Nej men vad finns det för bättre verktyg att kolla "prestanda" med då? (Vad nu "prestanda" är som sagt var...)

Bitrate varierar ju över tiden beroende på nyttjandegraden av delade förbindelser...
 
Precis.Definitionen av prestanda över Intemet är väl inte en solklar definition.
Men visst roundtrip time kan man väl mäta men ska man kunna få ut något jämförbart värde så måste paketstorleken vara samma vid varje mätning.
Sen kan man diskutera hur stor delayen måste vara innan man märker något.
Fredrik
 
Tjaa, de som spelar spel brukar ju ganska snabbt märka om round trip delay blir för stor...
 
Fredrik Å skrev:
Ping är ett uselt sätt att mäta prestanda,speciellt med små fjutt paket och utanför det egna lanet.
Fredrik
Det är därför man måste pinga med större storlek och en leverantör kan ju aldrig garantera eller påverka hastighet utan för det egna nätet.
 
M
En del ISP prioriterar ping (icmp echo/request) annorlunda än tex tcp-paket. Testa med tcp ping under lite olika förhållanden. Det är speciellt viktigt när du nått en full lina åt ena eller andra hållet. Många ISP har enorm buffert nedströms (till dig), vilket innebär att responstiden skjuter i höjden väldigt mycket när du närmar dig 100% bandbredd.

I de fall du stöter på hög buffert måste du sätta en bandbreddsbegränsning på inkommande trafik så att du aldrig behöver utnyttja bufferten som ökar responstiden. Ytterligare än förbättring är att aktivera ECN (Explicit Congestion Notification) överallt...
 
Redigerat av moderator:
20 ms väntan på byggahus forum. Nej, där drar jag banne mig gränsen!
 
M
Nyfniken skrev:
20 ms väntan på byggahus forum. Nej, där drar jag banne mig gränsen!
ja, per förfrågan ja. Hur många behövs för att ladda en sida? Om det är 100 förfrågningar går det åt 2 sekunder plus själva tiden att överföra datat (text och bild). OK, många webbläsare använder sig av 4-8 parallella trådar, men ändå betydelsefullt.

Det är precis av den här anledningen som det är supersegt att surfa nätet med 3G, trots att du kanske har 6mbit/s nedströms.
 
Redigerat av moderator:
Micke64 skrev:
ja, per förfrågan ja. Hur många behövs för att ladda en sida? Om det är 100 förfrågningar går det åt 2 sekunder plus själva tiden att överföra datat (text och bild). OK, många webbläsare använder sig av 4-8 parallella trådar, men ändå betydelsefullt.

Det är precis av den här anledningen som det är supersegt att surfa nätet med 3G, trots att du kanske har 6mbit/s nedströms.

Lustigt allt står inte i ditt svar till nyfiken men när man citerar inlägget så ser man resten du skrivigt om 3G
 
Micke64 skrev:
ja, per förfrågan ja. Hur många behövs för att ladda en sida? Om det är 100 förfrågningar går det åt 2 sekunder plus själva tiden att överföra datat (text och bild). OK, många webbläsare använder sig av 4-8 parallella trådar, men ändå betydelsefullt.
Precis, det är inte så många som förstår att "en webbsida" består av en massa smådelar som måste hämtas var för sig (eftersom webbläsaren vet inte vilka delar som behövs förrän del laddat sidan). Först hämtar webbläsaren HTML för sidan, därifrån refereras det i dagens läge antagligen till åtminstone ett par javascript-tillägg, ett par CSS-filer och sen alla bilder som finns på sidan (de måste hämtas en och en).

För den här sidan så visar Firefox 74 förfrågningar om jag laddar om sidan (med Shift-F5 kan man ta fram profileraren som visar vilka förfrågningar som görs och dessutom hur lång tid dessa tar, man måste ladda sidan med profileraren framme för att den ska visa nåt resultat).
 
Andy78 skrev:
Lustigt allt står inte i ditt svar till nyfiken men när man citerar inlägget så ser man resten du skrivigt om 3G
Jag ser samma text i båda meddelanden. Tapatalk HD, iPad (som förvisso fortfarande inte visar citaten korrekt)
 
Nerre skrev:
Precis, det är inte så många som förstår att "en webbsida" består av en massa smådelar som måste hämtas var för sig (eftersom webbläsaren vet inte vilka delar som behövs förrän del laddat sidan). Först hämtar webbläsaren HTML för sidan, därifrån refereras det i dagens läge antagligen till åtminstone ett par javascript-tillägg, ett par CSS-filer och sen alla bilder som finns på sidan (de måste hämtas en och en).

För den här sidan så visar Firefox 74 förfrågningar om jag laddar om sidan (med Shift-F5 kan man ta fram profileraren som visar vilka förfrågningar som görs och dessutom hur lång tid dessa tar, man måste ladda sidan med profileraren framme för att den ska visa nåt resultat).
Jodå, jag förstår. Men jag har uppenbarligen inte lika bråttom :P
 
Micke64 skrev:
En del ISP prioriterar ping (icmp echo/request) annorlunda än tex tcp-paket.
Det är värre än så. De flesta routrar, speciellt i backbone klassen, har helt andra interna (låååångsamma) vägar för paket som inte är "normala" (den s.k. "slow pathen"). Så att pinga en sådan router behöver inte säga något alls om hur snabb den är på att vidarebefordra paket. Ping är främst till för att se om en nod är uppe. Sedan så kan den användas för viss enklare felsökning av prestanda i vissa speciella fall, men det kräver sin karl/kvinna.

Skall man mäta prestanda så är det end-to-end som är det enda vettiga som är tillgängligt för den som sitter vid en ändpunkt. Så har man tillgång till den andra änpunkten så kan t ex verktyg som iptraf säga en del.

Sedan så är det som du säger att "buffer bloat" har blivit ett stort problem (http://en.wikipedia.org/wiki/Bufferbloat) och måste bekämpas! Sedan är det även så som andra skrivit att RTT antagligen är ett bättre mått på hur "snabbt" ett nätverk är. Problemet är TCP och att vi har flera roundtrips när vi sätter upp ett TCP-koppel. Så det är mycket riktigt så att om man måste hämta en massa olika delar till en webbsida och sätter upp ett koppel för varje (nåja, riktigt så illa är det inte, men flera olika i varje fall) så kommer det att dominera din laddtid. Med Google i spetsen så håller detta dock på att ändras på applikationslagernivån iom att SPDY (http://en.wikipedia.org/wiki/SPDY) blir vanligare, så det finns sätt runt det problemet och det arbetas med aktivt.
 
Deletad
 
Redigerat:
mycke_nu skrev:
NU är CISCOn VERKLIGEN på väg ut genom dörren. För att inte säga rakt in i väggen. :mad:

[länk]
Inte för att vara petig men en Linkysys är en Linksys.
Det är 2 helt olika routrar för olika marknader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.