jag antar att något fått fart på lagstiftarna som fått dem att anse att vi behöver tydligare lagstiftning inom området.
Det enda andra jag kan komma ihåg var när ryssarna ville köpa hamn på Gotland. Det sattes ju till slut 'P' för, men jag kan faktiskt inte juridiken. Någon?
Jag kan inte historien, men jag antar att något fått fart på lagstiftarna som fått dem att anse att vi behöver tydligare lagstiftning inom området.
Det enda andra jag kan komma ihåg var när ryssarna ville köpa hamn på Gotland. Det sattes ju till slut 'P' för, men jag kan faktiskt inte juridiken. Någon?
Jag har inte läst Ygeman men vad är skillnaden egentligen mot telekomsidan, där vi stänger ute Huawei?Jonatan79 skrev:
Vi har en fri marknad, vi kan inte stoppa (några få kan vi dock stoppa) utländska bolag att investera i landet. Det kan du även se i svaret från Ygeman som du själv länkade till. Oavsett om vi gillar det (jag är inte pro Kina) eller inte verkar det som att det just nu var en fördel att vi har vindkraftverken på plats.
Såg sen att ni diskuterat men min fråga kommer ifrån att jag tror (vet inte säkert) att elproducenter måste anslutas till de centrala systemen för elproduktion och kontroll av detta, de är gamla och rätt osäkra per design, och det är väl så jag ser att det är en sårbarhet att ansluta länder som Kina.Jonatan79 skrev:
Hur menar du med ansluta kina?D djac skrev:Såg sen att ni diskuterat men min fråga kommer ifrån att jag tror (vet inte säkert) att elproducenter måste anslutas till de centrala systemen för elproduktion och kontroll av detta, de är gamla och rätt osäkra per design, och det är väl så jag ser att det är en sårbarhet att ansluta länder som Kina.
Bara det faktum att DCG som är storägare i svensk vindkraft är svartlistade i USA sen de kommits på med att spionera på deras kärnkraftsteknologi i militärt syfte borde få oss att funderaAlfredo skrev: