L
Jag har en Nibe frånluftsvärmepump F730. Golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning. På min F730 har jag stängt av värme och tillsats och har varit så sedan åtminstone maj. Idag upptäckte jag att ett element var jättevarmt. Varför? Jag har vredena på max fortfarande men jag har trott att det inte spelar någon roll eftersom jag stängt av värme. Värms de av varmvattenberedaren, och varför i så fall?

L Liololo skrev:
Jag har en Nibe frånluftsvärmepump F730. Golvvärme på nedervåning och radiatorer på övervåning. På min F730 har jag stängt av värme och tillsats och har varit så sedan åtminstone maj. Idag upptäckte jag att ett element var jättevarmt. Varför? Jag har vredena på max fortfarande men jag har trott att det inte spelar någon roll eftersom jag stängt av värme. Värms de av varmvattenberedaren, och varför i så fall?
Låter som du kan ha problem med växelventilen. Vad har du för värden om du går in och tittar i infomenyn?

L
L lordi skrev:
Låter som du kan ha problem med växelventilen. Vad har du för värden om du går in och tittar i infomenyn?
Tack för svar! För mig som inte kan mycket om detta, vilka värden mer specifikt? Finns så många så jag inte vet vilka som är relevanta att veta i det här fallet.

L Liololo skrev:
Tack för svar! För mig som inte kan mycket om detta, vilka värden mer specifikt? Finns så många så jag inte vet vilka som är relevanta att veta i det här fallet.
Titta på värdena ”beräknad framledning” och ”framledningstemp” och se vad det står där

L
L lordi skrev:
Titta på värdena ”beräknad framledning” och ”framledningstemp” och se vad det står där
Beräknad fram 27
Fram 52.3

Jag stängde alla reglage på radiatorerna igår kväll om det spelar roll.

L Liololo skrev:
Beräknad fram 27
Fram 52.3

Jag stängde alla reglage på radiatorerna igår kväll om det spelar roll.
Står det 27 grader beräknad fram, så föreligger det värmebehov. Troligen har du en väldigt högt ställd kurva, eller så är temperaturen för värmestopp satt väldigt högt.

L
L lordi skrev:
Står det 27 grader beräknad fram, så föreligger det värmebehov. Troligen har du en väldigt högt ställd kurva, eller så är temperaturen för värmestopp satt väldigt högt.

• Skärm som visar en värmekurva med framledningstemperatur och utetemperatur, samt inställningsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Men vill den värma trots att jag stängt av värme?

L
L Liololo skrev:
Men vill den värma trots att jag stängt av värme?

• Display av värmesystem med inställningar: stopp av värme 17°C, stopp av tillsats 10°C, filtreringstid 24h, text "AUTOLÄGESINSTÄLLNING 4.92".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om elementet blir "jättevarmt" beror det inte på inställningarna, utan nånting är fel - Med största sannolikhet växelventilen.
Så problemet går inte att lösa genom att knappa på displayen.

Det kan bli en skvätt värme som går ut i värmesystemet efter att den gjort varmvatten. Då kan nån enstaka element bli varmt. Kan ju vara det....

L
useless useless skrev:
Om elementet blir "jättevarmt" beror det inte på inställningarna, utan nånting är fel - Med största sannolikhet växelventilen.
Så problemet går inte att lösa genom att knappa på displayen.
Kan man avgöra själv om det är fel på växelventilen om man är någorlunda händig eller bara ett proffs?

T
L Liololo skrev:
Kan man avgöra själv om det är fel på växelventilen om man är någorlunda händig eller bara ett proffs?
Du kan lyfta av motorn och kolla om plastvredet har gått av.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.