93 881 läst ·
873 svar
94k läst
873 svar
Varför tror människor att hantverkare är gratis?
Precis. Det minsta man kan begäraRickard.ag skrev:
*Om du inte kan ge ett pris för en tjänst ska du kunna förklara för konsumenten hur prissättningen går till. Till exempel om du är hantverkare. Information om prissättningen ska finnas lätt tillgänglig där du bedriver din rörelse, där du marknadsför dina tjänster eller i ett kontrakt.*
Det är INTE orimligt att det är hantverkarens ansvar att minimum säga typ "vi fakturerar såhär, såhär och såhär, ok?"
Alternativt tydligt skriva ut det på hemsidan eller liknande lösning.
Jag förstår att du är fd företagare om du beställer en helrenovering av en lägenhet på löpande räkning utan ens en kostnadsuppskattning,L Tommy Lövgren skrev:Jag håller helt med dig. Frågar själv aldrig pris vare sig på småjobb eller större jobb, men anlitar inte heller okända firmor.
Köpte själv en bostadsrätt för drygt 10 år sedan och blåste den helt. Anlitade byggfirma, elfirma, målare, golvfirma och rörmokare. Jag visste att det var bra hantverkare allihopa och frågade inte nån vad det skulle kosta. Inte ens om timpriset. Det kostar väl vad det kostar när det blir bra gjort.
Blev att kosta lite mer än jag tänkt från början (50.000kr), men så gjorde vi mer och bättre än vad jag tänkt från början så inget konstigt att det kostade mer heller. Fast som gammal företagare så vet jag ju vad man måste ta betalt för att det ska täcka alla av staten pådyvlade kostnader som gemene man inte har en aning om.
jo det gör det, finns tex en person på detta forum som förväntar sig jourutryckning, 2 man för 1000kr.P Pin skrev:
finns bra många fler än så! Besiktningar jag har utfört i fastigheter ”-du var ju bara här i 20minuter, hur kan det kosta 700kr? Här, ta en kaffe och bulle så säger vi att det är bra så”
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Vänd på det, är det så jävla svårt att vara tydlig med prisbilden?skoge skrev:
Vill man ha en nöjd kund eller en missnöjd kund eller skiter man i vilket för det kommer ändå alltid nya kunder?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
1. Är 1000 kronor gratis?J jani84 skrev:
2. Jag antar att du syftar på de två personer som åkte ut till kunden och inte kunde göra något för att det regnade och sen fick kunden en räkning på 11500 kronor. Där de kunde sagt redan från början att de inget kunde göra eftersom det regnade. Billigare för kunden och så kunde de två personerna somnat om istället, bättre för alla.
Var inte så aggressiv. En bra hantverkare är en hantverkare som inte kallar folk för idioter. Fattar att folk är olika och är informativ.Maskintok skrev:
Att hantverkare inte har någon form alls av prisinfo är nog mest unikt för hantverkare, mekaniker.
Alla andra har krav på sig att redovisa pris. Hanterar man kunderna rätt så förstår nog majoriteten.
Min elektriker är riktigt bra, ringde mig och sa att nu får vi minsann fixa sista jobbet (jag förbjöd honom att stå på stege på min isiga gång) han sa vad materialet kostade och när han var klar skickade han sms med tiderna. Det tog honom max 2 minuter som han säkerligen inkluderat i arbetstiden.
Rörmokaren var inte dålig heller. Pekade vad vad jag ville, han räknade och redovisade direkt att såhär mycket går det åt, såhär gör jag. Sen när han var färdig fick jag tider, bilder och hans plan på vad han ska göra vid slutmonteringen. Det tog honom 3-4 minuter att skriva smset.
Det var den här typen av jobb som TS räknade upp, inte det som du räknar upp.Fairlane skrev:
Ledsen men jag förstår inte vad du menar.
Allt jag säger är att det är en kraftig överdrift att påstå att folk tror att något är gratis och att jag tycker att ett seriöst företag undviker missnöjda kunder genom att förklara saker som många kunder missförstår innan missförståndet.
