Rubriken borde vara:
Varför koppla uttag på brytare?
(...skyller på att jag skrev inlägget medans morgonkaffet puttrat klart i kokaren! =)

I badrum är det vanligt med ett uttag direkt innanför dörren monterad tillsammans med fläkt-/belysnings-brytare i en dubbelram. Jag har i flera hus och lägenheter sett att uttaget då är kopplat på brytaren så att det endast fungerar när lampan är tänd.

Finns det, eller har det funnits, någon regel som säger att de måste vara så?

Finns det någon uppenbar säkerhetsvinst i att göra så?

Redigerat:
Ingen aning, har aldrig sett det här ute på vischan :)

Svaret på frågorna är 1. nej 2. nej och jag har aldrig sett det så det måste vara nån lokal variant. Däremot händer det att man sätter upp uttag som kopplas till "väggbelysningen" över tvättstället och då kopplar uttaget parallellt med belysningen. Det beror nog oftast på lathet eller problem med att dra in en obruten fas i röret.

elmont skrev:
Det beror nog oftast på lathet eller problem med att dra in en obruten fas i röret.
Låter som en bra förklaring! ;)

Har ungefär detsamma men har uttaget i badrumsskåpet. Det funkar inte om jag inte har belysningen påslagen.

Tror heller det inte har någon logisk förklaring utan det är nog bara lathet med att inte dra in en ny fas.

Man vill ju kunna ladda skäggborttagaren utan att lyset är tänt :)

Rikard Ågren skrev:
Man vill ju kunna ladda skäggborttagaren utan att lyset är tänt :)
Får skruva ur lampan då. ;)

Inbyggda spottar i skåpet, blir ett jäkla meck varje gång.

Bonan skrev:
Inbyggda spottar i skåpet, blir ett jäkla meck varje gång.
Då gäller det att slita bort trafon och sedan när man har tid skruva tillbaka den igen. Om och om igen. :D

//Patrik

Jag brukar ladda rakmaskinen i hallen utanför muggen.

Protte

Och hur kul blev det inte när det skulle in en dimmer i badrummet. Dra dit en obruten fas eller investera i en 2000W dimmer så att man även kan dimmra hårtorken?

/m

Lathet är väll svaret på frågorna. Det är ju extremt lätt att dra ner en obruten fas dit, alternativt dra ner en nolla ifall de saknas.

Nja, extremt lätt är väl att ta i. Om allt är korrekt gjort så är det enkelt, men det är ju inte självklart att det är så.

Dessutom är denna tråden från 2009 (några månader innan jag började som elektriker, kan jag nämna som kuriosa). ;)

//Patrik

Intressant att läsa gamla trådar. Och de gör väll inget med uppdateringar eftersom folk fortfarande läser dem :). Extremt lätt är att ta i men oftast är de ganska lätt, sålänge det är 1,5mm2 :)

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
Intressant att läsa gamla trådar. Och de gör väll inget med uppdateringar eftersom folk fortfarande läser dem :). Extremt lätt är att ta i men oftast är de ganska lätt, sålänge det är 1,5mm2 :)
Och i rör utan altför skarpa böjar.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.