93 881 läst ·
873 svar
94k läst
873 svar
Varför tror människor att hantverkare är gratis?
för att sticka iväg på jour så är 1000kr delat på två minus skatter, avgifter och företagets del så ja, det är gratis!Fairlane skrev:
1. Är 1000 kronor gratis?
2. Jag antar att du syftar på de två personer som åkte ut till kunden och inte kunde göra något för att det regnade och sen fick kunden en räkning på 11500 kronor. Där de kunde sagt redan från början att de inget kunde göra eftersom det regnade. Billigare för kunden och så kunde de två personerna somnat om istället, bättre för alla.
Jag vet inte vem kunden ringde i det ärendet men om han/hon ringde försäkringsbolaget och försäkringsbolaget i sin tur skickade ut dessa så tror du då att dom säger ”nej tyvärr, det regnar?”
Klart som tusan de åker ut och kollar om det går att lösa ändå. Att det regnar ena minuten betyger väll inte att det regnar förevigt. Kunden kanske hade ordentlig taksäkerhet så de hade kunnat ta sig upp även om det regnade men så var ju tydligen inte fallet.
Men den dagen du ringer ditt försäkringsbolag och ber om akut hjälp och får som svar ”tyvärr, det är för varmt ute” eller att vädret är för dåligt för att jobba jour, hopps du minns då vad du tyckte i detta ärende..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
enkel fråga enkelt svar, så hur tänkte du att en hantverkare per telefon skall kunna svara på frågan vad det kostar att åtgärda det som beskrivs , beskrivningen kan ju vara helt ofullständigFairlane skrev:
Och häller det jour så finns det mindebitering av en anledning, går inte debitera för 10 min ex.
Gäller många branscher tex bärgare samt grus firmor som exempel
så hur långt var snöret.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Ok, då reder vi ut det då.J jani84 skrev:för att sticka iväg på jour så är 1000kr delat på två minus skatter, avgifter och företagets del så ja, det är gratis!
Jag vet inte vem kunden ringde i det ärendet men om han/hon ringde försäkringsbolaget och försäkringsbolaget i sin tur skickade ut dessa så tror du då att dom säger ”nej tyvärr, det regnar?”
Klart som tusan de åker ut och kollar om det går att lösa ändå. Att det regnar ena minuten betyger väll inte att det regnar förevigt. Kunden kanske hade ordentlig taksäkerhet så de hade kunnat ta sig upp även om det regnade men så var ju tydligen inte fallet.
Men den dagen du ringer ditt försäkringsbolag och ber om akut hjälp och får som svar ”tyvärr, det är för varmt ute” eller att vädret är för dåligt för att jobba jour, hopps du minns då vad du tyckte i detta ärende..
Kunden ringer sitt försäkringsbolag som hänvisar till jourfirman som kunden ringer. Dvs kunden ringer och säger att det regnar in.
- Kunden vet med 99% sannolikhet inte om det krävs 1, 2 eller 10 personer för den här typen av jobb, men det vet den som svarar i telefonen, så redan där kan de säga att två personer behövs.
- Kunden vet med 99% säkerhet inte om det krävs något särskilt för att hantverkaren ska kunna gå upp på taket, men det vet den som åker på jobbet (annars hade de inte skickat två personer), så de borde kunnat ställa frågan till kunden redan i telefon. Om kunden då sagt att det finns bra stegar och förankringspunkter och det sen inte visar sig finnas, ja då ska kunden såkalrt betala. Om kunden sagt att det inte finns så borde man inte åkt alls.
- Om det regnar in, så är det med sannolikhet regn... Det kanske slutat när hantverkaren kommer fram, men jag gissar att problemet är att det fortfarande är blött = halt?
- Kunden vet inte att hen behöver tillhandahålla med stege för att komma upp på taket, det vet garanterat den som åker på ärendet, så hade man ställt frågan redan där hade man kunnat strunta i att åka.
Var det här ett bra jobb för firman eller för kunden? Jag tycker det var uselt för båda och då är det en dålig affär. Om företaget ställt några frågor och varit tydlig med prisbilden (man behöver inte vara exakt, men man kan säga "För den här typen av arbete kostar det minst 11500:-, men det kan bli mer) så hade man haft en nöjd kund. Eventuellt hade man inte fått denna affär, men kanske andra. Hade man inte fått affären så hade iallafall killarna fått sova. Som det är nu så fick man in 11500:-, killarna tappade sömn och kunden kommer aldrig anlita bolaget i framtiden och troligen ingen i bekantskapskretsen heller.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Enkelt: "Vi behöver vara två personer för detta och det är inte säkert att det går att lösa ändå här och nu. Minimipris 11500:-, men det kan bli mer".I isobarik skrev:
Sen kan man ställa frågor innan man åker så kanske man kan avgöra något mer.
