Fairlane Fairlane skrev:
OK, vid strömavbrottet är det inte så viktigt så 1 minut spelar någon roll, samma sak med sotaren. Då hinner man lätt klämma ur sig att akutjobb kostar 3 ggr mer, så kunden vet.
Rörmokaren är mer akut i det läget, men även där bör det vara lätt att hinna med att få in den informationen i samtalet.
Om den som svarar har prisuppgifterna och inte behöver kontakta någon annan så tar det så klart inte mer än 1 minut och den tiden kan man så klart ta sig. Mig själv skulle det kvitta, det kostar vad det kostar om jag vill ha hjälp av en bra hantverkare snabbt.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Vänd på det, är det så jävla svårt att vara tydlig med prisbilden?
Vill man ha en nöjd kund eller en missnöjd kund eller skiter man i vilket för det kommer ändå alltid nya kunder?
hur långt är snöret ??
 
Fairlane
I isobarik skrev:
hur långt är snöret ??
?
 
Fairlane Fairlane skrev:
?
ja hur långt är snöret ???
 
Fairlane
L Tommy Lövgren skrev:
Om den som svarar har prisuppgifterna och inte behöver kontakta någon annan så tar det så klart inte mer än 1 minut och den tiden kan man så klart ta sig. Mig själv skulle det kvitta, det kostar vad det kostar om jag vill ha hjälp av en bra hantverkare snabbt.
Om man svarar på ett jourtelefonnummer så bör man rimligen ha information om prisbilden. Har man inte det så har ju företaget en riktigt dålig lösning för hur de hanterar jour.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om man svarar på ett jourtelefonnummer så bör man rimligen ha information om prisbilden. Har man inte det så har ju företaget en riktigt dålig lösning för hur de hanterar jour.
hur långt är snöret ?????
 
Fairlane Fairlane skrev:
Om man svarar på ett jourtelefonnummer så bör man rimligen ha information om prisbilden. Har man inte det så har ju företaget en riktigt dålig lösning för hur de hanterar jour.
Absolut, men är oftast bara riktigt stora firmor som har journummer
 
Nissens
L Linda_71 skrev:
Tycker faktiskt inte det i de fall som kunder bara ringer och kräver att någon kommer.
Ringer do däremot och frågar finns det möjlighet att få hjälp med ett elfel. Självklart då säger man ju att absolut en akututryckning nu skulle kosta si eller så men kan du avvakta till imorgon när vi ändå har en kille/tjej i ditt område så kostar det bara ....
Du kan ju vända på det också.
Det är vansinnigt att åka ut på jobb om man inte vet vad man får betalt för det...
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du kan ju vända på det också.
Det är vansinnigt att åka ut på jobb om man inte vet vad man får betalt för det...
Du vet knappast i förväg hur lång tid jobbet tar när du åker på ett akutjobb så det är klart att man inte vet hur mycket man får betalt då
 
harry73 harry73 skrev:
Det är väl vanlig hyfs att informera om priset i förväg.
Och speciellt upplysa om det endast råkar vara en raketforskare tillgänglig för jobbet, med en helt annan timtaxa.
Kan bara konstatera att hantverkare har blivit väldigt bortskämda och överbetalda för det arbete de utför.
Plus att en kreativitet har tillkommit där det skall tas betalt från det de sätter sig i bilen hemma, till att bilen som står parkerad utanför kostar rejält per stilla stående timma.
Sedan skall det åkas iväg på frukost och lunch, som är klart längre än för vanliga dödliga, och det på betald arbetstid.
Eller så saknar man något material, som man naturligtvis måste åka iväg och hämta omgående.
Jämför gärna med sjuksköterskors utbildning, ansvar, och tider för lunch och kaffe..!
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
T
I isobarik skrev:
hur långt är snöret ?????
Man brukar säga att det är lika långt som djupet på en grop, ge och ta någon cm.
 
  • Gilla
  • Haha
byggarebobben och 5 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
jo det gör det, finns tex en person på detta forum som förväntar sig jourutryckning, 2 man för 1000kr.

finns bra många fler än så! Besiktningar jag har utfört i fastigheter ”-du var ju bara här i 20minuter, hur kan det kosta 700kr? Här, ta en kaffe och bulle så säger vi att det är bra så”
1000 kr är inte gratis, även om det kanske är billigt. Vem förväntade sig att två man skulle rycka ut på jour och att det skulle kosta 1000 kr?

790 kr för 20 minuter på plats tycker jag är alldeles lagom pris för det jobbet du beskriver inklusive lite restid och administration. Totalt en timme a 700 kr i timmen. Det är när det läggs på avgifter för servicebil ovanpå det samt oskäliga påslag på material som det brukar klagas.

Jag brukar bjuda på kaffe men skulle aldrig få för mig att kvitta det mot fakturan. Då är det kompisar man lånar in och bjuder på fika eller mat i samband med vad de nu hjälper till med och de får mat eller fika i samband med det.
 
Nissens
L Tommy Lövgren skrev:
Du vet knappast i förväg hur lång tid jobbet tar när du åker på ett akutjobb så det är klart att man inte vet hur mycket man får betalt då
Självklart kan man komma överens om en fast avgift och en rörlig typ timtaxa och materiel.
Hur lätt som helst.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
I isobarik skrev:
hur långt är snöret ?????
25 meter...
Om du inte vill att folk ska förstå vad du skriver så är det ditt val.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D dr_bbb skrev:
Och speciellt upplysa om det endast råkar vara en raketforskare tillgänglig för jobbet, med en helt annan timtaxa.
Kan bara konstatera att hantverkare har blivit väldigt bortskämda och överbetalda för det arbete de utför.
Plus att en kreativitet har tillkommit där det skall tas betalt från det de sätter sig i bilen hemma, till att bilen som står parkerad utanför kostar rejält per stilla stående timma.
Sedan skall det åkas iväg på frukost och lunch, som är klart längre än för vanliga dödliga, och det på betald arbetstid.
Eller så saknar man något material, som man naturligtvis måste åka iväg och hämta omgående.
Jämför gärna med sjuksköterskors utbildning, ansvar, och tider för lunch och kaffe..!
Fast det är ingen hantverkare som har betalda raster... Vi jobbar 7-4 vilket i min värld är 9 timmar.. På det har vi en halvtimme frukost och en halvtimme lunch..
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.