34 270 läst ·
62 svar
34k läst
62 svar
Varför vill byggaren inte berätta vilket vvs företag som gjort vvs
Dokument (Våtrumsintyg och liknande) ska levereras INNAN fakturan betals, dokumenten är en fundamental del av leveransen.M Mivi skrev:Vi har anlitat en byggare för renovering av ett badrum på 4kvm.
Byggaren har använt en vvs firma till vvs arbete och en el-firma till el.
Nu har det gått 2 månader och inget är klart. Vvs har gjort sitt och el likaså men byggare är inte klar med tätskikt och plattsättning. De kommer 1-2 dagar och försvinner 1-3 veckor. När jag frågar om när de ska vara klart får jag till svar att de jobbar på enligt plan? Han vill inte berätta vad vvs eller el företagen heter heter utan säger bara att det får jag reda på när de är färdiga och slutfakturan är betald då får jag alla dokument mm. Vad kan jag göra?
Bestrid alla fakturor och krav innan ni fått dokumenten.
Jag ser nu i ditt inlägg #9 att du kastat bort ditt enda trumfkort...
Av vilken anledning?M maria01 skrev:
Som företagare 30 dagar på faktura, som ROT-kund 10 dagar på fakturan.
Sälj fakturan så har du pengarna dagen efter.
Dvs: det finns möjlighet att jobba upp en prestation vs fakturering mot kund.
Bara att komma överens med kunden om att det del faktureras mot prestation.
Dessutom är företagarens krav på konsument normalt säkrare än omvänt.V Vedeldat skrev:
Företagaren kan spela konkurs, konsumenten äger normalt objektet arbetet skett i, så några tillgångar finns det att utmäta, om det går så långt.
Se bara till att inte betala något. Och vill de ha betalt enl. upparbetningsgrad så har du rätt att se alla egenkontroller.M Mivi skrev:Vi har anlitat en byggare för renovering av ett badrum på 4kvm.
Nu har det gått 2 månader och inget är klart. Vvs har gjort sitt och el likaså men byggare är inte klar med tätskikt och plattsättning. De kommer 1-2 dagar och försvinner 1-3 veckor. När jag frågar om när de ska vara klart får jag till svar att de jobbar på enligt plan? Han vill inte berätta vad vvs eller el företagen heter heter utan säger bara att det får jag reda på när de är färdiga och slutfakturan är betald då får jag alla dokument mm. Vad kan jag göra?
Vad menar du sälj fakturan?V Vedeldat skrev:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Kan verkligen hålla med dig om att det finns mängder av hantverkare som absolut inte skulle varit egna utan stannat kvar som anställda. Många lycksökare som startar eget och tror de ska bli stormrika på att vara egna företagare i hantverkarbranschen men lika fort är de utblottade och får krypa tillbaka till en anställning igen.F fsn skrev:
Har själv kört i 20år nu inom framförallt kök och badrum men jag har ALDRIG krävt förskottsbetalning från en kund och det ska inte behövas om man är seriös och har bra avtal med sina leverantörer och ser till att vara likvid.
Är det tal om väldigt dyra inredningar etc. så betalar kunden vid leverans om det behövs men det är ovanligt.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Väldigt oseriöst att de inte kan berätta vilka UE de anlitar tycker jag.M Mivi skrev:Vi har anlitat en byggare för renovering av ett badrum på 4kvm.
Allt ska upp på bordet när man offererar anser jag som själv jobbar så.
Sen informerar jag alltid mina kunder att de inte kontaktar UE själva utan det ska gå via mig för det är så vi jobbar och det fungerar alltid.
Men självklart ska kunderna veta vilka företag de har och göra med innan projektstart.
Sen å andra sidan gör vi ett normalt badrum på max 4v.
Efter 2v är det oftast fuktskyddat och klart för plattsättning.
Tyvärr har du gjort missen att betala i förskott vilket man inte ska behöva om det inte är skojare.
Vi som är seriösa har kredit hos våra leverantörer och dessutom en likviditet så vi kan ligga ute med en del.
Skulle det beställas dyrare inredningar etc. genom oss så kan vi ibland fakturera detta i samband med leverans till kund men det är ytterst sällan.
Han menar att inte ens enmansbolag har en rimlig ursäkt att kräva förskottsbetalning så man ska inte falla för den argumentationen.M Mivi skrev:
Visst, företagaren hinner säkert inte sitta och jaga kunder som inte betalat, och är kanske inte så bra på det heller, men den kan ju sälja fakturan till ett bolag som är proffs på just det, få pengar direkt (minus en avgift), och lägga sitt fokus på andra kunder och det som den förhoppningsvis är bra på.
Gör en polisanmälan så kommer du även att rädda andra som ligger i samma sits mot samma företag. Detta låter ju som ett strukturerat upplägg..
Du menar alltså att om något är dyrt så är det bra. Då måste skolplattformen i Stockholm vara den bästa produkten i världen för den har väl kostat några miljarder men trots det verkar alla inte jättenöjdaJ Jhsthlm2021 skrev: