Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har man med sitt lilla jobb då betalt i förskott och inte ställer till med en massa jobbiga telefonsamtal så nedprioriteras man så lätt.
Sedan är det nog inte bra att vara alltför jobbig heller. Då kanske de slutar svara… Jag skulle snarare åtminstone först sikta på att vara den där jättetrevliga kunden men som ringer och hoppas att de snart ska bli klara pga vilka problem som än uppstår för att det drar ut på tiden. Sedan stegra lite smått i frustration ju längre tiden går.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
M Mivi skrev:
Står att det ska utföras hösten 2024
Det såg jag att du skrev tidigare.
Det kan vara så att vi kan svara bättre om vi får se offerten i sin helhet.
/W

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Sedan är det nog inte bra att vara alltför jobbig heller. Då kanske de slutar svara… Jag skulle snarare åtminstone först sikta på att vara den där jättetrevliga kunden men som ringer och hoppas att de snart ska bli klara pga vilka problem som än uppstår för att det drar ut på tiden. Sedan stegra lite smått i frustration ju längre tiden går.
Har provat det men han bara slingrar sig lämnar inga svar och står inte för något

Claes Sörmland
M Mivi skrev:
Har provat det men han bara slingrar sig lämnar inga svar och står inte för något
Gissningsvis är hela hans affärsidé för företaget att slingra sig. Det kanske t o m är ett personlighetsdrag som är särskilt väl anpassat för att driva denna typ av företag. Företaget behöver ju så mycket beläggnings som möjligt så att medarbetarna inte sitter på händerna vissa dagar. Det är lite som flygbolagen som överbokar antalet flygande och sen pratar ur sig problemet vid incheckning eller gate.

Hänger man lite här så ser man detta återkommande i trådarna.

• Gilla
PNF och 4 till
  • Laddar…
M Mivi skrev:
Vi har anlitat en byggare för renovering av ett badrum på 4kvm.
Byggaren har använt en vvs firma till vvs arbete och en el-firma till el.
Nu har det gått 2 månader och inget är klart. Vvs har gjort sitt och el likaså men byggare är inte klar med tätskikt och plattsättning. De kommer 1-2 dagar och försvinner 1-3 veckor. När jag frågar om när de ska vara klart får jag till svar att de jobbar på enligt plan? Han vill inte berätta vad vvs eller el företagen heter heter utan säger bara att det får jag reda på när de är färdiga och slutfakturan är betald då får jag alla dokument mm. Vad kan jag göra?
Känner igen fenomenet i branschen från Sthlm när jag bodde där. Tyvärr har du råkat ut för en hantverkare som har för många jobb igång samtidigt, de som inte tackar nej. Man måste även ha ett slutdatum skrivet på förhand. Det hade du, men utan validitet.
Tipset är att avbryta, betala och skaffa en riktig firma, inte en ensam eller fåmansrörelse som detta förmodligen är.
Att betala i förskott gör man bara inte, möjligen visst material som levererats men inte monterats.

Den som du har skall bara vara anställd, inte driva någon rörelse.

Redigerat:
Krilleman Krilleman skrev:
Absolut kan ett avtal vara muntligt.
Men det blir oerhört svårt att bevisa vad som avtalats, om detta samtalet inte är inspelat.

Så ett skrivet avtal är trots allt det bästa.
Nej, fy fan för inspelning. Det är lätt att man säger något fel. Allt vägs på guldvåg. Jag skulle avråda från detta då man i rättegång inte går på telefoninspelning om ord står mot ord. Detta då inspelning lätt kan manipuleras. Tänk på alla de avtal som görs av telefonförsäljare och hur fula de kan vara. Då är det bra att inspelning inte har så stor vikt.

Farstatjej90
M Mivi skrev:
Enligt offert skulle arbetet utföras hösten 2024 och 75% betalas innan start. Star blev den12/11 och fakturan blev betald den 8/11.
Förskottsbetalning= skojare.

• Gilla
Roger Fundin och 11 till
  • Laddar…
K
Det finns flera möjliga förklaringar till företagarens beteende, och vi kan inte i detta forum fastslå vilken orsaken är.

Det var onekligen skidumt att betala i förskott, men givet att det nu är gjort vore det sannolikt bästa om TS kunde få företagaren att göra klart jobbet. Hade betalning inte skett hade det varit lättare att plocka in någon annan, som fått börja om.

Tyvärr gör TS det svårt för andra att hjälpa till, då TS inte delar med sig av relevant information. Ett förslag till TS - ring till Hallå konsument (Konsumentverket). Kanske är du tryggare att dela information med dem.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
F
Betala inte slutfakturan innan du har den fullständiga dokumentationen med våtrumsintyg och namnet på entreprenörerna. Sen kollar du upp dessa och deras behörigheter mot Elsäkerketsverk samt den organisation som det står på våtrumsintyget. Det finns rätt påtagligt risk att firman själv är den som gjort åtminstone tätskiktet och kandke elen. Båda två helt utan behörighet.

Det kommet troligtvis bli ett moment22 där entreprenören vill ha betalt innan han lämnar ut slutdokumentation och då svarar du bara att slutbetalning sker efter slutfört arbete och slutbesiktning.

Det finns också en rätt stor sannolikhet att entreprenören gör ”nästan klart” och säger att dom gör klart efter slutbetalning. Så gör bluffare när dom vet om att dom är rövhattar. Gå inte i den fällan, tala om att det är inte vad som avtalats. Blir det stopp så hade jag talat om att det blir Tingsrätten där du kommer att begära mellanskillnad (troligtvis hela beloppet tillbaka) om du tvingas ta in en ny entreprenör för slutförandet.

Du har satt dig i en kass situation genom att förskottsbetala 75%.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag har också gjort samma misstag som TS i samband med badrumsbygge, det var länge sen. Man blir lurad helt enkelt och sedan känner man sig så dum. Då betalade vi också i förskott och blev behandlade med förseningar och eländes bemötande, gick på semester mitt i, etc. Så du är inte ensam!

Det som fick fart på de var att jag fick kontakt med chefen och fick sagt precis vad jag tyckte, han var den enda som hade empati för vår situation. Det här misstaget gör man bara en gång.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Förskottsbetalning= skojare.
Exakt!

Vem driver företag som behöver förskott egentligen !?

Det skall sitta pengar på företagskontot och leverantörsvillkor så att varken kund eller företaget pressas, det går bara när man är en seriös företagare och är duktig på det man gör.

Anlita aldrig ett företag med krav på förskott!

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
V Vedeldat skrev:
Exakt!

Vem driver företag som behöver förskott egentligen !?

Det skall sitta pengar på företagskontot och leverantörsvillkor så att varken kund eller företaget pressas, det går bara när man är en seriös företagare och är duktig på det man gör.

Anlita aldrig ett företag med krav på förskott!
många enmansföretag

F
M maria01 skrev:
många enmansföretag
Som hantverkare mot privatpersoner behöver man jobba på ett annat sätt. Man får väl ta ett lån och jobba med väldefinierade avrop. Sanningen är nog att en del hantverkare som driver eget bolag varken har kapaciteten för det eller nån som helst talang öht och skulle vara anställda.

• Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
M Mivi skrev:
Du är lurad, advokat gäller nu.

• Gilla
LaszloToth och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr så som alla andra säger har du gett bort enda medel du hade mot dem. Troligtvis är du lägst prioriterad i deras jobblista och dem prioriterar kunder som har sagt nej till förskottsbetalning eller skrivit på avtal när jobbat ska vara färdigt.

Dem har säkert tagit emot fler jobb under perioden och använt ert jobb för att fylla dö tiden :/.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.