Jag har själv haft beredskap/jour och vi hade också mindebitering på 3 timmar, inget konstigt i det. Jag klarade dock av att nämna det för mina kunder... Med en enkel fråga eller två kunde jag ibland avgöra om det var någon poäng med att jag åkte till kunden mitt i natten eller om det var bättre att somna om. Jag kunde säga till kunden: "Jag tror inte vi kommer kunna ordna detta mitt i natten, men jag kan åka om du vill att jag försöker". Om kunden bad mig åka så fick de fakturan. Om kunden tackade nej så var jag lika glad för det (eller gladare) för då kunde jag krypa ner i sängen igen.I isobarik skrev:
Så frågan är återigen, vill man ha nöjda kunder eller bryr man sig inte om kunden är nöjd eller inte?
Efter att ha funderat på denna intressanta frågeställning över en kopp kaffe har jag landat i följande slutsats:Fairlane skrev:
Ja, men man har nog 30 sekunder på sig att säga "bara så du vet, akutjobb kostar 3 ggr mer.", såvida det inte brinner eller någon håller på att drunkna eller liknande, men då ringer man 112 inte en hantverkare.
Det behövs inga 30-60 minuter för att säga att man har en högre taxa för akutjobb. Då slipper kunden få en negativ överraskning.
Vi kan dela in hantverkare i två grupper: A och B. A-hantverkare delar gärna och villigt med sig av all information för att undvika missförstånd. B-hantverkare anser att viss information bara delges på direkt uppmaning och är inte bekymrade för om kunden skulle få en överraskning när fakturan dimper ner.
Vi kan också dela upp kunder i två lika generella grupper: 1 och 2. 1-kunder är försiktiga och förtänksamma och ser till att alla otydligheter klarats av vid avtalets ingående (t.ex pris). 2-kunder är godtrogna och (även om de inte tror att allt är gratis) tror att hantverkaren informerar om allt väsentligt (t.ex extra jour-kostnader) i förväg.
Det intressanta är ju att kombinera dessa olika typer i en tänkt affär.
A-hantverkare och 1-kund:
Allt är frid och fröjd. De förstår varandra och inga överraskningar uppstår.
A-hantverkare och 2-kund:
Hantverkare suckar lite under samtalet och förklarar för den förvånade kunden att ”jo, det blir faktiskt så dyrt”. När fakturan kommer är det dock inte som en överraskning.
B-hantverkare och 1-kund:
Något motvilligt lyckas kunden dra ur hantverkaren att det här kommer kosta extra och får efter lite tjat öven ett takpris. Inga stora överraskningar när fakturan kommer.
B-hantverkare och 2-kund:
Samtalet blir kort. Fakurabelopoet blev inte vad kunden förväntat sig. Antagligen inget fortsatt samarbete…
Inte ovanligt att det är en kontorist som svarar för arbetsledare och hantverkare är ute på fältetFairlane skrev:
Jag personligen tycker att du inte tänker till.I isobarik skrev:enkel fråga enkelt svar, så hur tänkte du att en hantverkare per telefon skall kunna svara på frågan vad det kostar att åtgärda det som beskrivs , beskrivningen kan ju vara helt ofullständig
Och häller det jour så finns det mindebitering av en anledning, går inte debitera för 10 min ex.
så hur långt var snöret.
Att fråga hur långt snöret är, är att samma sak som att få be om fast pris på ett jobb utan att beskriva vad jobbet är.
Det är ingen som begär att hantverkare ska ge fast pris på ett okänt jobb.
Det som begärs är den enkla informationen om vad de kostar per timme, ev jour/beredskaps påslag och att servicebil tillkommer.
Så ett seriöst svar på din fråga
"hur långt är ett snöre"
är
"Våra snören kommer på 20/50/100m rullle och kan kapas till den längd du behöver om det är kortare. Tyvärr har vi inte länge än 100m. De går skarva men det är inte säkert att det är lämpligt till det du ska använda det till. och vi tar 15kr /m för snöret i den längd du behöver. Du behöver inte betala för hela rullen"
Sluta leka fån!
Redigerat:
När jag jobbar frilans och folk vill ha nåt gjort på en webbsida eller få något kvalitetskontrollerat och lägger en beställning hos mig, så säger jag ju alltid vad det kommer kosta. Om jag inte säger nåt, då tar jag heller inget betalt. Det blir ju en otroligt obekväm sits om man inte är tydlig med att "ja jag kan göra detta, då kommer det kosta XYZ kr". Är det svårt att informera om? Tar ju 5 sekunder
Jag förstår att man kanske inte har exakta priser, men precis som när man ringer bilverkstan så brukar de ge en ungefärlig kostnad när man vill få fixat sin bil. I alla fall har jag har alltid fått det utan att behöva fråga. Det samma borde väl kunna gälla hantverkare
Jag förstår att man kanske inte har exakta priser, men precis som när man ringer bilverkstan så brukar de ge en ungefärlig kostnad när man vill få fixat sin bil. I alla fall har jag har alltid fått det utan att behöva fråga. Det samma borde väl kunna gälla hantverkare
Nej, det stämmer inte. Den som svarar vet troligen inget om jobbet i sig, det kan snarare vara något i stil av en telefonväxel.Fairlane skrev:
Ok, då reder vi ut det då.