Lite som om jag ber en ventilationstekniker installera en fläkt någonstans så kommer en seriös hantverkare förklara för mig att det där blir inte bra, du kommer inte få den effekt du förväntar dig. Det är bättre om vi gör så här...
En mindre seriös firma monterar bara fläkten där jag sagt och när jag sen är besviken för att det inte fungerar som jag trodde så säger de "Det förstår du väl att det inte skulle fungera. Du borde frågat först."
"Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en rörmokare NU för det svämmar över i toaletten.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen."
När det gäller t ex en fläktinstallation som du nämner och hantverkaren väl är på plats så ska man väl så klart resonera som du skriver, men det var ju inte TS utgångspunkt.
Problemet är i de flesta fall inte att hantverkaren tar betalt för sitt arbete, det är helt OK.L Linda_71 skrev:Kunder som ringer och bara beställer hantverkare sen i efterhand gnäller på priset. Sen läser man här att många tycker det är företagets sak att upplysa om vad det kostar.
Har människor inget eget ansvar längre? Om det ringer en kund och säger:
Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen.
Varför är det företagets sak att upplysa att " hallå det kommer att kosta si eller så mycket"?
Kunden beställer/beordrar till sig en tjänst där man i vissa fall får avbryta annat inte lika akut arbete.
Det är ju också en fråga om vilken behörighet/kompetens som finns att tillgå just då.
Den enda lediga kanske är den med starkströmsbehörighet/skorstensfejaringenjörs utbildning.
Dessa har kanske en högre timtaxa än vad en gymnasieutbildad har.
Hur eller hur så måste man väl som kund själv ha lite eget ansvar och fråga vad det kostar innan.
Det stora problemet är att hanrverkare ofta tar mycket betalt för material som ingår i jobbet. Påslag på 100% förekommer. Det är inte OK.
Kunden har då bara att "tacka och ta emot" eftersom det är svårt att I förväg specificera vilket material som ska ingå.
Många hantverkare överutnytjar den möjligheten.
Det är inte seriöst och skapar allmän misstro mot hantverkare. Det drabbar tyvärr även de som sköter debitering av material på en rimlig nivå.
Det räcker inte att kunna hantverk för att vara skicklig, det krävs mer. Hantverkare just har jag inte behövt så många gånger, bilmekaniker däremot. Han är fantastisk, lyckas hålla kommunikation, gör ingenting som inte är nödvändigt. Skrattar inte åt mig när jag försöker själv - en gång åkte jag dit enbart för att få hjälp att ta bort en skruv när jag skulle byta lykta. Han är guld värd!T toyboy skrev:Varför skulle en skicklig hantverkare vara duktig på det ? skicklig företagare och en skicklig hantverkare är per automatik inte samma sak. Det jag tror att frågeställaren menar är att om hantverkaren inte har tydlighet som sin paradgren så måste man som kund ha sinnesnärvaro att fråga. Man kollar ju oftast priset på annat man köper, om prislappen i butiken är borta så går du till personalen och frågar (eller går därifrån).
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
Ja, men man har nog 30 sekunder på sig att säga "bara så du vet, akutjobb kostar 3 ggr mer.", såvida det inte brinner eller någon håller på att drunkna eller liknande, men då ringer man 112 inte en hantverkare.L Tommy Lövgren skrev:
Det behövs inga 30-60 minuter för att säga att man har en högre taxa för akutjobb. Då slipper kunden få en negativ överraskning.Maskintok skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 887 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 887 inlägg
OK, vid strömavbrottet är det inte så viktigt så 1 minut spelar någon roll, samma sak med sotaren. Då hinner man lätt klämma ur sig att akutjobb kostar 3 ggr mer, så kunden vet.L Tommy Lövgren skrev:Det var den här typen av jobb som TS räknade upp, inte det som du räknar upp.
"Jag behöver en elektriker NU för strömmen har gått och jag har flera frysar.
Jag behöver en sotare NU för det är fåglar i skorstenen."
När det gäller t ex en fläktinstallation som du nämner och hantverkaren väl är på plats så ska man väl så klart resonera som du skriver, men det var ju inte TS utgångspunkt.
Rörmokaren är mer akut i det läget, men även där bör det vara lätt att hinna med att få in den informationen i samtalet.