93 881 läst ·
873 svar
94k läst
873 svar
Varför tror människor att hantverkare är gratis?
Om den som svarar har prisuppgifterna och inte behöver kontakta någon annan så tar det så klart inte mer än 1 minut och den tiden kan man så klart ta sig. Mig själv skulle det kvitta, det kostar vad det kostar om jag vill ha hjälp av en bra hantverkare snabbt.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Om man svarar på ett jourtelefonnummer så bör man rimligen ha information om prisbilden. Har man inte det så har ju företaget en riktigt dålig lösning för hur de hanterar jour.L Tommy Lövgren skrev:
Du kan ju vända på det också.L Linda_71 skrev:Tycker faktiskt inte det i de fall som kunder bara ringer och kräver att någon kommer.
Ringer do däremot och frågar finns det möjlighet att få hjälp med ett elfel. Självklart då säger man ju att absolut en akututryckning nu skulle kosta si eller så men kan du avvakta till imorgon när vi ändå har en kille/tjej i ditt område så kostar det bara ....
Det är vansinnigt att åka ut på jobb om man inte vet vad man får betalt för det...
Och speciellt upplysa om det endast råkar vara en raketforskare tillgänglig för jobbet, med en helt annan timtaxa.harry73 skrev:
Kan bara konstatera att hantverkare har blivit väldigt bortskämda och överbetalda för det arbete de utför.
Plus att en kreativitet har tillkommit där det skall tas betalt från det de sätter sig i bilen hemma, till att bilen som står parkerad utanför kostar rejält per stilla stående timma.
Sedan skall det åkas iväg på frukost och lunch, som är klart längre än för vanliga dödliga, och det på betald arbetstid.
Eller så saknar man något material, som man naturligtvis måste åka iväg och hämta omgående.
Jämför gärna med sjuksköterskors utbildning, ansvar, och tider för lunch och kaffe..!
1000 kr är inte gratis, även om det kanske är billigt. Vem förväntade sig att två man skulle rycka ut på jour och att det skulle kosta 1000 kr?J jani84 skrev:
790 kr för 20 minuter på plats tycker jag är alldeles lagom pris för det jobbet du beskriver inklusive lite restid och administration. Totalt en timme a 700 kr i timmen. Det är när det läggs på avgifter för servicebil ovanpå det samt oskäliga påslag på material som det brukar klagas.
Jag brukar bjuda på kaffe men skulle aldrig få för mig att kvitta det mot fakturan. Då är det kompisar man lånar in och bjuder på fika eller mat i samband med vad de nu hjälper till med och de får mat eller fika i samband med det.
Besserwisser
· östergötland
· 2 774 inlägg
Fast det är ingen hantverkare som har betalda raster... Vi jobbar 7-4 vilket i min värld är 9 timmar.. På det har vi en halvtimme frukost och en halvtimme lunch..D dr_bbb skrev:Och speciellt upplysa om det endast råkar vara en raketforskare tillgänglig för jobbet, med en helt annan timtaxa.
Kan bara konstatera att hantverkare har blivit väldigt bortskämda och överbetalda för det arbete de utför.
Plus att en kreativitet har tillkommit där det skall tas betalt från det de sätter sig i bilen hemma, till att bilen som står parkerad utanför kostar rejält per stilla stående timma.
Sedan skall det åkas iväg på frukost och lunch, som är klart längre än för vanliga dödliga, och det på betald arbetstid.
Eller så saknar man något material, som man naturligtvis måste åka iväg och hämta omgående.
Jämför gärna med sjuksköterskors utbildning, ansvar, och tider för lunch och kaffe..!