Kunden ringer sitt försäkringsbolag som hänvisar till jourfirman som kunden ringer. Dvs kunden ringer och säger att det regnar in.
- Kunden vet med 99% sannolikhet inte om det krävs 1, 2 eller 10 personer för den här typen av jobb, men det vet den som svarar i telefonen, så redan där kan de säga att två personer behövs.
11500 var tydligen en minimikostnad för detta. Om man talat om det för kunden och även flaggat för att det är möjligt att man inte kan lösa problemet direkt så har kunden två val, be de komma ändå, vänta till nästa dag. Om han ber de komma ändå så får han såklart betala och kan inte klaga.
- Kunden vet med 99% säkerhet inte om det krävs något särskilt för att hantverkaren ska kunna gå upp på taket, men det vet den som åker på jobbet (annars hade de inte skickat två personer), så de borde kunnat ställa frågan till kunden redan i telefon. Om kunden då sagt att det finns bra stegar och förankringspunkter och det sen inte visar sig finnas, ja då ska kunden såkalrt betala. Om kunden sagt att det inte finns så borde man inte åkt alls.
- Om det regnar in, så är det med sannolikhet regn... Det kanske slutat när hantverkaren kommer fram, men jag gissar att problemet är att det fortfarande är blött = halt?
- Kunden vet inte att hen behöver tillhandahålla med stege för att komma upp på taket, det vet garanterat den som åker på ärendet, så hade man ställt frågan redan där hade man kunnat strunta i att åka.
Var det här ett bra jobb för firman eller för kunden? Jag tycker det var uselt för båda och då är det en dålig affär. Om företaget ställt några frågor och varit tydlig med prisbilden (man behöver inte vara exakt, men man kan säga "För den här typen av arbete kostar det minst 11500:-, men det kan bli mer) så hade man haft en nöjd kund. Eventuellt hade man inte fått denna affär, men kanske andra. Hade man inte fått affären så hade iallafall killarna fått sova. Som det är nu så fick man in 11500:-, killarna tappade sömn och kunden kommer aldrig anlita bolaget i framtiden och troligen ingen i bekantskapskretsen heller.
Annars skulle ju Hantverkaren väckas titt som tätt av en massa samtal som inte visat sig behöva någon akut åtgärd och heller inte går att fakturera.
Skulle du vilja detta?
Är du fastighets- och husägare finns en mängd skyldigheter, många yngre tycks ha svårt att greppa detta. Är skyldigheterna inte uppfyllda är det ju så dags när någon står där, då får du räkna med att kostnad uppstår ytan att arbete utförs.
Pratar bara generellt, vet inte hur det var just i detta fall.
Givetvis farligare att utföra jobb på natten när det regnar, men inget är omöjligt, här var den första bedömningen troligen att det gick att vänta på dagsljuset.
Givetvis hör en stege till de skyldigheterna jag nämnde innan, vem har inte detta?
Nu har troligen Hantverkaren en utfällbar variant i bilen.
Men detta får förutsättas höra till huset utan frågor. Det kanske inte ens är i ringarna hus, hen kanske inte har nycklar och så vidare, det går inte att fråga om allt, så stryk detta tack.
Vad gäller kostnader så kan jag hålla med om att det är viktigt att understryka att jourutryckning är väldigt dyrt och gärna hänvisa till hemsidan, har kunden inte kollat detta kan den göra det först och därefter återkomma.
Hur det gått till i detta fall vet vi exakt noll och inget om.
Som jag sa lika lång som djupet på en grop och då du själv står i gropen nu så kan du själv mäta.I isobarik skrev:enkel fråga enkelt svar, så hur tänkte du att en hantverkare per telefon skall kunna svara på frågan vad det kostar att åtgärda det som beskrivs , beskrivningen kan ju vara helt ofullständig
så hur långt var snöret.
Din frågeställning är fel. Ingen förväntar sig ett fastpris på varje moment jour eller inte men som Fairline sa att kunna uppge timdebitering och andra kostnader i förväg är inte för mycket begärt. Fast pris får man först när hantverkaren varit på plats och själv uppskattat kostnaden, en tjänst som man dessutom vill veta innan om företaget tar betalt för eller inte.
Så hur djup är gropen?
Ska du gräva ner alla Sveriges hantverkare bör den vara ganska djup, men detta beror ju såklart även på arean.T Thörre skrev:Som jag sa lika lång som djupet på en grop och då du själv står i gropen nu så kan du själv mäta.
Din frågeställning är fel. Ingen förväntar sig ett fastpris på varje moment jour eller inte men som Fairline sa att kunna uppge timdebitering och andra kostnader i förväg är inte för mycket begärt. Fast pris får man först när hantverkaren varit på plats och själv uppskattat kostnaden, en tjänst som man dessutom vill veta innan om företaget tar betalt för eller inte.
Så hur djup är gropen?
Gissar 100 meter?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg